مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: علاج ‌بخشی سد وشمگیر آق‌قلا به ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت جذب اعتبار تا سه سال آینده به پایان می رسد.

علاج ‌بخشی سد وشمگیر آق‌قلا به ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گرگان، سیدمحسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: علاج ‌بخشی سد وشمگیر آق‌قلا به ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت جذب کامل اعتبار مورد نیاز این طرح تا سه سال آینده به پایان خواهد رسید.

او گفت:  سد وشمگیر با ۵۲ سال قدمت دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی ظرفیت ذخیره سازی ۹۵ میلیون مترمکعب آب بوده است.

حسینی گفت: طی سالیان اخیر با ورود رسوب به داخل مخزن سد ظرفیت آن به ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

او گفت: طرح علاج بخشی سد وشمگیر تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد رسیده است و با انجام آن ظرفیت ذخیره‌سازی آب از ۲۰ میلیون به ۳۷ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سرمایه گذاری در حوزه سد‌های استان برای کنترل سیل و تامین نیاز استان از طریق آب‌های سطحی در بخش شرب، صنعت و کشاورزی ضروری است.

او گفت:رسوب گذاری از چالش مهم سد‌های در حال بهره برداری گلستان است و به عنوان نمونه سد گلستان در شرق استان با ظرفیت ۸۶ میلیون متر مکعب آب در سال ۷۹ مورد بهره برداری قرار گرفت که اکنون ظرفیت این سد به خاطر ورود رسوب به ۴۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حسینی  بر مدیریت سیلاب‌ها با سرمایه گذاری بیش از گذشته و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با اجرای طرح‌های آبخیزداری، افزایش پوشش گیاهی در ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب دار و مهندسی رودخانه‌ها تاکید کرد.

او گفت:  ۹۲ درصد بدنه سد نرماب مینودشت  پیشرفت فیزیکی داشته است و این سد با هدف جمع آوری آب‌های سطحی رودخانه‌های نرماب، چهل چای و خرمارود  برای تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق استان، تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب بخش صنعت و تامین بخشی از آب زراعی زیر دست سد، در حال ساخت است.

حسینی گفت: ساخت سد آقدکش در آق قلا با هدف مهار سیلاب و ظرفیت ذخیره سازی آن  از دیگر طرح‌های مهم شرکت است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار