کارشناس مسئول آموزش و پژوهش مرکز اسلامی گلستان گفت: موفقیت و شکوفایی مدارس علوم دینی در گرو تربیت نیروهای متخصص و پژوهشگر است.

تربیت نیروهای متخصص باعث شکوفایی مدارس علوم دینی خواهد شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از رابط خبری مرکز اسلامی گلستان، حسین حدادی خراسانی،کارشناس مسئول آموزش و پژوهش مرکز اسلامی گلستان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با تأکید براینکه، موفقیت و شکوفایی مدارس علوم دینی در گرو تربیت نیروهای متخصص و پژوهشگر است، افزود: طبق تأکید مقام معظم رهبری، پژوهش باید هم برای رسیدن به اوج قله علم و ایجاد مرجعیت علمی و هم باید برای حل مسائل جاری کشور باشد.

وی با اشاره به نقش پژوهش در حوزه‌های علمیه اهل سنت، تصریح کرد: مدارس علوم دینی می‌توانند با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری، در امر پژوهش موفق و تاثیرگذار باشند.

کارشناس مسئول آموزش و پژوهش مرکز اسلامی گلستان با بیان اینکه، یکی از مهم‌ترین وظایف انسان مؤمن، پاسداری از حقیقت و دعوت همه انسان‌ها به سوی خداست، تصریح کرد: ما باید پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «در دنیای امروز مهمترین مسئله علم و تحقیق و پژوهش است… پول فی نفسه اقتدار نمی‌آورد. آن چیزی که اقتدار می‌آورد، دانش است. ثروت هم اگر به دست می‌آید از ناحیه علم به دست می‌آید علم را اهمیت بدهید. این که من سال‌هاست روی مسئله‌ علم، تحقیق، پژوهش، پیشرفت، نوآوری، شکستن مرزهای علمیِ موجود تکیه می‌کنم، به خاطر این است. بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکانپذیر نیست. دانش اقتدار می‌آورد.»

حدادی خراسانی در ادامه افزود: پژوهش، مبتنی بر آموزش است؛ یعنی قبل از شروع طرح‌های تحقیقاتی لازم است که نیروهای متخصص در آن زمینه تربیت شوند و اگر بخواهیم در زمینه تفسیر و علوم قرآن اقدام به پژوهش یا دائرة‌المعارف نویسی، مقاله و تحقیقی علمی بنویسیم باید قبلاً در مراکز تخصصی در این زمینه‌ها آموزش لازم را دیده باشند.

وی با اشاره به تربیت نیروهایی در سطوح علمی بالا، افزود: باید از طریق آموزش نیروهای با استعداد در سطح حوزه‌ها که علاقه و گرایش زیادی به پژوهش دارند تربیت شوند و با تربیت و آموزش نیرو متعهد در سطح حوزه ها می‌توان با اختصاص ساعاتی در طول هفته به این کلاس در زمینه روش تحقیق و مقاله نویسی می‌توان شاهد شکوفایی بحث پژوهش در حوزه‌ها بود.

کارشناس مسئول آموزش و پژوهش مرکز اسلامی گلستان با تأکید بر کمبود نیروهای متخصص پژوهشگر و توجه به شناسایی نیروهای محقق و متعهد در حوزه‌های اهل سنت، تصریح کرد: اگر بخواهیم حوزه‌ها را به شکوفایی و موفقیت بیشتر برسانیم؛ این ضرورت احساس می‌شود و باید به مرحله عمل برسد و در غیر این صورت کار پژوهش با خطاهای زیاد و اتلاف وقت نیرو و امکانات بسیار همراه می‌گردد.

حدادی خراسانی با بیان اینکه، سال‌ها طول می‌کشد تا نیروهای تجربی در ضمن کار تحقیق، پرورش یابند که البته معمولاً درصد آنها در کل نیروهای به کار گرفته شده، بسیار اندک است، افزود: یکی از عوامل ضعف بیشتر روحانیون و طلاب در بحث پژوهش، همین آسیب یعنی بهاء ندادن به پژوهش در حوزه‌ها است.

وی به اهمیت نقش کتابخانه‌ها در توسعه پژوهش در مدارس اشاره کرد و گفت: در واقع کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی گردآوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی ابزار لازم را برای پژوهشگران و توسعه پژوهش فراهم می‌کنند.

کارشناس مسئول آموزش و پژوهش مرکز اسلامی گلستان افزود: از آن جا که هیچ پژوهشی نمی‌تواند بدون برقراری پیوند با پیشینه پژوهشی در حوزه موضوعی خود موفق باشد، دسترسی به منابع اطلاعاتی روزآمد یکی از مهم‌ترین نیازهای پژوهشگران است.

حدادی خراسانی اظهار کرد: همه پژوهشگران نیازمند آگاهی از فعالیت‌هایی هستند که قبلا در حوزه پژوهشی آنان اتفاق افتاده و یا در زمان حال در جریان است و این آگاهی از طریق دسترسی به منابع اطلاعاتی میسر می‌شود.

وی بیان کرد: یک طلبه پژوهشگر مدرسه علوم دینی حداقل اصول اولیه پژوهشگری را باید بداند که یافته‌های پژوهشگران از طریق مجله‌های علمی، کتاب‌ها، سایت‌های اینترنتی و پایگاه‌های اطلاعاتی منتشر می‌شود و کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی نیز متولی گردآوری و سازماندهی این اطلاعات هستند و نتایج پژوهش‌های قبلی را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار