مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از افتتاح و کلنگ زنی 126پروژه شرکت آب منطقه ای گلستان در دهه مبارک فجر با اعتباری بالغ بر 69 میلیارد تومان خبرداد.

افتتاح و کلنگ زنی 126 پروژه عمرانی شرکت آب منطقه ای گلستان در دهه مبارک فجر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از افتتاح و کلنگ زنی 126پروژه شرکت آب منطقه ای گلستان در دهه مبارک فجر با اعتباری بالغ بر 69 میلیارد تومان خبرداد.

به گزارش گلستان 24، مهندس سید محسن حسینی با اعلام این خبر اظهار کرد: از این 126 پروژه ، تعداد 96 پروژه با اعتبار 47 میلیارد تومان قابل افتتاح و 30 پروژه با اعتبار 22 میلیارد تومان قابل کلنگ زنی است.

وی بیان کرد: در بخش تامین آب 11 پروژه قابل افتتاح، در بخش بهبود بهره برداری وحفاظت از منابع آب 29 پروژه قابل افتتاح و 25 پروژه قابل کلنگ زنی است.همچنین در بخش مهندسی رودخانه ها و سواحل نیز 56 پروژه قابل افتتاح و 5 پروژه قابل کلنگ زنی است.

مهندس حسینی بیان کرد: بازسازی ایستگاه هیدرومتری سد گلستان، بازسازی کانال ها و زهکش های شبکه آبیاری بوستان، بهبود و ترمیم مخازن فرعی شبکه وشمگیر، عملیات تثبیت بستر رودخانه خرمارود، تکمیل وبازسازی سد های انحرافی استون آباد، وطنا و بنفش تپه، مرمت وبازسازی دریچه های سد وشمگیر و بهبود و توسعه شبکه سد وشمگیر از جمله پروژه های قابل افتتاح و کلنگ زنی شرکت آب منطقه ای استان در دهه مبارک فجر سال جاری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همچنین افزود: عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه های شهرستان گرگان، لایروبی و ساماندهی مسیل گرمابدشت، باغ گلبن و ربیع کلا، لایروبی و ساماندهی رودخانه اوغان در شهرستان گالیکش، مرمت و بازسازی دریچه های تحتانی سد نگارستان ، لایروبی رودخانه قره سو در بازه های مختلف، لایروبی رودخانه گرگانرود در بازه های مختلف، لایروبی و ساماندهی مسیل نرماب و بازسازی ایستگاه های هیدرومتری لزوره و جنگلده از دیگر پروژه های شرکت آب منطقه ای استان در دهه مبارک فجر سال جاری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان  در ادامه در خصوص سد در حال ساخت آقدکش در شمال شرق شهرسان آق قلا گفت: هدف اصلی از احداث سد آقدکش بر روی رودخانه گرگانرود دربالادست شهرستان آق قلا، مدیریت وکنترل سیلاب وانحراف آن از بستر اصلی رودخانه گرگان رود، استفاده بهینه از بخشی از آورد سیلابی گرگانروداز طریق انحراف وذخیره در مخازن، تامین آب صنعت وکشاورزی منطقه، توسعه آبزی پروری و گردشگری می باشد.

مهندس حسینی با بیان اینکه سد اقدکش در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: این سد برای اتمام کار به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تلاش می‌کنیم در سال آینده بخشی از این اعتبار تأمین شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: سد آقدکش که سال ۸۷ مطالعات آن انجام شد، از سال ۹۱ آغاز به کار کرد، اما اعتبارات آن ناچیز بود که طی دو سال گذشته حدود ۲۵ میلیارد تومان برای آن تامین اعتبار شد و اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: بر اساس مطالعات، اگر سیلابی با پیک 800 متر مکعب از تمامی رودخانه های ورودی به گرگانرود سرازیرشود، ۴۰۰ متر مکعب آن قبل از رسیدن به سد آقدکش یا منحرف می شوند و یا در سدهای دیگر جمع آوری خواهد شد و سد آقدکش در صورت تکمیل می تواند ۱۷۰ متر مکعب از  باقیمانده سیل را  با سد انحرافی و کانال های و مخازن جمع آوری و توزیع نماید.

مهندس حسینی تصریح کرد: مهمترین پروژه در بخش آب استان سد نرماب است که امیدواریم ابتدای سال آینده به آبگیری برسد.

وی در خصوص این پروژه اظهار کرد: از مهمترین اقدامات در زمان دولت یازدهم و دوازدهم در عملیات اجرایی سد نرماب  احداث دیوار آب بند از 45 درصد به 90 درصد و اجرای تونل انحراف آب به تعداد 2 رشته و اجرای سرریز  از پیشرفت 50 درصد به 100 درصد، احداث تونل‌های انتقال آب رودخانه چهل‌چای به نرماب از 38 درصد به 98 درصد ، احداث بدنه سد از 35 درصد به 78 درصد، ساخت و اسکان روستائیان جنگلده پائین از 15 درصد به 100 درصد و احداث جاده جایگزین از 10 درصد به 35 درصد و کلنگ زنی احداث سایت اسکان روستای جنلگده بالا بوده است.

مهندس حسینی افزود: دومین اقدام مهم در راستای سیل و توجه به اراضی کشاورزی که توسط این شرکت در حال انجام است، ۴۲ هزار هکتار زهکشی اراضی اولویت دار شمال استان می باشد که امیدواریم ۵۰ درصد آن تا پایان دولت به اتمام برسد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار