مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با مهم دانستن قیام حضرت یحیی بن زید (ع) علیه حکومت بنی‌امیه گفت که این شخصیت برجسته مذهبی مورد احترام شیعه و اهل سنت منطقه است.

پژوهشگر تاریخ اسلام : امامزاده یحیی‌بن‌زید (ع) مورد احترام شیعه و اهل سنت است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، محمدحسین رجبی دوانی روز دوشنبه در نخستین کنگره ملی یحیی بن زید در گنبدکاووس افزود: اگرچه قیام این شخصیت برجسته ناکام ماند اما شهادت یحیی بن زید (ع) پیامد اثرگذاری در بین مسلمانان منطقه جرجان زمین و شمال کشور داشت.

یکی از برکات و پیامدهای شهادت یحیی بن زید (ع) در ۱۸ سالگی، نامگذاری تمامی نوزادان پسر متولد شده این منطقه به نام یحیی تا یکسال پس از شهادت ایشان بود.

دبیر علمی نخستین کنگره ملی یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس و اضافه‌ کرد: علت ناکامی قیام یحیی بن زید (ع) حاکم بودن یکی از امرای بنی امیه بنام نصر بن سیار در خراسان بود که با سپاهی عظیم به جنگ با یحیی (ع) آمد و او را به شهادت رساند.

نخستین کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) امروز دوشنبه باحضور مهمانان داخلی و خارجی در شهرستان مرزی گنبدکاووس آغاز به‌کار کرد.

در این کنگره یک روزه، صاحبان ۱۸ مقاله برتر از مجموع ۱۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه آثار خود را به صورت حضوری یا مجازی قرائت خواهند کرد.

فراخوان دریافت مقاله برای این کنگره متناسب با اهداف و محورهای شخصیت این امامزاده از جمله " ارتقای فرهنگ ظلم ستیزی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تاریخ و تمدن شهر تاریخی جرجان، تقویت باورهای مذهبی و آداب و رسوم ترکمن، تقویت وحدت اسلامی و تعالی فرهنگ غنی قرآن کریم" منتشر شده بود.

شورای عالی سیاستگذاری برگزاری کنگره ملی یحیی بن زید(ع) زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و چند تن از مسئولان از جمله رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران تشکیل شد و فعالیت آن آبان ماه ۹۸ با رونمایی از پوستر فراخوان مقاله آغاز گردید اما برگزاری این کنگره به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

قرار است مراسم اختتامیه و پایانی این کنگره فرهنگی نیز شامگاه امشب در شبستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شود.

به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده یاد می شود.

مزار امامزاده یحیی بن زید (ع) در حاشیه شهر گنبدکاووس در شرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار