رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از آغاز کاشت نهال‌ در مراتع شهرستان خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی ۵۰۰ هزار بوته (نهال) در هزار هکتار از مراتع این شهرستان کاشته می‌شود.

امسال ۵۰۰ هزار بوته نهال در مراتع گنبد غرس می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرشید رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کاشت نهال بوته‌ای با هدف مقابله با بیابانی شدن مراتع و کاهش هزینه‌های دامپروری با تامین علوفه مورد نیاز دامداران تا اواسط اسفندماه در مراتع چپرقویمه، قولاق بورته، قره دونگ، پشه لر، ترشکلی، تروتی و کلیجه ادامه دارد.

وی افزود: امسال ۵۰۰ هزار بوته نهال مرتعی از گونه‌های "اترپیلکس، کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکوکلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره‌داغ" با هزینه کرد ۱۰ میلیارد ریال از منابع ملی و استانی در این شهرستان تولید شده است.

رحمانی گفت: ایستگاه تولید بذر و نهال چپرقویمه گنبدکاووس هر سال اقدام به تولید بوته‌های مرتعی مطابق سهمیه ابلاغی می‌کند که نهال‌های تولیدی آن از سال ۹۶ تا سال گذشته در سطح هفت هزار و ۳۴۰ هکتار از مراتع این شهرستان کاشته شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس با اشاره به جدی بودن خطر بیابانی شدن بخشی از مراتع و اراضی زراعی مناطق شمالی این شهرستان، از مردم بومی و کشاورزان ساکن در نوار مرزی خواست در اجرای طرح‌های حفاظت و احیای مراتع و رعایت اصول کشاورزی حفاظتی، انجام عملیات صحیح خاک ورزی و کشت بوته‌های مرتعی با این اداره بیشتر همکاری کنند.

رحمانی اظهارداشت: همچنین طبق پیش بینی امسال طرح زراعت چوب با کاشت گونه‌های درختی "اکالیپتوس و صنوبر" از اواخر دی‌ماه در ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی و مستثنیات مردم شهرستان اجرا می‌شود و اکنون بستر برای اجرای این طرح در ۳۰۰ هکتار فراهم شده است.

کارشناسان منابع طبیعی و ابخیزداری گلستان معتقدند اکالیپتوس مناسب کاشت در اراضی وسیع مناطق شرق و شمالی استان و گونه صنوبر مناسب کاشت در مناطق غربی و جنوبی است.

به گفته این عده، برای زراعت چوب در هر هکتار زمین می‌توان تا هزار و ۱۰۰ نهال درختی غرس کرد که پس از یک دوره پنج ساله از هر هکتار ۲۵ مترمکعب چوب استحصال می‌شود  و در شرایط کنونی اقتصادی، یک میلیارد ریال درآمد دارد.

طرح ملی زراعت چوب پس از تصویب قانون تنفس جنگل که از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۱ هزار هکتار اراضی ملی و مرتع دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار