در نشست هم اندیشی توسعه نوغانداری در غرب استان گلستان، بر استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی، پیشرانهای ابریشم کشی و دولت برای احیای نوغانداری در بندرگز تاکید شد.

احیای نوغانداری در بندرگز/ پیشرانهای ابریشم کِشی گلستان به خط می شوند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، نوغانداری به عنوان یکی از مزیت های رقابتی اقتصادی و توسعه بخش در غرب استان گلستان به ویژه شهر نوکنده همواره مطرح بوده اما در سالهای اخیر به دلایل مختلف این مهم با چالش های جدی رو به رو شده و موجبات کمرنگ شدن هر چه بیشتر نوغانداری در این منطقه فراهم کرده است عزمی جدی را برای احیای آن می طلبد.

به همین منظور و در راستای احیای نوغانداری در شهرستان بندرگز و بخش نوکنده، جلسه ای با حضور بخشدار نوکنده، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه‌ مشاغل خانگی و پیشران ابریشم کشی در این منطقه برگزار شد.

مهدی خطیر نامنی در این نشست با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی و احیای نوغانداری به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی در شهر نوکنده همه باید در کنار هم تلاش کرده و اهتمام بورزیم، افزود: پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی، می تواند در کنار کار اصلی کشاورزان، در آمد جانبی خوبی نیز برای آنان فراهم آورد.

* نوغانداری صنعتی زودبازده و مقرون به صرفه

وی با بیان اینکه در سال های اخیر با رونق صنعت نوغان‌داری، استقبال کشاورزان از این صنعت بیشتر شده است، افزود: فرآیند پرورش کرم ابریشم کمتر از ۲ ماه طول می‌ کشد و پس از آن پیله‌ تر ابریشم وارد بازار می شود و از این رو با توجه به دوره کوتاه بازگشت سرمایه این صنعت می تواند بسیار زودبازده نیز باشد.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان با تاکید بر اینکه نوغانداری تامین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم کشی و قالیبافی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که کارشناسان نوغانداری را علاوه بر مزیت‌ های اقتصادی، کمکی برای رونق صنایع وابسته می دانند.

محمد ابراهیم شربتی _بخشدار نوکنده_ نیز در این نشست با ضروری دانستن احیای نوغانداری در نوکنده، آمادگی بخشداری را برای در اختیار قراردادن زمین‌های بلااستفاده به منظور کشت درخت اعلام کرده و گفت: درخت توت برای تامین غذای کرم ابریشم بسیار مهم بوده که در این بخش هماهنگی لازم با دهیاران برای ترویج آن به صورت جدی و با شتاب انجام خواهد کرد.

در این نشست خانم خراسانی از پیشران‌های نوغانداری و ابریشم کشی نیز به بیان معضلات و موانع این کار پرداخته و آمادگی خود را برای همکاری با این طرح اعلام کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار