معاون سلامت دامپزشکی گلستان از تشدید ضوابط بهداشتی قرنطینه ای برای ورود و خروج دام از استان‌های آلوده به طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.

گلستان عاری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، محسن عبدالوند معاون سلامت دامپزشکی گلستان درباره وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: با توجه به حساسیت این اداره کل در پیشگیری، کنترل، پایش و مراقبت بیماری‌های دام به ویژه در روستا‌های مجاور پارک ملی گلستان، مناطق حاشیه جنگل و حفاظت شده؛ رصد و پایش دقیق این مناطق از طریق بازدید‌های مشترک با کارشناسان حفاظت محیط زیست استان در حال انجام است.

او افزود: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین دام‌های استان مشاهده نشده است.

عبدالوند ادامه داد: تشدید ضوابط بهداشتی قرنطینه ای ورود و خروج دام از استا‌های آلوده به بیماری به استان همچنان در دستور کار قرار دارد و همکاران ما در واحد‌های قرنطینه ای با همکاری نیروی انتظامی شدیدا با محموله‌های بدون مجوز حمل برخورد میکنند.

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: به همکاران اداره کل محیط زیست استان تاکید شده است برای پیشگیری از این بیماری در کنار واکسیناسیون دام‌های اهلی، رعایت شرایط و ضوابط بهداشتی و کنترلی مثل استفاده از آبشخور‌های مجزا با فواصل مناسب برای دام‌های موجود در حیات وحش، شستشو و ضدعفونی مدون آبشخورها، اخذ گواهی واکسیناسیون از دامداران در هنگام ورود دام‌ها به مناطق حفاظت شده و همچنین تدوین طرح‌ و برنامه ریزی‌ لازم برای جلوگیری از ورود وحوش به داخل روستا‌ها و شهر‌ها و دامداری‌های مجاور حیات وحش  در دستور کار قرار گیرد.

عبدالوند اضافه کرد: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف گذاری سازمان دامپزشکی کشوربرای حرکت در این مسیر و در راستای به صفر رساندن رخداد‌های بالینی بیماری در کشور؛ واکسیناسیون عمومی ضربتی رایگان در جمعیت دامی سبک با حداکثر پوشش به تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۸۸ راس اجرا شده وهمچنان در مناطق عشایری ادامه دارد.

بیماری طاعون نشخوارکندگان کوچک یا PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس میشود.

این بیماری با علائمی شامل ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان علائم تنفسی و اسهال در بین دامداران شناخته شده و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار