ازدواج موضوع مقدس و یکی از رویاهای شیرین دختران و پسران، به دلیل نبود مهارت‌ سازگاری در میان زوج‌های جوان به پیوندی شکننده تبدیل شده که در نتیجه آن آمار طلاق در جامعه روبه افزایش است.

ازدواج‌ شکننده، نتیجه نبود مهارت زندگی و ناسازگاری زوج‌های جوان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ازدواج در دختران و پسران معنای متفاوتی دارد؛ عده‌ای از دختران به دنبال جبران کمبود محبت و رسیدن به آرزوهای خانه پدری و عده دیگر نیز به دنبال زندگی رمانتیک و شنیدن هر روزه کلمات عاشقانه هستند و برخی نیز محبت ناب پدر و مادر در دوران مجردی را در زندگی مشترک جستجو می‌کنند.

عده‌ای از پسران نیز نیت خود از زندگی مشترک را ابراز محبت مادرانه از طرف همسرشان می‌دانند و برخی هم مانند پدرانشان به‌دنبال قدرت طلبی و قرار گرفتن در راس امور هستند و برخی دیگر همچنان روابط زناشویی را مانعی برای ادامه روابط و تفریحات دوران مجردی خود نمی‌دانند که این موارد از نگاه کارشناسان، بخشی از پیش زمینه‌ حاکم بر ذهن دختران و پسران قبل از ازدواج است.

برخی از دختران و پسران با شناخت‌ غیر کارشناسی و روابط سطحی بر پایه‌ حرف‌های عاشقانه وارد زندگی زناشویی می‌شوند و بعد از مدتی به این باور می‌رسند که زندگی واقعی با رویاهایشان تفاوت زیادی دارد و در این مرحله احساس می‌کنند طرف مقابل را نمی‌شناسند و برای پیدا کردن راه حل بار دیگر به سراغ خانواده‌های خود می‌روند.

بیشتر خانواده‌ها بر اساس تجربیات خود توصیه‌های غیرکارشناسانه ارائه می‌دهند و این زوج‌ها در برخی مواقع با توصیه‌های نادرست پدران و مادران مبنی بر آوردن فرزند برای بهتر شدن روابط از چاله به چاهی عمیق‌تر می‌افتند که علاوه بر خود، فرد سومی را هم وارد ماجرا می‌کنند در صورتی که به اعتقاد کارشناسان حوزه اجتماعی مهمترین راهکار در این مواقع مراجعه به مشاور است هرچند این اقدام باید قبل از شروع رابطه رسمی ازدواج انجام شود.

در گذشته کارشناسان مهمترین دلایل طلاق را مسائلی مانند اعتیاد، مشکلات فرهنگی و اقتصادی می دانستند اما در سال‌های اخیر برخی زوجین به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط ناشی از نیاموختن آموزش مهارت‌های زندگی قبل از شروع رابطه زناشویی در حفظ سه رکن "عشق، اعتماد و احترام" به عنوان مثلث اصلی ازدواج دچار مشکل شدند.

افزایش آمار طلاق در کشور

بر پایه جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۹ ازدواج در کشور بیش از ۳۶ درصد کاهش یافت و در همین مدت میزان طلاق حدود ۲۸ درصد بیشتر شد؛ وضعیتی که علاوه بر گویا و هشداردهنده بودن، نشان از یک بحران کارکردی در نهاد خانواده دارد.

به گفته محمدمهدی تندگویان معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ۲۷ درصد طلاق‌ها مربوط به زندگی‌های زیر ۲ سال است یعنی زوج‌ها همان ابتدای زندگی به مشکلاتی برخورد کردند که به نظر ما حاصل‌ عدم شناخت افراد نسبت به یکدیگر و زندگی است بنابراین اگر مشاوره‌ها درست انجام شود تاثیر بهتری خواهد داشت.

کارشناس روانشناسی حوزه خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، "عشق، اعتماد و احترام" را سه ضلع مثلث ازدواج دانست و اظهارداشت: از نسل امروز با وجود افزایش دسترسی به منابع و روابط اجتماعی بالا، انتظار بیشتری برای مهارت آموزی قبل از ورود به زندگی زناشویی می‌رود اما توجه به این مساله و تقویت سه ضلع لازمه برای ازدواج در جوانان کم رنگ شده است.

لزوم استفاده از مشاوره در تحکیم ازدواج 

مژگان میرزا با تاکید بر اینکه همواره پیشگیری در آسیب‌های اجتماعی بهتر از درمان است، افزود: در صورت فراهم کردن شرایط از طرف جامعه و یا خانواده‌ها برای ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج و یادگیری مهارت‌های ارتباطی، از بروز مشکلات میان زوج‌های جوان در سال‌های نخست زندگی زناشویی پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست برای شکل‌گیری یک ازدواج خوب و داشتن جامعه سالم و پیشگیری از طلاق آشنایی متقابل است تا مرد و زن بعد از شناخت خود و طرف مقابل بتوانند برخی از انتظارات و خواسته‌هایشان از یکدیگر را اصلاح کنند.

این استاد روانشناسی گفت: مشکل بزرگی که وجود دارد این است که به عنوان مثال دختر و پسر آن چیزی که پدرشان به آنان نداد را از همسر می‌خواهد و یا انتظار دارند کارهایی که مادرش برایش انجام می‌داد را همسرشان انجام دهد لذا مهمترین گام پیش از ازدواج شناخت زوجین از خود و نیازهایشان است.   

میرزا افزود: گام دوم این است که زوجین نسبت به طرف مقابل شناخت پیدا کنند یعنی قبل از ورود رسمی به رابطه زناشویی و عقد کردن باید دوره‌ای به نام "آشنایی زوجین" زیر نظر خانواده‌ها وجود داشته باشد.

وی اظهارداشت: در این دوران زوجین با شروط و انگیزه یکدیگر برای ازدواج آشنا می‌شوند چرا که در خیلی مواقع مصلحت و یا اجبار خانواده‌ها در این تصمیم‌گیری تاثیرگذار است و در ادامه بعد از گذر از مراحل اول و دوم در مرحله سوم بر روی مهارت‌های ارتباطی آنان باید کار کرد.

این مشاور خانواده گفت: مهارت ارتباطی زوجین دقیقا گزینه‌ای شبیه به رانندگی کردن است یعنی همانطور که برای رانندگی کردن باید قوانین و مهارت‌های لازم را آموخت برای ورود به رابطه زناشویی هم باید روی مهارت‌های عاطفی، کلامی و غیر کلامی زوجین کار شود.

میرزا افزود: این روزها نگاه خانواده‌ها به مشاوره ازدواج با توجه به نگرانی از آمار بالای طلاق و نیاز به دخالت فردی مصلح با دانش و مهارت لازم در مقایسه با گذشته بهتر شده اما هنوز جای کار بسیاری دارد چرا که از هر ۱۰ موردی که برای دریافت مشاوره مراجعه می‌کنند فقط یک تا ۲ مورد مربوط به مساله ازدواج است.

وی ادامه داد: مدرک تحصیلی و یا رفتن به سربازی و داشتن شغل ملاک اصلی آمادگی دختر و پسر برای ورود به رابطه زناشویی نیست لذا از خانواده‌ها درخواست می‌شود قبل از تشویق فرزندان خود به ازدواج به فکر آموزش مهارت ارتباطی برای کیفیت بخشی به زندگی مشترک در زوج‌های جوان باشند.

میرزا با بیان اینکه بیشترین مشکلات زناشویی در چند سال اول زندگی مشترک ایجاد می‌شود، گفت: خانواده‌ها باید یاد بگیرند برای حل مشکلات فرزندان خود بعد از ازدواج کجا دخالت درست و منطقی داشته باشند و نباید پیشنهادات غلط مانند بچه‌دار شدن را برای حل مشکلات ارائه دهند.

وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، اظهارداشت: خیلی از دختران و پسران با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و همچنین مشاهده آمار بالای طلاق در میان اطرافیان از تشکیل خانواده می‌ترسند که نیاز است با انجام مشاوره ازدواج و حمایت خانواده‌ها این مشکلات تاحدودی بر طرف شود.

این روانشناس گفت: خانواده‌ها باید از سطوح پایین از مقطع ابتدایی و مهد کودک به فرزندان خود مسوولیت پذیری، تاب آوری در برابر مشکلات و مهارت‌های سازگاری را یاد دهند تا با رسیدن به سن ازدواج مهارت اولیه ارتباطی را داشته باشند.

کرونا و کاهش تجملات عروسی‌ها 

این روانشناس گفت: شیوع کرونا در کنار مشکلات فراوانی که در جامعه ایجاد کرد محاسنی نیز داشت که از جمله آن می‌توان به آسان‌تر برگزار کردن عروسی‌ها و کم کردن تجملات مرتبط با آن اشاره کرد که در افزایش تمایل جوانان به ازدواج تاثیر گذار است.

میرزا افزود: با ترویج فرهنگ آسان گیری ازدواج و حل مشکلات اقتصادی با همراهی مسوولان و حمایت خانواده‌ها، جوانان علاقه بیشتری به تشکیل خانواده‌ پیدا می‌کنند.

فردمحوری عامل افزایش طلاق

سکینه جمعه‌نیا یکی دیگر از مشاوران خانواده گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فردمحوری را یکی از عوامل اصلی افزایش طلاق در جامعه دانست و گفت: برای تشکیل خانواده باید هدف والای بقای نسل و تعالی افراد مدنظر قرار گیرد اما بررسی خانواده‌ها حاکی از آن است که توجه به عادات فردمحوری و خودمحوری گسترش یافته و خواسته‌ها بر مبنای تمایلات فردی دنبال می‌شود به همین دلیل با کوچکترین تنش، گسستگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به تفاوت مدل زندگی در ازدواج دختران و پسران نسل دهه ۷۰ و ۸۰ و دهه‌های قبل‌تر از آن، اظهارداشت: در زوج‌های دهه ۷۰ و ۸۰ با وجود دسترسی آسان‌تر به فضای مجازی و آگاهی افراد از جمله دختران از حق و حقوقشان، انتظارات متفاوت‌تر شده و افراد بر اساس تفکر "خودمحوری" بدون کسب مهارت لازم به دنبال لذت در زندگی هستند.

جمعه نیا ادامه داد: طی چند سال اخیر همچنین در زندگی مشترک زوج‌های دهه‌های ۶۰ و قبل تر از آن نیز بعد از گذشت یک تا پنج سال از ازدواج، افزایش طلاق مشاهده می‌شود که یکی از علل آن به غیر از عوامل کلیشه‌ای مشکلات اقتصادی و فرهنگی، تغییر تفکرات و مطالبه‌گری یکی از طرفین از جمله زنان است.

وی افزود: زنان با شکل‌گیری تغییر در شرایط جامعه و دسترسی به منابع نسبت به حقوق و انتظارت خود آگاهی بیشتری پیدا کردند و دیگر خود را ملزم به سکوت در برای نگاه سنتی جامعه نمی‌دانند و در مقابل در بیشتر مواقع طرف مقابل این تغییر را پذیرا نیست و نتیجه آن به ناسازگاری و در نهایت طلاق ختم می‌شود.

این مشاور حوزه خانواده گفت: قبلا زندگی‌ها شاید خیلی رضایت بخش نبود اما دوام بیشتری داشت اما امروزه با تقویت فردمحوری، زوجین به دنبال کسب رضایت بیشتر هستند و برای رسیدن به آن می‌جنگند و پسران و دختران دهه ۷۰ و ۸۰ که حوصله جنگیدن را ندارند و آموزش مسوولیت پذیری، صبوری و احترام به طرف مقابل را در خانواده یاد نگرفتند با کوچکترین ناسازگاری و نرسیدن به خواسته‌هایشان به  زندگی مشترک خاتمه می‌دهند.

تدوین سند راهبردی پیشگیری از طلاق 

جمعه‌نیا افزود: در بحث درمان طلاق، قانون برای حمایت از خانواده‌، زوج‌های با پرونده تمکین، جهیزیه، مهریه و رفتار خشونت آمیز را ملزم به مراجعه به مشاور خانواده قبل از طلاق می‌کند اما در این شرایط که زندگی زناشویی به مراحل آخرش رسیده، دیگر درمان جوابگو نیست و باید سندی راهبردی برای پیشگیری از طلاق در کشور تدوین شود.

وی گفت: تغییر سبک زندگی و پیگیری زنان برای افزایش احترام اجتماعی، توجه به استقلال فکری و عبور از محدودیت‌ها باعث شده تا آنان با قدرت بیشتری حقوق خود را مطالبه‌گری کنند که در خیلی از مواقع توسط طرف مقابل قابل پذیرش نیست و نتیجه آن منجر به طلاق می‌شود.

این مشاور با تاکید بر اهمیت آموزش در بهبود مهارت زندگی، گفت: لازم است آموزش‌های لازم در حوزه مسائل جنسی، عاطفی و روانشناختی به دختران و پسران قبل از ازدواج ارائه شود.

ثبت ۲ هزار و ۹۷۳ طلاق در گلستان

مدیرکل ثبت احوال گلستان اظهارداشت: در حوزه طلاق آمار امسال کشور ۱.۸ درصد رشد داشته که در استان این میزان ۸.۱ درصد است و از ۲ هزار ۷۴۹ طلاق به ۲ هزار و ۹۷۳ طلاق رسید.

حمیدرضا مطیع افزود: میزان ازدواج در استان باز هم‌ بر خلاف رشد منفی کشور، مثبت بوده و با ۳.۵ درصد افزایش از ۱۰‌ هزار و ۸۵۰ مورد به ۱۱ هزار و ۲۳۴ مورد رسید.

جلیل‌گلدی امانزاده رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس گفت: امسال ۲ هزار و ۲۵۷ واقعه ازدواج و ۵۵۹ واقعه طلاق در شهرستان ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب هفت و ۱۳.۲ درصد بیشتر شد.

شرایط امروز جامعه و تاکید رهبر معظم انقلاب به تقویت جمعیت جوان در کشور می‌طلبد تا زمینه افزایش تمایل جوانان به ازدواج و راهکارهای جلوگیری از طلاق توسط کارشناسان بررسی و با نگاه مثبت دولتمردان به صورت یک سند راهبردی در اختیار مسووولان حوزه اجتماعی قرار گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار