معاون جهاد کشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: خشکسالی باعث خسارت به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم، ۳۵ هزار هکتار از اراضی جو و ۱۵ هزار هکتار از اراضی کلزا در گلستان شد.

خشکسالی به ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم گلستان خسارت زد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خشکسالی باعث آسیب دیدن صد هزار هکتار از اراضی گندم، ۳۵ هزار هکتار از اراضی جو و ۱۵ هزار هکتار از اراضی کلزا در گلستان شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: همچنین اگر تا دو هفته آینده آب مورد نیاز در بخش زراعت چغندرقند تأمین نشود حدود ۵۰۰ هکتار از این اراضی دچار خسارت خواهند شد.

وی افزود: امیدواریم در هفته آینده بارندگی‌های خوبی را شاهد باشیم، ولی با این وجود چیزی حدود ۳۵ هکتار از اراضی خسارت می بیند.

عباسی ادامه داد: بر طبق ارزیابی‌های انجام شده به دلیل خشکسالی‌های پی در پی حدود ۴۰۰ هزار تن گندم و ۱۰۰ هزار تن جو متحمل خسارت خواهند شد.

وی با اشاره به بیمه و هزینه پرداخت خسارت محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر قیمت تضمینی هر کیلو گندم هفت هزار و ۵۰۰ تومان، کلزا ۱۵ هزار تومان، چغندرقند هزار و ۸۰۰ و جو هم ۶ هزار تومان محاسبه می‌شود که بر اساس این قیمت‌ها خسارات به کشاورزان پرداخت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: شهرستان‌های گنبد، آق قلا، گمیشان، بندرترکمن و کلاله بیشترین خسارت محصولات کشاورزی را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط ۳۵ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش بارندگی در استان را شاهد بوده‌ایم، ابراز کرد: چیزی حدود ۴۴ میلی متر نسبت به شرایط نرمال کاهش نزولات آسمانی را داشته‌ایم، خوشبختانه در مناطق جنوبی استان به دلیل بارندگی‌های بهتر، میزان حاصلخیزی و لب شور نبودن خاک آن منطقه میزان خسارت خیلی کمتر بوده است.

عباسی گفت: اما در اراضی شمالی استان حدود ۵۵ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش بارندگی داشته‌ایم که علاوه بر آن وزش بادهای روزانه، فصلی و کویری باعث می‌شود تا سطح تبخیر بالا رفته و شوری موجود در خاک تنش را بیشتر کند.

طرح جهش تولید در دیم زارها

وی با اشاره به طرح «جهش تولید در دیم زارها» بیان کرد: این طرح با مشارکت ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) اجرا شده که در آن ۱۲۰ کارشناس جهت انتقال اطلاعات به بهره برداران حضور دارند، همچنین حدود ۱۲ دستگاه خودرو اجاره شده و در اختیار کارشناسان مزارع برای بازدید و ارائه توصیه‌های فنی قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، چاپ نشریات و بنر برای بالا بردن آگاهی کشاورزان و کارشناسان از دیگر کارهایی است که در این طرح انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چیزی حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته و تلاش شده تا برنامه‌های مدونی به مدت پنج سال برای افزایش محصولات کشاورزی به خصوص کلزا، گندم، جو و علوفه که وابسته به نزولات آسمانی و دیم هستند اجرا شود.

عباسی اضافه کرد: در این طرح امتیازاتی همچون ارائه تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی و پرداخت بیمه یارانه دار به کشاورزان دیم و یا آبی انجام می‌شود که کشاورزان بیمه شده به ازای هر هکتار چهار تا ۶ میلیون تومان خسارت به آنها پرداخت می‌شود، البته میزان خسارت هنگام برداشت محصول محاسبه می می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار