مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت : طبق پایش صورت گرفته یک هفته اخیر از پارک ملی گلستان ۲۵۴.۵ هکتار عرصه این ذخیره گاه زیست کره درگیر آتش سوزی شد.

حدود ۲۵۵ هکتار از پهنه پارک ملی گلستان طعمه حریق شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه آخرین گزارش از مساحت درگیر حریق‌های پارک ملی گلستان، اظهارداشت: حریق اول ۲۴ آذر در منطقه دره شمالی  این حادث و روز ۲۵ آذر اطفا شد که مساحت پهنه حریق هشت هکتار بود.

وی ادامه داد: حریق دوم ۲۵ آذر در منطقه کندسکوه حد فاصل پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده لوه حادث و نیروهای اعزامی همان روز آن را اطفا کردند و مساحت پهنه حریق ۲ هکتار برآورد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: حریق سوم ۲۵ آذر در منطقه بیله کوه پارک ملی گلستان حادث و ظرف چند ساعت در همان روز با درگیری ۱.۵ هکتار از پهنه این پارک اطفا شد.

کنعانی اظهارداشت: حریق چهارم روز ۲۶ آذر در منطقه قوشه چشمه پارک ملی گلستان حادث شد که به دلیل وزش باد شدید و وضعیت توپوگرافی (منطقه کوهستانی و سخت گذر) عملیات اطفا آن تا روز ۲۸ آذر ادامه یافت و مساحت پهنه حریق ۲۴۳ هکتار برآورد شد.

وی اضافه کرد: حریق پنجم ۲۹ آذر در مرز و خارج از محدوده پارک ملی گلستان اتفاق افتاد که به دلیل وزش باد شدید و کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه عملیات اطفا تا روز ۳۰ آذر ادامه یافت و با توجه به اینکه آتش سوزی در خارج از محدوده پارک ملی گلستان بود بر اساس مصوبات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان گالیکش، عملیات اطفا با محوریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این عرصه انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: از روز گذشته تا امروز پنجشنبه حریق در منطقه گزارش نشد و نیروها به صورت شبانه روزی کار پایش و پاکسازی منطقه از کنده‌های نیم سوخته را انجام دادند.

کنعانی اضافه کرد: پایش هوایی و گزارش‌ گروه‌های اعزامی به منطقه حریق، حکایت از مشاهده نشدن حریق فعال و پاکسازی حداکثری کنده‌های نیم سوخته دارد.

وی اظهارداشت: عملیات اطفای حریق به صورت زمینی با بهره گیری از ظرفیت ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مقاومت بسیج و نیروهای مردمی بخش‌های لوه و مرکزی شهرستان گالیکش و بخش‌های مرکزی شهرستان‌های کلاله و آق‌قلا به تعداد ۹۵۰ نفر روز انجام شد و ۶ تیم آتش نشانی، ۲ تیم هلال احمر، یک تیم اورژانس ۱۱۵ و نیروی انتظامی به صورت مستمر در عملیات زمینی مشارکت داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: عملیات اطفای حریق به صورت هوایی با بهره گیری از ظرفیت ۲ فروند بالگرد هوافضا سپاه و یک فروند بالگرد هلال احمر با انجام ۷۴ سورتی پرواز برای آب‌پاشی منطقه انجام شد.

کنعانی تصریح کرد: حریق‌های فوق برگ‌های خشک انباشته در کف عرصه، بوته‌ها، درختچه‌ها و کنده‌های افتاده و درختان سرپا خشک را تحت تاثیر قرار داد و هیچ گونه تلفات جانواری شاخص مشاهده نشده است.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار