گرمای طاقت‌فرسا و بی‌احتیاطی عوامل انسانی طی 3روز اخیر، 30هکتار جنگل و 3هزار هکتار مرتع کشور را خاکستر کرد. در ناگوارترین مورد، آتش ‌‌5هکتار جنگل را در پارک ملی گلستان سوزاند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد منطقه خاکستر‌شده بیشتر شامل پوشش علفی‌ کف و درختان خشک جنگلی بود.محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان در این‌باره گفت:‌ منطقه‌ای که طعمه حریق شد، در محدوده چشمه‌زاو پارک ملی در شهرستان کلاله قرار داشت. سلامت نیوز: 3 هزار و30 هکتار جنگل و مرتع در3روز خاکستر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روزنامه همشهری ،البته از ظهر جمعه که حریق اعلام شد، محیط‌بانان و جوامع محلی بلافاصله در محل حاضر شدند و آتش‌سوزی تا عصر در محدوده پایین‌دست مهار شد. اما وزش باد آتش را به مناطق بالادست چشمه‌زاو سرایت داد که موجب شد عملیات تا ساعت۲۰ ادامه یابد. تا ظهر شنبه آتش فعال در منطقه گزارش نشد اما با توجه به وزش باد و احتمال شعله‌ور‌شدن دوباره آتش، محیط‌بانان در محدوده بالادست چشمه‌زاو حضور دارند و قرار است امروز(یکشنبه)، گروه‌های واکنش سریع ۱۵نفری به‌صورت شیفت‌بندی در محل حضور یابند.پارک ملی گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده ایران است که 1350گونه گیاهی و ۳۰۲گونه جانوری ازجمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در محدوده ۹۰۰کیلومترمربعی خود جا داده و به‌عنوان یکی از ۵۰ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

طی روزهای اخیر، طرح آتش‌بُر در ۳۵۰کیلومتر از نوار جنگلی گلستان توسط اداره منابع طبیعی استان گلستان انجام شده ‌تا جلوی سرایت آتش‌ به مزارع کشاورزی در نقاط حساس مرزی یا جنگل‌هایی که عمدتا درختان دست‌کاشت سوزنی و پهن‌برگ خشک دارند، گرفته شود. مرز مشترک اراضی جنگلی و زمین‌های کشاورزی در استان گلستان 6800کیلومتر برآورد شده است.‌عمده آتش‌سوزی‌های فصل تابستان در استان گلستان نیز ناشی از آتش‌زدن عمدی یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و داخل جنگل‌ها معمولا آتش‌سوزی کمتر و به‌ندرت رخ می‌دهد.


حریق در 3هزار هکتار نقاط مرزی

منطقه‌ای به وسعت 3هزار هکتار از نقاط مرز مشترک ایران و ترکمنستان هم از چند روز قبل دچار حریق شد و تا لحظه تنظیم این گزارش در عصر روز گذشته، ادامه داشت. عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به ایسنا گفت: حریق در داخل خاک ترکمنستان وسعت زیادی داشت و پیشروی کرد.

این حریق از روز جمعه در مراتع مرزی ایران و ترکمنستان در محدوده شهرستان مراوه‌تپه آغاز شد که نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان مراوه‌تپه و ارگان‌های دیگر در منطقه حضور یافتند. در بخش ایرانی مرز، تا عصر شنبه نیز نیروهای منابع طبیعی کشور آماده‌باش بودند تا هر زمان حریق به مرز ایران نزدیک شد، سریع آتش را مهار کنند و اطفای حریق انجام دهند.

برآورد می‌شود در منطقه مشترک مرزی، 3هزار هکتار از اراضی سوخته باشد. قرار است تا پایان احتمال وقوع حریق، نیروهای منابع طبیعی، مدیریت بحران، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، مرزبانی، محیط‌زیست، شورا و دهیاران روستاهای نارلی آجی‌سو، آق‌تقه، قره‌گل و دادالی غزنین و نیروهای مردمی و دامداران در منطقه حضور داشته باشند تا به اطفای حریق بپردازند.


25هکتار خاکستر در دنا

آتش همچنین در منطقه شبلیز دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد که اواخر هفته گذشته شعله‌ور شد، 25هکتار از مناطق جنگلی را خاکستر کرد. براساس اعلام سازمان جنگل‌ها به نقل از قربانعلی فلسفی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دنا، آتش‌سوزی سوم تیرماه در منطقه شبلیز دنا مهار شده بود، اما سوختن کنده‌های قطع‌شده، موجب شعله‌ور‌شدن دوباره آتش در این منطقه از صبح دیروز شد.

عملیات اطفای حریق در منطقه شبلیز دنا نیز از ساعات ابتدایی آتش‌سوزی، با حضور نیروهای امدادی و مردم آغاز شد. اما تراکم درختان در این منطقه زیاد است و همین امر موجب شد‌خسارات بیشتری به منطقه وارد شود و ۲۵هکتار جنگل آتش بگیرد. دلیل آتش‌سوزی جنگل هم روشن‌کردن آتش در جنگل بود.


112هکتار آتش جنگلی در خوزستان

در 3‌ماه اول سال‌جاری 40مورد حریق در استان خوزستان مهار شده است. بر اثر این آتش‌ها، ۱۱۲هکتار از مناطق جنگلی و 3هزار هکتار از فضاهای پیرامونی تالاب‌های استان سوخته‌اند. از ۴۰مورد آتش‌سوزی گزارش‌شده، ۱۱مورد مربوط به منطقه حفاظت‌شده شیمبار، ۲۲مورد در مناطق جنگلی دز و کرخه و ۷مورد در تالاب هورالعظیم بوده است.براساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست خوزستان، هر‌ساله با شروع فصل بهار و گرم‌شدن هوا و خشک‌بودن مراتع و جنگل در استان و آماده‌‌سازی زمین‌ها جهت کشت توسط کشاورزان، آتش‌سوزی‌ها شدت می‌گیرد.

یکی از راهکارهای کشاورزان آتش‌زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول است که با توجه به شرایط جوی در این فصل از سال، وزش بادهای منطقه‌ای باعث سرایت و شعله‌ور‌شدن آتش به سایر مناطق ازجمله مناطق جنگلی و مرتعی استان می‌شود. محمد‌جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در این‌باره اعلام کرده است:این فصل زمان جوجه‌آوری و تخمگذاری پرندگان در زیستگاه‌های طبیعی استان است که آشیانه آنها روی درختان و زمین در زمان آتش‌سوزی آسیب می‌‌بیند و موجب از بین رفتن گونه‌ها و تخریب آشیانه‌ها می‌شود. آتش علاوه‌ بر آسیب به جوجه‌آوری، باعث آسیب رساندن به بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک کمتر و همچنین وابستگی بیشتری به زیستگاه خود دارند، می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار