رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: طبق آخرین بررسی‌ها نیمی از جمعیت بالای ۶ سال این شهرستان به دلیل کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب و شور و فرآوری‌شده و فست فودها دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

نیمی از ساکنان گنبدکاووس دچار اضافه وزن یا چاقی هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم پالیده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین چاقی و اضافه وزن در گنبدکاووس را به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد اعلام کرد و اظهارداشت: درصد چاقی در نوجوانان ۶.۳، در جوانان ۱۱.۷ و میانسالان ۲۴.۷ و همچنین درصد اضافه وزن در نوجوانان ۱۲.۳، جوانان ۲۳.۳ و ۳۵.۱ است.

وی با بیان اینکه درصد چاقی و اضافه وزن در گنبدکاووس در مقایسه با میانگین استانی یک تا ۲ درصد کمتر است، گفت: برنامه‌های آموزشی مختلفی در گروه سنی نوجوان با همکاری آموزش و پرورش در قالب طرح کوچ و رژیم درمانی توسط کارشناس تغذیه مدارس ارائه می‌شود و گروه‌های سنی جوان و میانسال نیز می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت در مناطق شهری و روستایی به صورت رایگان بعد از غربالگری، دستورات تغذیه‌ای لازم را دریافت کنند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس با اشاره به نامگذاری ۱۵ تا ۳۰ دی از طرف وزارت بهداشت به عنوان بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه، بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا، رعایت اصول تغذیه سالم در کنار پیروی از شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مدیریت تغذیه‌ای در بیماری حائز اهمیت است.

پالیده افزود: مطالعات جهانی حاکی از نقش موثر آنتی اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران ابتلا به کرونا و همچنین در دوران نقاهت و بهبودی این بیماری است.

تزریق واکسن کرونا به ۸۸ درصد جمعیت گنبدکاووس

وی گفت: تاکنون نوبت اول کرونا به بیش از ۲۳۵ هزار نفر معادل ۸۸ درصد و نوبت دوم به ۲۱۰ هزار نفر معادل ۷۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال و نوبت سوم به حدود ۲۵ هزار نفر معادل ۱۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان تزریق شده است.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس اظهارداشت: پاسخ مناسب بدن به واکسیناسیون کرونا مستلزم تغذیه مطلوب برای کسب ایمنی بهتر است لذا شعار دوازدهمین بسیج ملی تغذیه با عنوان "تغذیه، کرونا و واکسیناسیون" تعیین شده است.

پالیده افزود: از عوامل موثر تغذیه‌ای چه در شرایط کرونا و چه در شرایط عادی، رعایت تعادل و تنوع در مصرف گروه‌های غذایی از جمله شیر و لبنیات کم چرب، میوه‌ها و سبزیجات به عنوان منابع مفید از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C و املاح، گوشت و حبوبات و تخم مرغ به عنوان منابع آهن و پروتیین و استفاده از نان و غلات متعادل به عنوان منبع تولید انرژی است.

وی به مردم توصیه کرد در این دوران از غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس و کالباس به دلیل ایجاد التهاب و تضعیف سیستم ایمنی بدن استفاده نکنند و در کنار آن مصرف انواع سوپ‌ها و آش‌ها و نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب در روز را مورد توجه قرار دهند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس همچنین محدود کردن مصرف روغن‌های حیوانی مانند پیه و دنبه و کنترل چاقی و اضافه وزن به عنوان عامل خطر برای ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کووید۱۹ را مورد تاکید قرار داد.

بستری ۴۴ بیمار کرونایی در گنبدکاووس

پالیده گفت: هم اکنون ۴۴ بیمار کرونایی که ۶۰ درصد آنان گنبدی و بقیه از سایر شهرها پذیرش شدند در مراکز درمانی شهرستان بستری هستند که ۱۰ نفر از آنان به دلیل وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی با توجه به اینکه احتمال ورود به پیک بعدی کرونا تا سه هفته آینده از مردم خواست هرچه زودتر برای تزریق نوبت‌های اول تا سوم واکسن کرونا به مراکز تعیین شده مراجعه کنند. 

گنبدکاووس با حدود ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار