نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت که در نتیجه رویکردهای حاکم بر مجموعه مدیریت آرد و گندم کشور در شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، ۷۵ درصد ظرفیت اشتغال در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان بدون استفاده است.

۷۵ درصد ظرفیت اشتغال صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان بدون استفاده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضانعلی سنگدوینی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : محدودیت های غیرمنطقی اعمال شده برای تولید و توزیع آرد در کارخانجات گلستان به نحوی است که این واحدها با ۲۵ درصد ظرفیت نهایی خود در حال فعالیت هستند.

وی گفت: به سبب راهبردهای شرکت بازرگانی دولتی، آردهای تولید شده در کارخانجات گلستان اجازه خروج از استان را ندارند و این کارخانجات فقط باید گندم های خریداری شده را به صورت خام به سایر استان ها بفروشند که در صورت صدور مجوز صادرات آرد به سایر استان ها امکان افزایش چند برابری اشتغال در این حوزه فراهم می شود.

 وی گفت: نداشتن ظرفیت تولید آرد توسط کارخانجات سایر استان ها دلیلی بر احجاف به کشاورزان و فعالان بخش صنایع تبدیلی گلستان نیست و نباید با این تصمیمات اشتباه جلوی ایجاد ارزش افزوده در گلستان گرفته شود.

عضو هیات ‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت : با وجود فعالیت کارخانه های متعدد آرد در گلستان، بسیاری از ظرفیت این کارخانه ها بدون استفاده است.

امیر یوسفی بر ضرورت توسعه واحدهای فرآوری و واحد های تبدیلی گلستان تاکید کرد و گفت: بخش زیادی از گندم تولیدی گلستان راهی سایر استان ها می شود در حالیکه ظرفیت کارخانه های آرد استان از امکان فرآوری برخوردارند اما به سبب برخی راهبردهای غلط، از این ظرفیت استفاده نمی شود.

وی افزود : به طور معمول سالانه یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در گلستان تولید می شود که این حجم از محصول می تواند زمینه اشتغال هزاران نفر را در صنایع تبدیلی استان فراهم کند.

سالانه ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به زیر کشت گندم می رود و این استان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را در اختیار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار