مدیر کل گمرکات استان گلستان گفت: برای اولین بار در استان پایانه های صادراتی گرگان و گنبد مجوز موقت ورود و خروج صادر می کنند و دیگر نیازی برای رفتن به تهران نیست.

صدور مجوز موقت در پایانه های صادراتی گرگان و گنبد

علی اکبر شامانی مدیر کل گمرکات استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت: کشور ایران در 4 نقطه مرزی با ترکمنستان ارتباط دارد که مرز باجگیران به دلیل نزدیکی به عشق آباد تقریبا تعطیل می باشد اما مرزهای لطف آباد ، سرخس و اینچه برون همچنان فعال هستند .

به گزارش گلستان 24، شامانی گفت: در حال حاضر خروجی ماشین های ما بین 105 تا 110 ماشین می باشد در حالی که طبق پروتکل می توانیم تا 140 ماشین خروج و ورود داشته باشیم ولی از وقتی که ما شروع بکار کردیم تقریبا 140 ماشین خروجی داریم و حتی دنبال ماشین می گردیم که به آن طرف بروند .

وی تصریح کرد: بحث خواب ماشین که قبلا بین 7 تا 8 روز بوده الان به 2 تا 3 روز رسیده است البته  راننده ها به چند دلیل تمایلی به رفتن به آن طرف را ندارند. یکی به دلیل اینکه رانندگان بعد از ساعت 13 به دلیل خوردن به شب و عدم روشنایی و امنیت در جاده ها سفر خود را به فردا انتقال می دهند و دوم اینکه با توجه به تعطیلی آخر هفته در ایران و از آن طرف شنبه و یکشنبه در ترکمنستان تقریبا معطلی در این بازه زمانی زیاد است .

مدیر کل گمرکات استان گلستان تاکید کرد: کشور ترکمنستان قانونی دارد که هر ماشین ایرانی باید ظرف 5 روز کار خود در این کشور را انجام دهد و بابت هر روز ماندن اضافه باید 400 دلار بدهد و لذا رانندگان از رفتن در آخر هفته ها خودداری می کنند چون کارشان قفل می شود.

علی اکبر شامانی افزود: بعضا شاهد بودیم که برخی واحدهای تولیدی برای صادرات یا واردات محصولات اولیه خود نیاز به مجوز موقت داشتند که برای اینکار مدت زمان زیادی برای رفتن به تهران صرف می شد اما در حال حاضر این کار در داخل استان صورت می گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر پایانه های صادراتی گرگان و گنبد مجوز موقت ورود صادر می کنند و این برای اولین بار است که در استان اجرا می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: رویکرد ما اینست که صادرات و واردات را جذب و از مرز اینچه برون این کار را انجام دهیم مثلا در حال حاضر سیمان شاهرود صادرات خود را از گمرک اینچه برون انجام می دهد و عواید آن هم نصیب استان می شود.

شامانی افزود: صادرات واقعی استان 350 تا 400 میلیون دلار می باشد که در کل استان اتفاق می افتد چون ممکن است برخی محصولات ما از مرزهای دیگر استانها اتفاق بیفتند و ما باید سعی کنیم با جذب این موارد به اقتصاد استان خود کمک کنیم . 

ارسال نظر

آخرین اخبار