رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران:

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: خام فروشی تولیدات کشاورزی در بخش های مختلف یکی از چالش‌های گلستان است.

خام فروشی مهم ترین چالش کشاورزی استان

به گزارش خبرنگار گلستان 24، امیر یوسفی اظهار کرد: با وجود برخورداری گلستان از فرصت های بی نظیر کشاورزی تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت ها برای خلق ارزش افزوده بیشتر برای استان استفاده کنیم.

وی افزود: خام فروشی تولیدات کشاورزی در بخش های مختلف یکی از چالش‌های گلستان است که در صورت پرهیز از آن و روی آوردن به فرآوری، دریچه جدیدی به سوی بخش کشاورزی استان گشوده خواهد شد.

یوسفی گفت: توسعه و ساخت صنایع تبدیلی و زنجیره تولید باعث ایجاد شغل و بازگشت ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی به گلستان می‌شود رونق و ثمره مشهودی در بخش اقتصادی به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد : به عنوان مثال گلستان سرزمین طلای سفید معروف بود واحدهای پنبه پاک کنی و فرآوری زیادی در گلستان فعال بود که این موضوع سبب شده بود در دهه های قبل شاهد رونق اشتغال بخش پنبه و ایجاد ارزش افزوده خوبی در استان باشیم.

وی به ضرورت توسعه واحدهای فرآوری و واحد های تبدیلی در گلستان تاکید و اضافه کرد: در زمان حاضر با وجود کارخانه های آرد متعدد برای گندم تولیدی استان، بیش از نیمی از ظرفیت این کارخانه ها بدون استفاده است.

یوسفی ادامه داد: بخش زیادی از گندم تولیدی از گلستان خارج می شود در حالیکه ظرفیت کارخانه های آرد گلستان مهیای فرآوری است ولی این موضوع به سبب برخی راهبردهای غلط مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این صادره کننده محصولات کشاورزی افزود : به طور معمول سالانه یک میلیون ۲۰۰ تا یک میلیون ۴۰۰ هزار تن گندم تولید می شود که این حجم از آن می تواند زمینه اشتغال هزاران نفر را در صنایع تبدیلی ایجاد کند.

یوسفی تاکید کرد که اگر برای فرآوری محصولات، بسته‌بندی آن‌ها سرمایه گذاری کنیم ارزش افزوده محسوسی دارد و می تواند جایگاه کشاورزی استان را در کشور و حتی همسایگان خارجی افزایش دهد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار