2 تراکتور در یک زمین کشاورزی همزمان با کار متفاوت یکی درحال کاشت و دیگری در حال برداشت هستند، این اتفاق شاید برای برخی افراد تعجب‌برانگیز باشد؛ اما کشاورز گلستانی با همت بلندی که انجام داد توانست علاوه بر اینکه تولیدکننده باشد کارآفرینی کند.

همت بلند کشاورز گلستانی که تولیدکننده و کارآفرین است/ کاشت و برداشت همزمان سیب‌زمینی در قطب تولید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، از دود کردن اسپند و توزیع شیرینی می‌توان فهمید که میزبان خوشحال است و زمین کشاورزی پرمحصول؛ چند قدم آن‌طرف‌تر آقای عرب سیب‌زمینی کار گلستانی درحال شکر گذاری است و می‌گوید، کیفیت محصول عالی است و لبخند رضایت بر صورتش نقش بسته است.

برداشت سیب‌زمینی در فصل پاییز از زمین‌های گلستان برای بسیاری از کشاورزان استان هم تعجب‌برانگیز است اما این‌ موضوع برای آقای عرب شگفت‌آور نیست و به‌طور هم‌زمان برنامه کاشت و برداشت سیب زمینی دارد و می‌گوید چهار سالی است این کار را انجام میدهم و به لطف خدا راضی هستم، این کار در این مدت خوب جواب داده است.

استان گلستان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در ایران است که به مدت یک ماه سیب‌زمینی کشور را در اردیبهشت تامین می‌کند بسیاری از کشاورزان همه‌ساله از قیمت پایین سیب‌زمینی در اردیبهشت گلایه دارند و می‌گویند، این سیب‌زمینی که نوبرانه و باکیفیت است از کشاورز زحمتکش هر کیلو بین 700 تا 800 تومان خریداری می‌شود و این اتفاق شیرینی تولید را به کام مان تلخ می‌کند.

آقای عرب کشاورز موفق گلستانی بخشی از همان سیب‌های اردیبهشت را ذخیره و به‌عنوان بذر کاشت تابستانه استفاده می‌کند، و در حین تلاش توضیح می‌دهد سیب‌های کوچک را  که می‌کشیدم تا آنها را ذخیره کنم، کشاورزان می‌گفتند شما چه حوصله ای دارید، بی خیال سیب کاری شوید، ولی بنده بر این باور هستم که انسان با امید زندگی است باید محکم باستیم و مطمئن باشیم با توکل بر خدا همه چیز درست می‌شود.

کارشناس کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه تولید سیب زمینی در هر هکتار 20 تا 25 تن عملکرد دارد، گفت: با توجه به قیمت فعلی سیب‌زمینی این کار بسیار توجیه اقتصادی دارد تا کشاورز بتواند ضررهای انباشته سال‌های پیش را جبران کند و حتی محصول خود را به شکل بسیار مطلوب صادراتی به استان‌های مجاور ارسال کند.

تلاش و کوشش، همت بلند و برنامه‌ریزی اگر چاشنی کار باشد، کشاورز می‌تواند هم تولیدکننده و هم کارافرین باشد، نتیجه تلاش یک تولیدکننده  اشتغال‌زایی برای ده‌ها نفر را نیز به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار