صادرات گلستان در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر از ۶۰ درصد بیشتر شده اما با وجود همه ظرفیت‌ها و مزیت‌ همجواری با کشورهای آسیای میانه و داشتن پورت‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی اما سهم این استان در صادرات کمتر از نیم درصد است.

استان گلستان سهم ناچیزی از صادرات کشور دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، هر چند کرونا بر همه بخش‌ها از جمله تجارت خارجی سایه افکنده اما وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است. آمارهای 8 ماهه از صادرات 31 میلیارد و 100 میلیون دلاری از مرزهای کشور حکایت دارد که رشدی 48 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بازگشایی مرزها و تسهیل حمل و نقل بین‌المللی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار تأکید بر بازارهای کشورهای همسایه توانسته جهش خوبی را در امر صادرات ایجاد کند.

در استان گلستان هم به عنوان یکی از 16 استان مرزی کشور، در 8 ماهه امسال شاهد رونق صادراتی بودیم اما این جهش و رونق سبب نشد که سهم این استان از صادرات کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

با وجود اینکه استان گلستان در مسیر کریدور شمال جنوب واقع شده و با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان ارتباط ریلی دارد، فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان هم در فاصله نزدیکی از مرز اینچه‌برون واقع شده، مرز زمینی اینچه‌برون را در اختیار دارد و غیره اما سهم چندانی در حوزه تجارت خارجی ندارد.

این در حالی است که در برخی سال‌ها صادرات حدود 300 میلیون دلاری از این استان به ثبت رسیده اما به مرور و با از دست دادن بخشی از بازارهای صادراتی، مشکلات نقل و انتقال ارز، عدم اختصاص مشوق‌های صادراتی و غیره سهم صادراتی استان کمتر و کمتر شده است.

هر چند نسبت به پارسال که برای نخستین بار شیوع جهانی کرونا را شاهد بودیم، صادرات استان رونق خوبی گرفته اما هنوز هم این استان با 110 میلیون دلار صادرات، سهم چندانی در صادرات کشور ندارد.

سهم صادرات استان همواره کمتر از نیم درصد از کل صادرات کشور بوده این در حالی است که عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و اخیرا هم عضویت در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای و اکو فرصت خوبی را برای توسعه صادراتی استان فراهم کرده اما بهره چندانی از آن برده نشده است.

آن طور که سید ابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات استان گزارش داده در 8 ماهه امسال کل حجم صادرات استان 110 میلیون و 578 هزار دلار بوده که از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد بیشتر شده است همچنین از نظر وزنی نیز صادرات استان با 140 درصد افزایش نسبت به 8 ماهه سال گذشته به 263 هزار تن رسیده است.

طبق آمار گمرکات استان پلی‌استایرن، پنیر، ید، سیمان، پوشش‌ها و رنگ، لوله پروفیل و رب گوجه فرنگی عمده کالا‌های صادراتی استان بوده که به مقاصد عراق، ترکمنستان، قزاقستان، بلغارستان و افغانستان حمل شده است.

همچنین در این مدت 10 هزار تن کالا به ارزش 34 میلیون دلار شامل خط تولید، مواد اولیه و پارچه از مبدا ترکمنستان، ترکیه، چین و قزاقستان از طریق گمرک اینچه‌برون وارد کشور شد.

هر چند مثبت بودن تراز تجاری استان، مایه امیدواری است اما لازم است تدابیری اتخاذ شود تا سهم استان گلستان از صادرات کشور با وجود همه مزیت‌ها و ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند.

در همین زمینه حسین طلوعیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت:  پارسال به علت شیوع کرونا و مشخص نبودن پروتکل‌های بین‌المللی در ارتباط با صادرات و واردات در مرزها، صادرات از استان کاهش یافت و نتوانستیم به برنامه تعیین شده دست پیدا کنیم.

وی گفت: با توجه به تعیین شیوه‌نامه‌ها و  اقداماتی که در مرزها برای ضدعفونی کردن کالاها برای حمل و نقل صورت گرفته، کُندی‌ها رفع شده و امسال صادرات روند مطلوب‌تری گرفته و جهشی نسبت به پارسال اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابراز امیدواری کرد تا پایان سال روند صادرات از استان افزایش داشته باشد و ادامه داد: سیاست وزارت صمت، تمرکز بر صادرات به 15 کشور همسایه است. عمده صادرات استان هم به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی با اشاره به صادرات 110 میلیون دلاری از گمرکات استان افزود: امسال 118 میلیون دلار صادرات برای استان پیش‌بینی شده است و با توجه به گشایشی که در امر صادرات به وجود آمده است، پیش‌بینی می‌شود 5 میلیارد دلار به حجم صادرات کشور افزوده شود که طبیعی است بخشی هم از طریق استان گلستان خواهد بود.

طلوعیان اظهار داشت: سهم صادراتی استان گلستان به طور میانگین 32 صدم درصد کل حجم صادرات کشور است که باید اقلام و مقاصد صادراتی استان را افزایش دهیم تا سهم بیشتری در صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 25 کشور هدف صادرات استان گلستان هستند گفت: محصولات تولیدی استان علاوه بر کشورهای همسایه کشورهایی مانند تایوان، تایلند، فیلیپین، ویتنام و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود که لازم است بازاریابی بهتری از سوی تجار و بازرگانان انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره برخی از مشکلات صادرات هم گفت: با اینکه حدود 20 ماه از شیوع کرونا گذشته و مرز اینچه‌برون از سوی ترکمنستان بسته شده، هنوز مرز جاده‌ای بازگشایی نشده و ما در امر صادرات، ترانزیت و ترانشیب از طریق ترکمنستان با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی افزود: حجم صادرات ما به کشور عراق هم فقط در مدت 5 ماهه امسال 44 درصد کاهش پیدا کرده که افزایش رقبای تجاری در این کشور تنگ‌تر شدن عرصه رقابت برای تجار گلستانی، تغییر و تحولات اقتصادی در عراق و غیره سبب شد تا بخشی از بازار کالاهای استان گلستان از دست برود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار