به دلیل نزدیکی شهرها و قانون گریزی بالغ بر ۵۰ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی گلستان را موتورسواران و راکبان آن تشکیل می دهند.

موتورسواران صدرنشین مرگ های سوانح رانندگی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ ۲۱۰ هزار موتورسیکلت در استان گلستان وجود دارد که براساس آمار پلیس راهور ۳۰ هزار موتورسیکلت در استان گلستان فاقد پلاک هستند.

آمارها بیانگر این است که ۵۰ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی را موتورسواران و راکبان آن  در استان گلستان تشکیل می دهند، سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو و حق تقدم تنها موضوعاتی نیست که باعث شده که این میزان از مرگ و میر موتورسواران را در استان گلستان شاهد باشیم و مسائلی مثل عدم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، عدم اخذ گواهینامه از سویی موتوروساران و حرکت های خلاف جهت از دیگر عواملی است که باعث شده شاهد سهم زیادی از جانباختگان حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل دهند.

علاوه بر جان باختن تعداد زیادی از موتورسواران درسوانح نیز بسیاری از این افراد به دلیل این سوانح دچار قطع عضو و شکستگی پا و دست شدند.

موضوع تصادفات موتورسواران از سویی دیگر نیز حائز اهمیت است چرا که بسیاری از این افراد در رده سنی ۱۵ تا ۳۰ سال قرار دارند و اینها نیروهای مولد و جوانی هستند که می توانند در آینده کشور نقش ایفاء کنند ولی در زمانی که جامعه می خواهد از آنها بهره برداری داشته باشد متاسفانه به دلیل یک بی احتیاطی سربار جامعه شدند و برای دولت نیز هزینه های دیگری به وجود آوردند.

یکی از دلایل دیگری که باعث شده میزان تصادفات موتورسیکلت در استان گلستان از سایر استان های کشور بالاتر باشد فاصله نزدیک بین شهرهای استان گلستان است.

همچنین شهروندان گلستانی نیز نسبت به قانون گریزی موتورسواران و مزاحمت ها به وسیله موتورسیکلت گلایه دارند و این مسئله می طلبد که پلیس در این راستا برنامه ریزی دوچندانی داشته باشد.

مهدی رزاق نژاد، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان ادامه داد: ۶ هزار پرونده مروبط به سوانح ترافیکی ناشی از تصادفات رانندگی در دادگستری تشکیل شده که بخش قابل توجه ای را موتورسواران به خود اختصاص دادند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: عوامل فردی (سلامت فردی و تعادل روحی و جسمی و سن فرد و مهارت فرد و انگیزه استفاده استفاده از موتورسیکلت) ، عوامل اجتماعی (دسترسی آسان به موتورسیکلت و فرهنگ موتورسیکلت و قوانین وجود )، موتورسیکلت (چه قدر قدرت دارد و از چه نوعی است و نقص فنی آن و تجهیزاتی مثل کلاه ایمنی و کلاه و لباس) به عنوان عوامل اصلی تصادفات موتورسواران به شمار می رود.

رزاق نژاد متذکر شد: در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کانونی برای جلوگیری از جرم تشکیل شده  وظایف دستگاه ها مشخص شده که هر کدام چه نقشی میزان نقش دارند و به عنوان یک دستگاه مطالبه گر این مسائل را پیگیری می کنیم.

وی ابراز داشت: ۶.۵ درصد از تولید ناخالص کشور به سوانح رانندگی اختصاص یافته و تصادفات بار روانی و اجتماعی به خانواده ایجاد می کند به طوری که ۲۵ درصد از قربانی های سوانح رانندگی عضو کمیته امداد شدند‌.

این مقام مسئول به ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی در حوزه کاهش سوانح رانندگی تاکید کرد و ابراز داشت: قطعا اگر ببنیم  دستگاه اجرایی در این راستا کوتاهی می کند به ترک فعل آن ورود پیدا می کنیم.

رزاق نژاد بیان کرد: در خصوص رانندگی با گواهینامه در قانون و ماده ۷۲۳ تاکید شده  و براساس این قانون رانندگی وسایل نقلیه موتوری الزاما باید گواهینامه رانندگی است و اگر شخصی مبادرت با بار اول قانون گدار مجازات حبس تا دو ماه  جزای نقدی را در نظر گرفته و بار دوم مرتکب شود تا ۶ ماه حبس نیز در نظر گرفته شده است.

وی متذکر شد: در قانون برای رانندگی بدون گواهینامه مجازات تعریف شده و اگر این شخصی که فاقد گواهینامه است رانندگیش منتج به سانحه شود قطعا مجازات خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار