مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با تاکید بر ضرورت تکمیل سریع‌تر علاج‌بخشی سد وشمگیر آق‌قلا گفت که اتمام این طرح به سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

علاج‌بخشی سد وشمگیر آق‌قلا به سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش گلستان 24، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت جذب کامل اعتبار مورد نیاز این طرح تا سه سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: پیشنهاد تخصیص اعتبار برای علاج بخشی سد وشمگیر به هیات دولت داده شده تا در مصوبه های سفر پیش‌رو به گلستان قرار بگیرد.

حسینی گفت: طرح علاج بخشی سد وشمگیر تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۲۰ در صد رسیده و با انجام آن ظرفیت ذخیره‌سازی آب از ۲۰ میلیون به ۳۷ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

به گفته وی سد و شمگیر با ۵۲ سال قدمت دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی ظرفیت ذخیره سازی ۹۵ میلیون مترمکعب آب است اما طی سالیان اخیر با ورود رسوب به داخل مخزن سد ظرفیت آن به ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به این که آینده استان مطابق پژوهش های علمی به سمت شدت بارش‌ها و ایجاد روان آب است تاکید کرد که در این شرایط سرمایه گذاری در حوزه سدهای استان برای کنترل آب و تامین نیاز استان از طریق آب‌های سطحی در بخش شرب، صنعت و کشاورزی ضروری است.

وی رسوب گذاری را از چالش مهم سدهای در حال بهره برداری گلستان اعلام کرد و گفت: به عنوان نمونه سد گلستان در شرق استان با ظرفیت ۸۶ میلیون متر مکعب آب در سال ۷۹ مورد بهره برداری قرار گرفت که اکنون ظرفیت این سد به خاطر ورود رسوب به ۴۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حسینی بر مدیریت سیلاب ها با سرمایه گذاری بیش از گذشته و هماهنگی دستگاه های مرتبط با اجرای طرح های آبخیزداری، افزایش پوشش گیاهی در ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب دار و مهندسی رودخانه ها تاکید کرد.

وی از بهره برداری مخزن سد نرماب مینودشت با پیشرفت فیزیکی فعلی ۹۳ درصد در تابستان ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این سد با هدف جمع آوری آب های سطحی منطقه و هدایت رودخانه های نرماب، چهل چای و خرمارود و با مزایای تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق استان، تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب بخش صنعت و تامین بخشی از آب زراعی زیر دست سد در دست ساخت است.

وی همچنین ساخت سد آقدکش در آق قلا با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد با هدف مهار سیلاب و ظرفیت ذخیره سازی آن را از دیگر طرح های مهم شرکت برشمرد و افزود: دریافت ردیف اعتباری برای ساخت سد میرداماد در گرگان و سد قورچای رامیان و اجرای عملیات آن ها در سال ۱۴۰۱ از دیگر برنامه های ساخت سد در گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار