معاون استاندار:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به تامین مایحتاج ضروری استان از گمرکات امیرآباد و جنوب کشور گفت: باید با بازنگری در این رویه اینچه برون به مبدا ورود مایحتاج و نهاده‌های موردنیاز اهالی این استان تبدیل شود.

 اینچه‌برون باید به مبدا ورودی مایحتاج گلستان تبدیل شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سیدمحسن دهنوی روز چهارشنبه در بازدید از گمرک اینچه برون گلستان اظهارداشت :‌ تلاش داریم با مذاکره از مجموعه پشتیبانی وزارت جهادکشاورزی زمینه ورود نهاده ها دامی و دیگر مایحتاج ضروری مانند گندم و جو از طریق اینچه برون محقق شود.

وی افزود :‌ اینچه برون توان نقش آفرینی بالایی در افزایش تبادل کالا بین ایران و کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود) دارد و دروازه حقیقی ورود به بازار چند صد میلیون نفری ترکمنستان، قزاقستان، روسیه است.

دهنوی ادامه داد : گمرکات به عنوان سومین بخش تامین کننده تامین منابع مالی دولت ظرفیت های بالقوه بسیاری دارند که باید با اجرای متقن حدود ۶ هزار تعرفه گمرکی ، این نهاد مهم را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسانیم.

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: حدود ۲۷۹ هزار و ۴۹۵ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۳۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۱۲ دلار از مبادی گمرکی استان در ۹ ماه امسال به خارج صادر شد که از لحاظ وزنی و ارزش به ترتیب ۱۱۱ و ۶۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

سیدابراهیم حسینی اظهارداشت : سیمان، لوله پروفیل، لبنیات، خرما، سیب زمینی، ید و پلی استایرن به ترتیب از مهمترین اقلام صادراتی گلستان در این مدت بود که به کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، بلغارستان، رومانی، ایتالیا، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان صادر شد.

وی با اشاره به حجم واردات گمرکات گلستان تا پایان ماه آذر تصریح کرد: در این مدت ۱۴ هزار و ۲۳۴ تن انواع کالا به ارزش ۴۰ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۱۲۶ دلار وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸۰ درصد بیشتر است.

حسینی اضافه کرد: عمده کالاهای وارداتی شامل استابلایزر، پارچه، واکس مصنوعی و آنتی استاتیک بود که از کشورهای چین، ترکیه، ترکمنستان، لهستان و ویتنام وارد ایران شد.

 اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار