ورزش گلستان که از قدیم ایام حرف‌ها برای گفتن در عرصه ملی و جهانی داشت اما به دلیل نبود زیرساخت‌های کافی و حامی مالی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است از نگاه ورزشکاران و کارشناسان این حوزه نیازمند نگاه ویژه مسوولان کشوری و استانی دارد.

چالشهای ورزش گلستان؛ از کمبود زیرساختها تا نبود حامی مالی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گلستان از گذشته در برخی رشته‌ها دارای ورزشکاران متعدد و مدال آور بود و سوارکاری، والیبال، کشتی، دو و میدانی و کبدی از جمله رشته‌هایی است که این استان در آن حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و مدال‌های فراوانی در آن کسب کرده است.

برخی از این مدال‌ها به جاودانگی ورزش کشور سنجاق شده و شاید به این زودی‌ها کسی قادر به شکستن این رکوردها نباشد و به عنوان نمونه پرچمداری در سه دوره بازی‌های آسیایی و کسب مدال طلا در هر ۲ رشته آزاد و فرنگی در بازی‌های آسیایی که دیگر برای هیچ ورزشکاری تکرار نشد، از جمله افتخارات رضا سوخته سرایی کشتی گیر نامدار گلستانی است.

گلستان از دهه‌ گذشته در دیگر رشته‌های ورزشی هم موفقیت‌های فراوانی کسب کرده اما برخی موانع و محدودیت‌ها در کنار نابسامانی برنامه ریزی، روند شناسایی و معرفی استعدادهای ورزشی این استان را با چالش و تاخیر مواجه کرده است.

طبق آخرین اعلام اداره کل ورزش و جوانان گلستان، ورزشکاران استان با استفاده از ظرفیت‌های موجود امسال تا پایان آبان ماه توانستند ۲۳۲ مدال قهرمانی را به خود اختصاص دهد که از این تعداد ۱۴۸ مدال در مسابقات کشوری به دست آمد که سهم بانوان ۵۶ مدال و سهم آقایان ۹۲ مدال است که در مقایسه با ۹۷ مدال سال قبل افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت ۶۲ مدال در مسابقات بین المللی به ورزشکاران گلستانی تعلق گرفته که ۲۷ مدال برای بانوان و ۳۵ مدال برای آقایان است.

بانوان گلستانی در مسابقات آسیایی سه مدال و آقایان ۱۳ مدال کسب کردند و در نهایت ورزشکاران استان در سالجاری توانستند ۶ مدال جهانی را به خود اختصاص دهند.

به اعتقاد کارشناسان، توجه به اجرای طرح آمایش سرزمینی، حل مشکل حامی مالی تیم‌های ورزشی، تامین مالی ورزشکاران بومی برای حضور دوباره در تیم‌های استانی و توسعه سرانه فضای ورزشی می‌تواند باعث تداوم موفقیت‌های فعالان این عرصه و کشف استعدادهای برتر جدید ورزشی شود.

ضرورت اجرای طرح آمایش سرزمینی

زمانی که هنوز جویبار در استان گلستان به عنوان شهری مملو از استعدادها کشتی معرفی نشده و ستاره‌های این شهر سکوهای قهرمانی جهان و المپیک را فتح نکرده بودند، شهر کوچک نوکنده، قلب کشتی مازندران بزرگ قبل از تفکیک گلستان به شمار می رفت و علاوه بر معرفی قهرمانان فراوان، تنور کشتی این شهر ورزش استان پهناور مازندران آن روزها را به شدت گرم می نمود. 

ستاره درخشان کشتی نوکنده با کوله باری از افتخارات فراوان رمضان خدر بود اما پس از او و در دهه‌های گذشته کشتی نوکنده به عنوان قلب تپنده این رشته به خواب عمیقی رفته است.

به گفته ورزشکاران این رشته یکی از دلایل بروز این مشکل، تلاش برای توسعه کشتی در همه مناطق گلستان به یک اندازه بود که در نتیجه آن به نوکنده با سابقه قوی و علاقمندان زیاد به این رشته و سایر شهرهای استان به یک اندازه توجه شد.

شاید در نگاه اول اجرای این طرح در راستای عدالت و توسعه همه جانبه تلقی شود اما به مرور زمان این اقدام موجب شد کشتی گیران توانمند نوکنده در مسابقات قهرمانی استان با حریفانی به مراتب پایین تر از توان فنی خود مواجه شده و به راحتی قهرمان شوند.

سطح پایین مسابقات استانی به مرور این باور را در کشتی گیران ایجاد کرد که دیگر نیازی به گذراندن دوره سخت تمرینی وجود ندارد اما آسیب این رفتار در مسابقات برون استانی به خوبی هویدا شد و به دلیل آمادگی اندک کشتی گیران ناشی از نبود حریف تمرینی مناسب و مسابقات آسان، آنان نتوانستند از فیلترهای انتخابی قهرمانی کشور به سلامت عبور کنند.

تکرار چند باره این اتفاقات تلقی ضعیف بودن را در میان کشتی گیران گلستان ایجاد کرد و فاصله کشتی این استان با مناطق مدعی کشور به یک باره افزایش یافت که دیگر به آسانی قابل برطرف شدن نبود.
این مشکل در دیگر رشته‌های ورزشی هم قابل تعمیم است.

به گفته کارشناسان، اجرای طرح آمایش سرزمین یکی از  راهکارهای برطرف شدن این مشکل است که در آن ورزش هر منطقه با ظرفیت‌های همان منطقه مورد ارزیابی قرار گرفته و در راستای تقویت آن برنامه ریزی می شود.

به عنوان نمونه، شهر کوچک سرخنکلاته (از توابع گرگان)مرکز معرفی ملی پوشان کبدی است که بسیاری از ملی پوشان زن و مرد و مربی تیم ملی و حتی روسای فدراسیون این رشته ورزشی از اهالی این شهر بوده و هستند.

اگر چه تلاش برای استعدادیابی کبدی در دیگر مناطق گلستان باید انجام شود اما این کار نباید موجب کم توجهی به استعدادهای فراوان این شهر گردد.

کارشناس اداره کل ورزش و جوانان گلستان گفت: اجرای آمایش سرزمینی به عنوان یک طرح پژوهشی از سال ۹۳ در استان آغاز شد و برنامه‌های استعدادیابی و قهرمان‌پروری در ۱۰ رشته دوومیدانی، فوتبال، کشتی، کاراته، تکواندو، کبدی، والیبال، بسکتبال و بوکس به عنوان رشته‌های شاخص مورد توجه قرار گرفته است.

مریم قوشچی افزود: با اجرای این طرح در سال‌های اخیر بحث استعدادیابی در شهرستان‌های مختلف استان مانند والیبال، دوومیدانی و سوارکاری در گنبدکاووس، بندرترکمن و کردکوی، کشتی در نوکنده و بندرگز، کاراته در علی‌آبادکتول، تکواندو، کبدی و بوکس در مرکز استان مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهارداشت: آمار ورزشکاران گلستانی مدال آور در این ۱۰ رشته در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

این کارشناس ورزشی ادامه‌ داد: همچنین واگذاری مالکیت مجموعه‌های سوارکاری به استان و تکمیل استادیوم ورزشی ۶ هزار نفری گرگان هم جزو موارد طرح شده در طرح آمایش سرزمینی برای طولانی مدت است که توسط اداره کل ورزش و جوانان گلستان پیگیری می‌شود.

مهاجرت دیگر چالش ورزش گلستان

داستان تلخ کمبود امکانات و نبود توجه به استعدادهای فراوان، از سال ها قبل گربیان ورزش گلستان را گرفته و بسیاری از استعدادهای این استان برای رسیدن به رده های بالای رشته های مورد علاقه خود از نوجوانی و جوانی ترک دیار کرده و با خریدن سختی های زندگی در دیار غربت، راهی استان های دیگر شدند.

برخی از این ورزشکاران با حمایت خانواده های خود به موفقیت رسیدند اما بسیاری از این استعدادها به دلایل گوناگون از جمله انتخاب نادرست، نبود مشاوره صحیح و تاب نیاوردن مقابل سختی های زندگی در غربت، پس از مدتی به وطن برگشته و دست از ورزش حرفه ای کشیدند.

سردار آزمون و احمد نوراللهی ۲ ستاره سال های اخیر فوتبال ایران، نمونه هایی از ورزشکاران مهاجرت کرده ای هستند که با پشتوانه خانواده و حمایت آنان به تیم ملی رسیدند.

سلیم چپرلی یکی از ورزشکاران موفق گنبدی که در زمان حاضر در تیم والیبال شهداب یزد بازی می‌کند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همه ورزشکاران دوست دارند در صورت فراهم بودن بسترها در شهر خودشان بازی کنند، گفت: والیبال تنها شغل بنده و خیلی‌ها مثل من است و نهایت بتوانم تا ۱۰ سال دیگه بازی حرفه‌ای داشته باشم پس مبلغ قرارداد برایم مهم است.

امکانات موجود پاسخگوی ورزشکاران نیست

وی افزود: اگر شرایط مالی و مبلغ پیشنهادی تیم شهرداری گنبدکاووس خوب باشد خیلی از والیبالیست‌ها به‌جای تیم‌های دیگر نقاط کشور به این تیم می‌پیوندند و شنیده‌ها حاکی از این است که شرایط فعلی این تیم در افزایش مبلغ قرارداد بازیکنان با رویکرد شهردار جدید در مقایسه با گذشته بهتر شده است.   

چپرلی گفت: علاوه بر مبلغ قراردادها، امکانات زیرساختی موجود در استان گلستان از جمله گنبدکاووس جوابگوی سطح بالای علاقمندی مردم منطقه به این رشته ورزشی نیست و هنوز عملیات ساخت خانه والیبال این شهرستان به پایان نرسیده است.

اگر شیوه شناسایی و تربیت ورزشکاران صحیح و مترقی باشد، این ورزشکاران باید در آکادمی های تخصصی ( مستقل یا وابسته به باشگاه های بزرگ) شناسایی شده، پرورش یابند و برای حضور در تیم‌های حرفه‌ای آن هم با قرارداد حرفه‌ای که تضمین کننده آینده آنان باشد راهی استان‌های دیگر شوند.

در زمان حاضر چند باشگاه در رده های سنی پایه استان مشغول فعالیت است اما گستردگی استان در کنار استعدادهای فراوان آن جوابگوی نیاز همه ورزشکاران نیست و بسیاری از این استعدادها در حال پیوستن به تیمی از استان های دیگر هستند و الگو گرفتن از ستاره هایی مانند سردار آزمون آنها را در تحمل سختی‌های مهاجرت ترغیب می‌کند.

نبود زیرساختهای کافی و پروژه نیمه تمام ورزشی

گلستان در زمان حاضر سه تیم لیگ برتری در والیبال و بسکتبال دارد، این رشته‌ها از گذشته‌های دور تاکنون ریشه عمیقی در استان دارند اما در طی همه این سال ها یک سالن تخصصی برای این رشته ها احداث نشده است.

نبود سالن تخصصی مشکل بسیاری از رشته های دارای ظرفیت و استعداد گلستان است و به جز کشتی که یک مکان تخصصی برای تمرین در گرگان دارد، دیگر رشته‌های ورزشی از داشتن مکان مناسب تمرین محروم هستند.

برخی رشته های ورزشی به جز گرگان در دیگر شهرها امکان برگزاری جلسه تمرین ندارند و در این شرایط ورزشکاران زن و مرد برای رسیدن به آمادگی مطلوب ناگزیر راهی گرگان شده و پس از انجام تمرین به شهر خود باز می گردند که تکرار این کار علاوه بر نیاز به صرف هزینه زیاد، خستگی را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت.

حضور مستمر در سطح اول والیبال کشور و معرفی چهره‌های نامدار و ملی‌پوش در سال‌های متمادی در کنار هواداران پرشور، گنبدکاووس را به قطب‌ این رشته در کشور تبدیل کرده اما طولانی‌شدن روند ساخت خانه والیبال برای میزبانی از مسابقات و کشف استعدادها، پیشکسوتان و دوستداران والیبال این شهر را نگران کرده است.

به گفته سلیم چپرلی، گنبدکاووس با وجود ظرفیت‌های ورزشی فراوان از جمله در رشته والیبال به دلیل نبود فضای کافی نمی‌تواند میزبان مسابقات ملی و بین المللی را برای معرفی بیشتر این شهرستان و کسب درآمد از محل ورود گردشگر ورزشی باشد.

همچنین به گفته عادل مجللی ملی‌پوش گلستانی قایقرانی کشور، با وجود مدال آوری ورزشکاران این رشته در مسابقات المپیک، بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان هنوز جایگاه مشخصی برای تمرین قایقرانان وجود ندارد.

لزوم بهره گیری از خرد جمعی 

وی افزود: گلستان نیازمند ساخت مجموعه ورزشی‌های آبی اهم از پست قایقرانی در بندرترکمن است و باتوجه به نبود مشکل زیست محیطی برای اجرای این پروژه می‌طلبد برای قرارگیری جزو طرح توسعه ملی در سفر رییس جمهور مطرح شود.

مجللی تصریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر اینکه باعث استعدادیابی بیشتر در این رشته ورزشی می‌شود، زمینه را برگزاری تورنمنت‌های بین المللی همراه با جذب گردشگران ورزشی و درآمدزایی برای این استان فراهم می‌کند.

وی گفت: مشکلات وجود در جامعه ورزشی گلستان باید با خرد جمعی فعالان این حوزه جمع‌بندی در سفر رییس جمهور به استان مطرح شود تا تصمیمات در سطح ملی برای حل آنها گرفته شود.  

۵۶ صدم متر مربع سرانه ورزشی هر گلستانی

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان میانگین سرانه فضای ورزشی در کشور را یک متر اعلام کرد و گفت که سرانه فضای ورزشی مردم این استان ۵۶ صدم متر مربع است که با میانگین کشوری فاصله دارد.

قاسمعلی برزمینی افزود: گلستان در مجموع ۳۲۳ مکان ورزشی دارد که ۲۰۸ مکان سرپوشیده و ۱۱۵ مکان روباز است.

۱۰۰ پروژه نیمه تمام ورزشی

وی همچنین از وجود بیش از ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در استان خبر داد و بیان کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی، خانه والیبال گنبدکاووس که عملیان ساخت ان با وسعت سه هزار متر مربع شامل ۲ سالن اختصاصی از سال ۹۰ آغاز شد را از جمله پروژه‌های نیمه‌تمام ورزش گلستان دانست و اظهارداشت: تکمیل این پروژه از نیازهای رشته والیبال شهرستان با استعداد که از آن به‌عنوان پایتخت والیبال کشور یاد می‌شود به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان افزود: تلاش داریم با تخصیص اعتبارات موردنیاز از منابع استانی و ملی جهت تکمیل خانه والیبال گنبدکاووس، این پروژه حداکثر تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. 

برزمینی، سالن تختی بندرترکمن، چمن مصنوعی شهرهای کردکوی و مینودشت، سالن ۶ هزار نفره گرگان، خانه والیبال گنبد و چند استخر را از جمله ۱۰۰ پروژه‌ نیمه تمام ورزش گلستان دانست و گفت: برای تامین اعتبار تعدادی از پروژه‌های در قالب سفر در پیش روی رییس جمهوری و هیات دولت به این استان شمالی، برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان ادامه داد: با هماهنگی‌ استاندار فهرست تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام ورزشی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جهت گنجاندن در مصوبات سفر ریاست جمهوری داده شده است.

نبود حامی مالی 

یکی دیگر از مشکلات مهم ورزش گلستان، نبود حامی مالی و یا نداشتن انگیزه در سرمایه گذاران برای پشتیبانی مالی از تیم هاست.
با وجود آن که گلستان از داشتن صنایع بزرگ و مادر محروم است اما همین صنایع فعال فعلی هم از توان کافی برای حمایت از یک تیم لیگ برتری در رشته های گوناگون برخوردارند. 

هم اکنون از مجموع سه تیم لیگ برتری گلستان هزینه ۲ تیم ( بسکتبال شهرداری گرگان و والیبال شهرداری گنبد) توسط شهرداری، تیم پاس گرگان توسط نیروی انتظامی پرداخت می شود و صنایع استان نقشی در کمک به ورزش استان ندارند.

به گفته کارشناسان حوزه ورزش گلستان، نبود حامی مالی عمر تیم های ورزشی گلستان را کوتاه کرده به گونه ای که در سال های اخیر تعداد زیادی از تیم های ورزشی مانند تیم فوتبال اتکا گرگان، فوتبال زنان گرگان و بسیاری دیگر که در رده های بالای کشور فعالیت داشتند پس از دوره های کوتاه و به دلیل کمبودهای مالی منحل شده و به تاریخ پیوستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این رابطه اظهارداشت: گلستان به دلیل نداشتن کارخانه ها و صنایع بزرگ و از آنجایی که کامل کشاورزی است در بخش حامی مالی تیم‌های ورزشی مشکل دارد لذا تلاش می‌کنیم با تشکیل مجمع خیرین استان و حمایت‌های مستقیم استاندار و مجمع نمایندگان استان بتوانیم این مشکل را تا حدودی مرتفع کنیم.

برزمینی افزود: همچنین تلاش می‌شود با شناسایی گلستانی‌های خارج از استان که ظرفیت و تمکن بالایی دارند در جهت جذب حامی مالی از آنها استفاده کنیم که این رویکرد علاوه بر تقویت ورزش گلستان می‌تواند زمینه بازگشت ورزشکاران بومی به تیم‌های استانی را هم فراهم می‌کند.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت، افزون بر ۵۰ هیات ورزشی با ۲۶ هزار ورزشکار سازمان یافته دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار