رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی پاییزه در سال زراعی جاری، سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در این استان را ۵۰ درصد کمتر کرد.

سطح زیر کشت کلزای گلستان به دلیل خشکسالی ۵۰ درصد کمتر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی‌خانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی به گلستان برای کشت امسال کلزا در استان ۹۰ هزار هکتار بود که در ۴۲ هزار هکتار این محصول کاشته شد.

به گفته وی از این سطح، سه هزار هکتار به صورت کشت قراردادی توسط ۲ کارخانه روغن کشی فعال استان و حدود ۱۴ هزار هکتار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  در قالب طرح پنج ساله جهش تولید در دیم زارهای کم بازده، کاشته شده است.

مطابق گزارش اداره کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان، در دومین سال اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای کم بازده کشاورزی شمال استان، حمایت برای کشت ۲۰ هزار هکتار کلزا برنامه ریزی شده بود.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص وضعیت کنونی مزارع کلزا در استان افزود: از لحاظ رویش، کشتزارهای کلزا در نوار جنوبی استان وضعیت بهتری نسبت به شمال دارند و امیدواریم با بارش باران در شمال استان، وضعیت کلزا در این مناطق نیز بهبود یابد.

زراعت کلزا در گلستان با مساعد بودن شرایط آب و هوایی در گلستان هر ساله میانه مهر تا پایان آذرماه انجام می‌شود.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا در کشور به شمار می رود و به گفته کارشناسان دانه های روغنی، این منطقه از شمال کشور با توجه به شرایط مساعد جوی و بارندگی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری گذشته افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی استان زیر کشت کلزا رفت که از این سطح زیر کشت ۷۰ هزار تن محصول برداشت شد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است    

 

ارسال نظر

آخرین اخبار