بنیاد علوی از سال‌ها قبل با هدف کمک به عمران و آبادانی و رفع عقب ماندگی‌ های مناطق کمتر برخوردار منجمله مراوه‌تپه استان گلستان، آستین همّت بالا زده و گام‌های موثری با اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت از سیمای این شهرستان مرزی برداشته است.

اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، فعالیت‌های این نهاد انقلابی در حوزه‌های مختلف "عمرانی و آبادانی، اقتصاد و اشتغال، فرهنگ و اجتماع، کارهای جهادی و رسانه" ابتدا به‌صورت غیررسمی از سال ۹۶ با احداث ساختمان بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی مراوه‌تپه و در ادامه از سال ۹۹ با قراردادن نام این شهرستان مرزی در فهرست مناطق محروم خویش، اقدامات جهادی‌اش را به‌صورت رسمی برای کمک به عمران و آبادانی و رفع محرومیت‌های برجا مانده از ادوار گذشته (قبل و بعد از پیروزی انقلاب) شروع کرد.

مجموعه اقدامات انجام شده توسط بنیاد علوی (نهاد آبادانی و پیشرفت) در مراوه‌تپه طی ۲ سال اخیر قابل توجه بوده و به گفته "امانگلدی ضمیر" فرماندار این شهرستان، فعالیت‌های این نهاد بالاخص ساخت بیمارستان با هزینه ۷۸۰ میلیارد ریال و اقدامات عمرانی و اشتغالزایی آن همسو با دولت به منظور رفع محرومیت‌ها و جبران عقب ماندگی‌های مراوه‌تپه قابل تقدیر است.

ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی

مردم مرزنشین و عشایر شهرستان مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان که با گذشت حدود چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی از داشتن بیمارستان و یا مراکز درمانی مجهز محروم بودند و به ناچار برای مداوای بیماری خود با تحمل درد بیماری و رنج سفر و صرف وقت و هزینه‌ زیاد به شهرهای اطراف یعنی کلاله در فاصله ۹۱ کیلومتری و گنبدکاووس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری می‌رفتند در این راه شاهد تلفات جانی زیادی بودند. 

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 احداث بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی توسط بنیاد علوی در مراوه‌تپه

محرومیت این شهرستان به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان تا سفر تیر ماه ۹۵ رییس وقت بنیاد مستضعفان به مراوه‌تپه برای اعطای ۲ هزار و ۵۰۰ فقره اسناد مالکیت اراضی املاک علوی به مردم ادامه داشت و در جریان این سفر تعدادی از بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان، ساخت یک بیمارستان را از رییس این نهاد مطالبه کردند که مورد موافقت قرار گرفت.

درنهایت بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی علوی مراوه‌تپه با زیربنای ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع و با هزینه ۷۸۰ میلیارد ریال توسط بنیاد علوی ساخته شد و اول تیر امسال این مرکز درمانی با حضور مسوولان کشوری و استانی و شهرستانی وقت به بهره‌برداری رسید.

این بیمارستان به گفته منصور خوجملی مدیر شبکه بهداشت و درمان مراوه‌تپه، دارای بخش‌های مختلف از جمله درمانگاه تخصصی داخلی و اطفال، زنان و زایمان، زایشگاه، ۲ اتاق عمل تخصصی، یک اتاق عمل سرپایی، دیالیز، اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو و مجهیز به یک دستگاه اکسیژن‌ساز است و علاوه بر جمعیت تقریبی ۷۰ هزار نفری این شهرستان مرزی، برخی اهالی بخش داشلی برون گنبدکاووس و روستاهای شهرستان کلاله هم می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

حوزه عمران و آبادانی

مجموعه اقدامات حوزه عمرانی نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه شامل بخش‌های مختلف مانند بهداشت و درمان، آسفالت راه و مشارکت در اجرای طرح هادی روستاها، مشارکت در احداث مدارس، خرید ماشین آلات عمرانی و تانکر آبرسانی و هدیه آن به ادارات متولی، مشارکت در تکمیل طرح‌های ورزشی، کمک به ساخت مسکن محرومان، احداث ابنیه و اجرای مبلمان شهری بوده است.

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 زیباسازی مبلمان شهری توسط بنیاد علوی در مراوه‌تپه

به گفته دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه، این نهاد از سال ۹۶ که ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی را آغاز کرد تاکنون قریب به هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف ذکر شده بالا، هزینه کرده است.

محمدرضا فکری افزود: احداث بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی علوی با هزینه ۷۸۰ میلیارد ریال، مشارکت در آسفالت هفت کیلومتر راه روستای بسطام دره با هزینه ۲۹ میلیارد ریال، خرید لوله بطول ۲۴ کیلومتر برای تامین آب آشامیدنی ۲۰ روستا با هزینه ۵۰ میلیارد ریال، کمک ۱۰ میلیارد ریالی برای تکمیل سالن ورزشی روستای یانبلاق، اجرای مبلمان شهری مراوه‌تپه و گلیداغ هر کدام با هزینه ۳۰ میلیارد ریال، مشارکت در ساخت چهار باب مدرسه به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال، مشارکت در اجرای طرح هادی ۹ روستا به اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، خرید یک دستگاه بیل مکانیکی برای اداره راهداری به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال و خرید و تحویل یک دستگاه تانکر آبرسانی به اعتبار ۱۵ میلیارد ریال بخشی از اقدامات عمرانی این نهاد در شهرستان مراوه‌تپه بوده است.

وی، ساخت پنج منبع ذخیره آب با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال، مساعدت در تجهیز مرکز جامع سلامت روستای یانبلاق و تکمیل پاسگاه انتظامی هر کدام با ۱.۵ میلیارد ریال، درحال ساخت داشتن پل روستای پالچقلی گوگلان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال، کمک بلاعوض ۵۰۰ میلیون ریالی جهت ساخت ۳۰۳ واحد مسکونی ویژه مددجویان زیرپوشش کمیته امداد در مجموع به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال و برخی مساعدت‌های مالی جهت درختکاری توسط شهرداری و احداث حوزه علمیه خواهران گلیداغ و نیز آسفالت راه روستای شاخانکو به مبلغ ۶ میلیارد ریال را از دیگر فعالیت‌های عمرانی نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه برشمرد.

حوزه بهداشت و سلامت

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی با اشاره به برخی اقدامات این نهاد در حوزه بهداشت و سلامت مراوه‌تپه گفت: در این حوزه اقدامات خوبی انجام شد که اجرای چهار مرحله طرح گل‌های صالح (توزیع بسته‌های غذایی و معیشتی بین زنان باردار و مادران شیرده دچار سوء تغذیه) به تعداد هزار و ۳۰۰ بسته با مجموع ارزش ریالی هشت میلیارد ریال، اهدای ۲۰۹ هدیه تولد به نوزادان هر کدام به ارزش سه میلیون ریال، اجرای طرح سلامت یار علوی و قرارداد با سه بیمارستان استان گلستان جهت درمان رایگان بیماران و نیز تهیه پروتز دندان و عینک به‌صورت رایگان، طرح تحویل تجهیزات پزشکی فردی مانند تخت بیمارستانی و تشک مواج به‌صورت امانی به بیماران نیازمند و اجرای طرح یاوران سلامت (برگزاری دوره‌های آموزشی سبک زندگی ایرانی اسلامی و طب سنتی) برای ۶۱ نفر از بومیان این شهرستان انجام شده است.

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 کاروان سلامت در مناطق روستایی مراوه‌تپه با همکاری بنیاد علوی

فکری، افزود: دراین حوزه و در زمان شیوع بیماری کرونا این نهاد اقدام به ضدعفونی معابر ۴۵ روستای مراوه تپه و توزیع تعداد ۱۰ هزار ماسک رایگان بین مردم و توزیع هفت هزار کارت هدیه ۲ و سه میلیون ریالی بین نیازمندان آسیب دیده از این بیماری کرد.

حوزه اقتصاد و اشتغال

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه تپه در خصوص اقدامات انجام شده این حوزه گفت: باتوجه به ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان و به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن و کسب ارزش افزوده و ارتقای معیشت اهالی، این نهاد اقدام به شناسایی رسته‌های شغلی نمود.

وی افزود: پس از شناسایی رسته‌های شغلی و اولویت بندی آن برای هر رسته یک نیروی انسانی (کارشناس) توسط بنیاد و یک نیروی انسانی بومی بکارگیری شدند تا در رسته خود اقدام به برنامه ریزی و آموزش جهت انجام کار نمایند.

فکری اضافه کرد: به طور مثال در رسته آفتابگردان و کشت آن ۲۰۰ نفر با سطح کشت هزار هکتار عضو گیری و به آنها روش‌های نوین کشت آموزش داده شد ضمن اینکه در این بخش ۱۵ درصد هزینه کشت توسط بنیاد علوی به کشاورزان پرداخت شد.

به گفته وی دراین بخش و در رسته کشت هندوانه آجیلی با عضو گیری ۳۶۰ نفر در سطح ۲ هزار هکتار اقدام شد که عملکرد آن رضایت بخش بود.

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 برپایی کارگاه آموزشی پرورش زنبور در مراوه‌تپه

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوتپه ادامه داد: در بخش پرورش دام سبک این نهاد اقدام به اصلاح نژاد در حدود هزار راس گوسفند با استفاده از قوچ‌های "هترو" فرآیند اصلاح نژاد و چند قلوزایی و از همه مهمتر همزمان زایی آنها انجام گرفت که در نتیجه این اقدام متوسط میزان بره‌گیری دامداران از ۶۰ درصد به ۱۳۰ درصد افزایش یافت ضمن اینکه در حوزه دام سنگین در حال عضو گیری هستیم.

فکری گفت: بنیاد در حوزه رسته صنایع دستی شاخه های نمد مالی، گبه، فرش و تابلو فرش حدود ۴۰۰ بافنده را زیر پوشش قرار داده و خدماتی همچون آموزش و تهیه مواد اولیه همچون نخ و دار قالی، بازار رسانی و بازاریابی محصولات، آموزش و طراحی نقشه‌های بازار پسند اقدامات خوبی در این بخش انجام شد.

وی افزود: در رسته گندم با عضوگیری ۲۲۰ کشاورز کشت این محصول در سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار انجام شد که بنیاد علوی بابت هر هکتار ۲۵ میلیون ریال تسهیلات بدون کارمزد جهت تامین نهاده (کود و بذر) در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

به گفته وی در رسته پرورش زنبور عسل با عضوگیری ۹۶ پرورش دهنده، آموزش دوره ژل رویال به آنها داده شد ضمن اینکه مقدار ۲۰ تن شکر با قیمت یارانه‌ای بین پرورش دهندگان توزیع شد.

فکری اضافه کرد: علاوه بر اقدامات ذکر شده، طی سال ۱۳۹۹ نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه بودن کارمزد به منظور ایجاد اشتغال خانگی بین متقاضیان پرداخت کرد.

حوزه اقدامات جهادی

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه همچنین با تشریح برخی اقدامات این نهاد در حوزه انجام کارهای جهادی در این شهرستان مرزی گفت: اعزام گروه‌های جهادی از سطح ملی، استانی و شهرستان به سه روستای محروم " پست دره، قربان پیکار و مردم دره" و تعمیر سه باب مدرسه به  همراه برگزاری جُنگ شادی و کاروان سلامت در روستای مردم دره، تعمیر ۶۰ مدرسه، ۸۰ سرویس بهداشتی، رنگ کاری ۴۲ مدرسه و تعمیر ۱۰ مسجد بخشی از کارهای جهادی انجام شده است.

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 زیباسازی مدارس در مراوه‌تپه توسط بنیاد علوی

فکری، اهدای هزار و ۵۰۰ میز و صندلی، ۲۹۱ میز و صندلی معلم، ۲۰۰ عدد تخته وایت برد، ۹۱ فایل و ۵۰ دستگاه رایانه بین ۱۲۰ مدرسه کم برخوردار مراوه‌تپه با مجموع اعتبار تقریبی ۳۰ میلیارد ریال، توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ بسته غذایی بین نیازمندان هر بسته به ارزش پنج میلیون ریال، توزیع ۲۳ هزار وعده غذای گرم در ماه مبارک رمضان، سه هزار وعده غذای گرم در ایام عاشورای حسینی و ۲ هزار و ۵۰۰ وعده در هفته وحدت و همچنین توزیع و غرس ۲۰ هزار اصله درخت مثمر در منازل اهالی این شهرستان را از دیگر اقدمات جهادی نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی اعلام کرد.

حوزه فرهنگ و اجتماع

علاوه بر اقدامات نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی درحوزه‌های مختلف "عمرانی، اقتصادی، اشتغال، جهادی، بهداشت و سلامت " مراوه‌تپه این نهاد انقلابی برخی فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی با برگزاری میزهایی از جمله میز "خانواده، ورزش، رویش و سرود" به منظور حمایت از نهاد خانواده، ورزشکاران و هنرمندان جهت تقویت استحکام بنیان خانواده، گسترش فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی انجام داده است.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه دراین خصوص گفت که د قالب برپایی میز خانواده اقداماتی مانند برگزاری سه کارگاه‌ توانمندسازی زوجین و اعطای جهیزیه به حدود ۱۵۰ زوج که بواسطه مشکلات مالی امکان تهیه جهیزیه و آغاز زندگی مشترک را نداشتند، انجام داده است.

فکری افزود: درحوزه ورزش این نهاد اقدام به حمایت از تیم‌های ورزشی و استعدادیابی از نوجوانان مراوه‌تپه نمود که حاصل آن تشکیل تیم‌های فوتبال، والیبال و دوومیدانی در آقایان و بانوان بود که تمامی این تیم‌ها موفق به کسب مقام در مسابقات استانی شدند ضمن اینکه قرار است این تیم‌ها به مسابقات ورزشی جام شهید "ابراهیم هادی" ویژه نقاط محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان در مشهد مقدس اعزام شوند.

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 برپایی کارگاه آموزشی و مشاوه کنکور در مراوه‌تپه توسط بنیاد علوی

وی، حمایت از فعالیت‌های هنری و پنج نمایشکاه برپا شده از آثار نقاشی در سبک‌های مختلف از جمله "سیاه قلم، فاستر گچی، ویترای و خوشنویسی" توسط نوجوانان هنرمند مراوه‌تپه در قالب میز رویش و تشکیل چهار گروه سرود و تواشیح ویژه آقایان و بانوان و ساخت حرفه‌ای سرود در استودیو  در قالب میز سرود را از دیگر اقدامات فرهنگی و اجتماعی بنیاد علوی در این شهرستان مرزی برشمرد.

فکری ادامه داد: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مسکن و اشتغال برای امامان جماعت مساجد، کمک به ساخت مساجد، مکتب خانه‌ها و دارالقرآن و خرید فرش، بخاری، لوازم تحریر و تخته وایت برد برای این مکان‌ها و پخش مستقیم برنامه‌های مراسم بزرگداشت شاعر شهیر ترکمن "مختومقلی فراغی" به صورت مجازی (تلویزیون اینترنتی) از دیگر برنامه‌های نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه بوده است.

حوزه رسانه

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه همچنین گفت که درحوزه رسانه و تولید محتوای هویت زا، این نهاد اقدام به تشکیل اتاق فکر رسانه متشکل از فعالان محدود رسانه‌ای این شهرستان مرزی نمود و برای تقویت هسته فعالان این عرصه با مشارکت سازمان سراج و خانه فیلمسازان جوان استان گلستان، کارگاه‌های مستندسازی برگزار کرد.

فکری، انتشار یک نشریه به نام یوور (تعاون و همکاری)، ساخت آثار فرهنگی هویت زا مانند سرودهای ترکمنی در وصف وطن و برگزاری کارگاه‌های سواد رسانه برای دانش آموزان و والدین آنها را از دیگر اقدامات نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه اعلام کرد و گفت: این نهاد تا پایان ماموریت محرومیت زدایی خود در این شهرستان مرزی به فعالیت خود در حوزه‌های مختلف تعریف شده ادامه خواهد داد.

 اجرای دهها طرح عمرانی برای زدودن غبار محرومیت در مراوه‌تپه گلستان
 افتتاح کارگاه حلاجی در روستای چناران مراوه‌تپه توسط بنیاد علوی

در همین پیوند فرماندار مراوه‌تپه  سابق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن قدردانی از تلاش های نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در این شهرستان اظهار داشت که این نهاد انقلابی در کنار دولت طی چند سال حضور خود و باصرف حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اقدامات بسیار خوبی در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اشتغال و بهداشت و سلامت انجام داده است که شاخص ترین آن ساخت بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی بوده است.

امانگلدی ضمیر افزود: انصافا ساخت بیمارستان که از مهمترین نیازهای مردم مرزنشین مراوه‌تپه بود، گامی مهم در ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان این شهرستان به حساب می‌آید که توسط بنیاد علوی محقق شد.

وی بابیان اینکه وسعت محرومیت‌ و عقب ماندگی‌های مراوه‌تپه دربخش‌های مختلف زیاد است، اضافه کرد: حضور بنیاد علوی برای رفع بخشی از محرومیت‌های این شهرستان مرزی در کنار دولت قابل تقدیر است و امیدواریم با استمرار اقدامات دوسویه این نهاد و دولت، غبار محرومیت و عقب ماندگی از سیمای مراوه‌تپه پاک شود.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.

مراوه‌تپه که با گستره سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت پس از گنبدکاووس دومین شهرستان بزرگ گلستان و با فاصله تقریبی ۲۴۰ کیلومتر دورترین شهرستان به مرکز استان به شمار می‌رود، از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از سمت شرق به خراسان شمالی، از قسمت غرب به بخش داشلی برون گنبدکاووس و از سمت جنوب به شهرستان کلاله (جنگل گلستان) منتهی می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار