حسینی گفت: بیش از ۹۰ درصد خانواده ها در شهرستان گرگان فرزندان خود را به مدرسه می فرستند.

حضور ۹۰ درصدی دانش آموزان در مدارس/ ۹۳ درصد دانش آموزان گرگان به شبکه شاد دسترسی دارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، شیوع ویروس منحوس کرونا در دو سال اخیر در سطح جهان و ایران، بسیاری از فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای بزرگ آموزشی نیز در این ایام از این مسئله مستثنی نبوده و آموزش دانش آموزان از مقطع ابتدایی تا پایاه دوازدهم به صورت غیرحضوری و مجازی بوده است.

 

آموزش و پرورش با راه اندازی شبکه شاد و برگزاری کلاس های غیرحضوری آموزش های خود را با کمک معلمان اجرا کرد.

 

در همین راستا «سیدقاسم حسینی»، سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گرگان به سوالات خبرنگار شبستان پاسخ داد؛

 

*در حال حاضر وضعیت کلاس های آموزشی در مدارس چگونه است؟

امسال در شرایط خیلی بینابین قرار گرفتیم. آموزش ما نه حضوری است نه غیرحضوری. شرایط آموزش امسال خاص شده است و کار برای معلم، دانش آموزو خانواده ها سخت شده است. چون دو روز در هفته و گاها سه روز در هفته دانش آموزان به مدرسه می روند.

 

در این ایام شبکه شاد به عنوان یک وسیله کمک آموزشی برای جبران آن کمبود وقتی که برای دانش آموزان ایجاد می شود، کمک کرده است.

 

هر چند میزان دسترسی به شبکه شاد برای همگان صد درصد نیست و بعضی از بچه ها در حاشیه شهر و روستاهای ما ممکن است دسترسی به ابزارهای مجایز دسترسی نداشته باشند.

 

وضعیت امسال نسبت به سال قبل که اصلا آموزش حضوری نداشتیم خیلی بهتر شده است. در دو هفته خیر خیلی تلاش شده و همه از حضوری شدن کلاس ها راضی هستند و سعی شده از فرصت سال تحصیلبی استفاده کنیم.

آموزش کلاس ها هم با بررسی و متناسب با شرایط دانش آموزان برگزار می شود.

 

*چه تعداد دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس های مدارس شرکت می کنند؟

بیش از 90 درصد خانواده ها فرزندان خود را به مدرسه می فرستند. استقبال سال دوازدهم همچون سال های قبل به دلیل داشتن کنکور کمتر است.

 

کلاس های مدارس با نصف ظرفیت تشکیل شده و از شبکه شاد در شرایط عادی هم به عنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده خواهیم کرد.

 

شبکه شاد یک اپلیکیشنی است که می تواند نیازهای بچه ها را برآورده کند. در برخی از مدارس هم از آموزش وارونه استفاده می کنند.

 

*چه تعداد دانش آموز در مدارس شهرستان گرگان تحصیل می کنند؟

در مجموع 88 هزار و 125 نفر دانش آموز در شهرستان گرگان در پایه اول ابتدایی تا دوازدهم مشغول تحصیل هستند. که از این تعداد در دوره ابتدایی 47 هزار و 528 دانش آموز، متوسطه اول 21 هزار و 271 نفر، متوسطه دوم شامل؛ نظری 9 هزار و 765 نفر، بخش هنرستان ها 3 هزار و 212 نفر و کارودانش 3 هزار و 515 دانش آموز تحصیل می کنند.

 

*چه تعداد دانش آموز دسترسی به شبکه شاد دارند؟

حدود 93 درصد دانش آموزان شهرستان گرگان به شبکه شاد دسترسی دارند.

 

اقدامات صورت گرفته آموزش و پرورش برای تهیه تبلت دانش آموزان؟

برای تهیه تبلت دانش آموزان در دو بخش اقداماتی انجام شده است، یک بخش خیرین بودند که این خیرین از بین خیرین بیرون از آموزش و پرورش و خود دبیران و همکاران ما و مدیران ما مشارکت کردند، تبلت را در اختیار دانش آموزان قرار دادند.

 

همچنین سال گذشته 50 تبلت نیز از سوی اداره کل آموزش و پرورش به صورت متمرکز تهیه و در اختیار مدارس حاشیه شهر و روستایی قرار گرفت.

 

در توزیع تبلت ها و موبایل های تهیه شده نیز به چند موضوع دقت کردیم. اول اینکه دانش آموزی که واقعا در فضای مجازی حضور دارند و کار می کنند و خانواده هایی که دو تا سه فرزند داشتند، برای آنها در اولویت قرار گرفت تا باعث استفاده حداکثری شود.

 

امسال هم بودجه جداگانه ای برای تهیه تبلت دانش آموزان بی بضاعت گذاشته شده و مناقصه هایی انجام شده در کل کشور و سهمیه استان ها هم مشخص است.

 

آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش و تربیت دانش آموزان، چه اقدامات و توصیه ای برای استفاده بهینه از این فضا به منظور سلامت روح و روان دانش آموزان انجام داده است؟

در شبکه شاد کانال هایی برای استفاده از سواد رسانه ای طراحی شده تا دانش آموزان با آسیب های این فضا آشنا شوند. همچنین آموزش هایی که توسط بخش های مختلف ما و آسیب هایی که در این حوزه وجود دارد در قالب پیام های هفتگی اعلام می شود.

 

در مدارس در آموزش خانواده سعی شده فضای رسانه ای باشد که خانواده ها چگونه نظارت کنند. حتی برخی از مدارس از پلیس فتا دعوت کردند و کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان برگزار کردند.

 

ابزارهای نظارتی خوبی در شبکه شاد وجود دارد و می توان از سیم کارت دانش آموزی طراحی شده برای دسترسی محدودتر هم استفاده کرد.

 

تا دو سال قبل استفاده از گوشی در مدارس ممنوع بود ولی الان به عنوان یک ضرورت است. در فضای مجازی هر چیز جدیدی امکان سوءاستفاده وجود دارد و باید آگاهی در این زمینه داده شود.

 

*با توجه به وقفه دو ساله آموزش حضوری برای دانش آموزان، بار علمی دانش آموزان چگونه است؟

آموزش یک بحث کیفی است. با مشاهده نتایج در برخی از جاها آموزش ها و یادگیری هم بهتر شده است. رشد خوب در قبولی کنکور در دو سال گذشته داشتیم و رتبه های خوبی هم از سوی دانش آموزان کسب شد.

 

اگر از این فضای مجازی خوب استفاده کنیم کمک کار ما در آموزش خواهد بود. بسیاری از طریق همین فضا محتوای الکترونیک تولید می کنند.

 

بچه ها برای زندگی اجتماعی نیاز به ارتباط با یکدیگر و مهارت های اجتماعی دارند تا برای زندگی آماده شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار