مدتی است که بوی تعفن ناشی از ورود پساب‌های آلوده و تصفیه نشده به اراضی مجاور شهرک صنعتی گنبدکاووس، به موضوعی مهم برای مردم مجاور با این شهرک و فعالان محیط زیست شده؛ پسابی که آلایندگی آن از سوی حفاظت محیط زیست تأیید شده است.

یک بام و دو هوای شهرک‌های صنعتی استان گلستان در ماجرای پساب آلوده شهرک گنبد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان ، چند ماهی است که مشکلات تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس به محلی برای مناقشه برخی از دستگاه‌های اجرایی استان گلستان تبدیل شده است. اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان آلایندگی بالای این پساب‌ها را تأیید کرده و حالا توپ در زمین شرکت شهرک‌های صنعتی استان است تا وظیفه قانونی خود را در این زمینه انجام دهد.

بوی تعفن و ورود پساب‌های صنعتی تصفیه نشده به اراضی مجاور شهرک صنعتی گنبدکاووس و نفوذ آن به منابع آبی زیرزمینی، نگرانی‌های زیادی برای مردم و دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است.

هرچند بارها از سوی رسانه‌های محلی و استانی به این موضوع پرداخته شده اما مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی تا کنون واکنش امیدوارکننده‌ای به رفع این مشکل نداشتند و همزمان حرف از توسعه این شهرک و استقرار واحدهای جدید به میان می‌آورند.

این در حالی است که طبق ادعای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، موافقت صندوق توسعه ملی برای پرداخت مبلغ 100 میلیارد ریال تسهیلات به منظور ارتقای تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس گرفته شده و به مسئولان شهرک‌های صنعتی استان نیز اعلام شده بود اما آنها اقدامی برای استفاده از این تسهیلات نکردند.

طبق استانداردهای موجود شهرک‌های صنعتی که بیش از 1000 مترمکعب فاضلاب دارند ملزم به راه‌اندازی تصفیه خانه هستند اما در شهرک‌هایی که میزان فاضلاب تولیدی کمتر از 1000 مترمکعب است، واحدهای تولیدی باید سیستم تصفیه ایجاد کرده و فاضلاب خود را در حد استاندارد تحویل محیط زیست دهند.

براساس همین استاندارد از مجموع 23 شهرک و ناحیه صنعتی موجود در استان 9 شهرک بیش از 1000 مترمکعب فاضلاب تولیدی دارند که باید سیستم تصفیه خانه آنها از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شود که گنبدکاووس هم از همین جمله است.

محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره روند بررسی فاضلاب شهرک‌های صنعتی در استان اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی که تصفیه خانه دارند باید به طور فصلی از طریق آزمایشگاه معتمد به ما خوداظهاری بدهند و در کنار آن ناظران محیط زیست هم به صورت رندوم آزمایش‌هایی را در این باره انجام خواهند داد.

وی افزود: در رابطه با آلودگی پساب شهرک صنعتی گنبدکاووس، هم آزمایشگاه معتمد و هم ناظران محیط زیست آلودگی را تایید کردند که در حد استاندارد نبوده است؛ برای همین محیط زیست اخطارها و تذکرات لازم را برای اصلاح و ارتقای تصفیه خانه این شهرک صادر کرد.

کنعانی گفت: سیستم تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس با توجه افزایش واحدهای مستقر در شهرک و تولید بیشتر فاضلاب، نیاز به ارتقا دارد اما در مسئولان شهرک و شرکت تمایلی ندیدیم. با اینحال پیگیری کردیم از صندوق توسعه ملی 100 میلیارد ریال تسهیلات برای ارتقای تصفیه خانه این شهرک بگیریم اما مدیرعامل شهرک‌های صنعتی بعد از یک حساب و کتاب به ما گفت که این تسهیلات را نمی‌خواهد.

وی تصریح کرد: شهرک صنعتی گنبدکاووس به دنبال اجرای فاز توسعه است اما تا زمانی که سیستم تصفیه خانه خود را ارتقا ندهد اجازه توسعه را نخواهیم داد.

مدیریت شهرک صنعتی گنبدکاووس به بخش خصوصی واگذار شده اما همچنان شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان، تولی‌گری اصلی آن را برعهده دارد. مدیر شهرک صنعتی گنبدکاووس علت اصلی شرایط به وجود آمده را افزایش میزان فاضلاب تولیدی واحدهای مستقر در این شهرک دانسته و گفته طرح ارتقای تصفیه خانه این شهرک در دست مطالعه قرار دارد.

اما رضا شهمرادی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفته تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس با تمام ظرفیت فعال و در حال کار است.

این مقام مسئول برخلاف نظر محیط زیست مدعی است خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس به طور کامل استاندارد است و همه نکات زیست محیطی آن رعایت می‌شود.

وی البته در بخش دیگر سخنانش تلویحا مشکل تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس را پذیرفت و گفت: با توجه به اینکه تعداد واحدهای صنعتی در این شهرک زیاد است در برخی مواقع که فاضلاب تولیدی واحدها افزایش پیدا می‌کند، کم می‌آورد.

شهمرادی گفت: برای این کار از یک سال  نیم قبل طرح مطالعاتی ایجاد مدول دوم تصفیه خانه را آغاز کردیم و مشاور در حال انجام مطالعات است که  به محض اینکه مطالعات به پایان برسد عملیات اجرایی مدول دوم را آغاز خواهیم کرد تا با اجرای آن کل مشکلات فاضلاب شهرک صنعتی گنبد حل شود.

وی بار دیگر بر این موضوع که مشکل تصفیه خانه گنبد جدی نیست، پافشاری کرد و گفت: خیلی خیلی کم پیش می‌آید که فاضلاب ورودی به تصفیه خانه زیاد و منجر به سرریز فاضلاب شود که در این صورت ممکن است بخشی از آن به زهکش‌ها منتقل شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار