به نظر می رسد که مسئولان استان گلستان که خطر زیست محیطی خلیج گرگان را درک کردند در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مسئله مرگ پرندگان در این خلیج پرداختند.

سایه مرگ بر سر پرندگان مهاجر در خلیج گرگان و میانکاله./ خلیج گرگان یا قبرستان پرندگان مهاجر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ دو سالی است که بیماری بوتولیسم باعث مرگ هزاران قطعه پرنده از انواع چنگرها، مرغابی‌ها، غازسانان، فلامینگو و دیگر گونه‌ها در منطقه خلیج گرگان و میانکاله شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این بیماری به قطع و کاهش میزان ورودی آب رودخانه ها و دریای خزر و افزایش فاضلاب و ورود آن به خلیح در ارتباط است.

این مسئله باعث شده که فعالیت میکروارگانیسم ها بی هوازی، زمینه تولید سم را در این زیستگاه تشدید کند، این مسئله باعث تشدید باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم در این منطقه شده که براثر آن پرندگان را به بیماری فلج کننده ای تحتی عنوان بوتولیسم مبتلا می کند.

با توجه به اینکه شرایط خلیج گرگان هر سال بدتر از سال گذشته می شود و این خلیج رو به نابودی است بسیاری از کارشناسان این گمانه زنی را دارند که امسال نیز این فاجعه زیست محیطی تکرار شود.

این فاجعه زیست محیطی در دو سال اخیر در بهمن و اسفند رقم خورده و باعث مرگ ده ها هزار پرنده مهاجر شده است با این وجود همانند خلیج گرگان هنوز اقدام عاجلی از سوی مسئولان استان برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی رقم نخورده است.

به نظر می رسد که مسئولان استان گلستان که خطر زیست محیطی خلیج گرگان را درک کردند در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به این مسئله توجه داشتند.

سید روح الله حسینی در این باره می گوید: به دهیاران درباره این بیماری اطلاع رسانی می‌شود تا با افزایش آگاهی روستاییان بتوانیم از بروز این بیماری در استان پیشگیری کنیم.

وی هم چنین گفت: هماهنگی‌های لازم با فرمانداری‌های شهرستان‌ها برای بازدید از زنده فروشی در بازار‌های هفتگی انجام شده است که با توجه به حساسیت موضوع، نظارت بر این گروه‌ها بیشترمی شود.

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان نیز در این جلسه گفت: مبادی ورودی و خروجی استان باید با همکاری نیروی انتظامی کنترل شوند تا از ورود هرگونه محموله طیور خارج از چرخه جلوگیری شود.

غلامرضا محرابی می گوید: تغییر اکوسیستم در حال رقم خوردن است و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و در  میانکاله و خلیج گرگان شرایط آبی بهتر نشده و حتی سطح آب هم کاهش یافته است.

وی متذکر شد: پرندگان به یکباره نمی میرند و این پرندگان سر خود را به درون آب فرو می‌برند سم بوتولیسم در کبد آنها ذخیره شده و ابتدا تعادل خود را از دست می‌دهند.

این مقام مسئول معقد است که در هفت الی ۱۰ روزه سم در بدن این پرندگان تاثیر می گذارد، افزود: خلیج گرگان از هفته‌های گذشته میزبان پرندگان مهاجر شده است و برای جلوگیری از تکرار فاجعه باید فکر اساسی اندیشید.

مدیر کل دامپزشکی گلستان یادآور شد: ۱۷ گروه دامپزشکی عملیات رصد و پایش فعال و غیر فعال را در استان انجام می‌دهند، گروه‌های مشترک با محیط زیست تمام مناطق پر خطر مانند حاشیه دریا، تالاب‌ها و آب بندان‌ها را بازرسی می‌کنند.

وی گفت: مرغ‌های تخمگذار بیشترین حساسیت را در بین طیور نسبت به بیماری آنفلوآنزا دارند و تمام مزارع پرورش آن‌ها در استان دست کم دو بار عملیات واکسیناسیون را انجام داده اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار