نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش دولت ارائه مدل جایگزین ارز ترجیحی است به گونه‌ای که مردم احساس سختی و نگرانی نداشته باشند و بتوانند کالاهای موردنیازشان را با قیمت مناسب دریافت کنند.

تلاش دولت ارائه مدل جایگزین ارز ترجیحی است/ به مردم استرس ندهید

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گلستان ما پیرامون پیامدهای حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: منابعی که برای ارز ترجیحی پیش‌بینی ‌شده برابر قانون تا پایان 1400 به پایان می‌رسد بنابراین باید تصمیم جدیدی برای تامین اعتبار گرفته می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی ارز ترجیحی کاهش مشکلات اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و طبقه متوسط جامعه بود، افزود: ارز ترجیحی برای این بود که مردم در تهیه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی با مشکل مواجه نشوند، ولی طبق ارزیابی‌هایی که در عمل شکل‌گرفت چنین نبود، ضمن این‌که طرح مزیت‌هایی هم داشته ولی بیشتر منافع گروه‌های خاص را تأمین می‌کرد.

* باید در ارز ترجیحی تجدیدنظر شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارزیابی کارشناسان اقتصادی این است اهدافی که برای ارز ترجیحی پیش‌بینی ‌شده بود محقق نشده‌ است، متأسفانه برخی هم از این طریق رانت‌خواری می‌کردند.

منتظری بیان کرد: وقتی ارز ترجیحی در جامعه است باید به عنوان مثال مرغ و تخم‌مرغ و گوشت و لبنیات با استفاده از ارز ترجیحی تهیه می‌شدند اما در عمل قیمت‌ها خیلی بیشتر از حد معمول و پیش‌بینی‌های تعیین‌ شده بود.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان معتقدند حتما باید در ارز ترجیحی تجدیدنظر شود، گفت: جمع‌بندی مجلس و دولت این است که ارز ترجیحی حذف شده ولی دولت حتما باید زمینه‌های رفع مشکلات را فراهم کند، پیش‌بینی‌های لازم شکل بگیرد، به‌گونه‌ای که پس ‌از اجرای طرح جدید، مردم احساس نکنند مشکلات‌شان افزایش پیدا کرده‌ و دارند کالا را گران می‌خرند.

* حذف ارز ترجیحی اگر به نفع مردم آسیب‌پذیر باشد اجرا می‌شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: دولت طرحی را آماده می‌کند و بر اساس آن برای مردم توضیح داده می‌شود که پس ‌از حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها چقدر افزایش پیدا می‌کند و برای افزایش قیمت راهکار دولت چیست که مردم با مشکل مواجه نشوند.

منتظری بیان کرد: در فضای مجازی تبلیغاتی انجام می‌شود که اسباب استرس مردم را فراهم می‌کند، از آنجا که مجلس‌خانه ملت است و نمایندگان منتخب ملت هستند، تمام تلاشمان بر این است که مرحله جدیدی که دولت می‌خواهد پس ‌از حذف ارز ترجیحی آغاز کند باید زیرساخت‌ها فراهم شود، تسهیلات لازم پیش‌بینی شود، ذخایر از قبل تدارک دیده شود و طرحی که دولت در حال آماده کردن است حتماً در مجلس ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد که طرح پیشنهادی به نفع مردم است و اقشار آسیب‌پذیر مشکلات‌شان کاهش پیدا می‌کند مجلس کمک و همراهی می‌کند، مجلس در این زمینه خیلی جدی است.

منتظری گفت: رئیس‌جمهور روز گذشته مجلس آمدند و اعلام کردند ما فعلاً ارز ترجیحی را ادامه می‌دهیم تا به یک مدل جایگزین بهتر برسیم ، اکنون دولت در تلاش برای مدل جایگزین ارز ترجیحی است به‌گونه‌ای که مردم احساس سختی و نگرانی نداشته باشند و بتوانند کالاهای مورد نیازشان را با قیمت مناسب دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی به شکل رسمی حذف نشده و دولت همین طرح را فعلا ادامه می‌دهد، بیان کرد: تمام هم و غم ما این است که مردم به آرامش برسند.

منتظری در خصوص نگرانی کشاورزان پیرامون حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه مسائل را مطرح کردند، شرایط دام و طیور خوب نیست، برخی از دامداران دام‌های خود را یا به فروش می‌رسانند و یا به کشتارگاه می‌برند و انگیزه‌ای برای کارشان ندارند، این جزو دغدغه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است که در طرح جدید باید بطور قطع و یقین مورد توجه قرار بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار