مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس با اشاره به نیاز به نوسازی و مرمت ۳۲ فضای آموزشی در مناطق شهری و روستایی این شهرستان گفت: کمبود زمین و اعتبار کافی از موانع اصلی رفع این کمبودهای آموزشی است.

۳۲ مدرسه در گنبدکاووس نیاز به نوسازی و مرمت دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کمال الدین نظرنژاد روز شنبه در نشست "هم اندیشی مجمع خیرین مدرسه‌ساز گنبدکاووس با اصحاب رسانه در راستای کیفیت بخشی به فضاهای آموزشی" این شهرستان، اظهار داشت: کمبود فضاهای آموزشی و تخریبی بودن شماری از آنها بویژه در شهر گنبدکاووس سبب شده تا تراکم دانش آموزی در برخی کلاس‌های درس تا ۴۰ نفر برسد و برخی مدارس نیز ۲ نوبته اداره شود.

وی گفت: آموزش و پرورش گنبدکاووس هم اکنون ۵۵۷ آموزشگاه با ۳۵۷ فضای آموزشی دارد که ۸۸ هزار و۲۴۱ دانش آموز از پیش دبستانی تا متوسطه دوره دوم در مدارس دولتی (۸۲ درصد جمعیت دانش آموزی) و غیردولتی (۱۸ درصد) این شهرستان مشغول تحصیل هستند.

نظرنژاد اضافه کرد: درصورتی که برای بازسازی مدارس تخریبی و مدارس مورد نیاز در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس چاره اندیشی نشود، تا چند سال آینده آموزش و پرورش این شهرستان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی بویژه در مناطق روستایی، محروم و دور دست گنبدکاووس سبب شد پوشش تحصیلی قابل قبولی در این مناطق نداشته باشیم و اکنون استان گلستان بویژه نواحی شرقی آن و گنبدکاووس پس از سیستان و بلوچستان از کمترین پوشش تحصیلی برخوردار است.

نظرنژاد با قدردانی از تلاش خیرین مدرسه ساز گنبدکاووس برای ساخت مدارس در نقاط مختلف روستایی و شهری این شهرستان افزود: رسانه ها نیز می تواند به آموزش و پرورش برای رفع کمبودهای فضای آموزشی کمک کنند.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز گنبدکاووس نیز دراین نشست گفت: کمبود فضاهای آموزشی در برخی مناطق شهری و روستایی این شهرستان در کنار مشکلات مالی و اقتصادی خانواده‌ها که حتی هزینه ماهانه ۱۵۰ هزار تومانی تحصیل فرزند خود را ندارند، سبب افزایش ترک تحصیل دانش آموزان در این منطقه شده است.

عبدالکریم عطایی افزود: نیکوکاران زیادی برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی کرده اند اما درحال حاضر کمبود زمین مهمترین مانع ساخت و ساز فضاهای آموزشی بویژه در گنبدکاووس است.

وی اضافه کرد: هم اکنون میانگین سرانه فضای آموزشی در گلستان ۵.۲ درصد است که بالاترین درصد با ۹.۹ درصد متعلق به بندرگز و پایین ترین سرانه فضای آموزشی استان نیز  با ۴.۱ درصد به گرگان و گنبدکاووس تعلق دارد.

عطایی ادامه داد: به‌طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ درصد فضاهای آموزشی در گلستان و گنبدکاووس فرسوده است ضمن اینکه در بسیاری از پروژه‌های مشارکتی توسط خیرین با اینکه سهم ۳۰ درصد مشارکت خیرین انجام شده اما به سبب کمبود اعتبارات دولتی، مدرسه نیمه کاره رها شده است.

به گفته وی هم اکنون ۱۶ فضای آموزشی توسط نیکوکاران در گنبدکاووس درحال ساخت است که باید سهم دولتی آن هرچه سریعتر مشخص و تامین شود.

همچنین دیگر عضو مجمع خیرین مدرسه ساز گنبدکاووس نیز دراین نشست برلزوم تلاش بیشتر آموزش و پرورش و دولت برای ساخت فضاهای آموزشی مورد نیاز در این شهرستان تاکید کرد و گفت: نیکوکاران نیز در کنار دولت و آموزش و پرورش خواهند بود.

فرید عابدی افزود: برای تامین زمین مورد نیاز برای مدرسه سازی در گنبدکاووس می توان از ظرفیت برخی نهادهای انقلابی مانند بنیادهای علوی و برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که اراضی زیادی در اختیار دارند، استفاده کرد.

وی اضافه کرد: توجه به آموزش و پرورش به‌عنوان زیربنایی‌ترین رکن توسعه در کشور باید بیشتر مورد توجه حاکمیت و دولت قرار گیرد و به جای سرازیر کردن منابع کشور به سمت برخی صنایع از جمله خودروسازی می‌توان بخشی از این منابع را به آموزش و پرورش داد.

دراین نشست همچنین تعدادی از خبرنگاران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار