معلم گرگانی با تلفیق فرهنگ و محیط زیست در ازای دریافت کاغذ باطله و کتاب های قدیمی به افراد گل و گلدان هدیه می دهد و از این طریق حامی دانش آموزان نیازمند هم هست.

مبادله کاغذ و گل/معلم گرگانی فرهنگ و محیط زیست را تلفیق کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، نهادینه کردن ارزش کاغذ در جامعه باید یکی از دغدغه‌های مردم باشد. یادآوری این اصل که کاغذ زباله نیست، می‌تواند موجب بروز حساسیت‌هایی در جامعه شود تا فرهنگ بازیافت کاغذ در بین مردم جا بیفتد.

موضوعی که ریشه آن در دغدغه‌های محیط زیستی و حفظ طبیعت و جنگل‌ها است.

این روزها با توجه تحریم‌های موجود و واردات دشوار کاغذ از خارج کشور، برای تولید کاغذ از جنگل‌های داخلی استفاده می‌شود. برای تولید یک تن کاغذ، ۱۷ اصله درخت قطع شده که اگر این محصول پرمصرف بازیافت نشود محیط زیست کشور با یک بحران جدی روبرو خواهد بود.

برای بازیافت کاغذ باطله تنها لازم است که پسماندهای خشک خود را به کارخانه‌های بازیافت برسانیم. معمولاً در سطح شهرها افرادی هستند که این کاغذها را جمع آوری کرده و به کارخانجات بازیافت ارسال می‌کنند.

یکی از این افراد «محمدحسن سپهری» است. اما وی روش متفاوتی برای بازیافت کاغذ و ترغیب مردم به این امر دارد.

اهدا گلدان در مقابل کتاب و کاغذ باطله

این معلم گلستانی از چهار سال پیش طرحی را به عنوان اهدای گلدان گل در مقابل کتاب و کاغذ باطله آغاز کرده است. در فروشگاه این فعال فرهنگی گام بزرگی در حفظ محیط زیست و کمک به افراد نیازمند برداشته می‌شود. سپهری در ازای دریافت کتاب و کاغذ باطله به شهروندان گلدان گل هدیه می‌دهد.

این معلم گلستانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل این تصمیم، اظهار کرد: من سال هاست که در مدارس شهرستان گرگان معلم هستم. مشاهده حجم زیادی از کاغذهای مورداستفاده در مدرسه و ملاقات با دانش آموزانی که بضاعت خرید کتاب‌های کمک آموزشی را نداشتند این ایده را به ذهن من آورد.

سپهری تعویض کتاب با گلدان را موجب ترغیب مردم به بازیافت کاغذ باطله دانست و در این خصوص اظهار کرد: عده‌ی زیادی از مردم روزانه حجم بالایی از کاغذهای خود را در سطل‌های زباله می‌اندازند که ما توانستیم با اهدای گل انگیزه‌ی آنها را برای بازیافت کاغذهای غیر قابل مصرف بالا ببریم.

وی افزود: من با هدف کمک رسانی به دانش آموزانی که توان مالی خرید کتاب را ندارند و همچنین ترغیب مردم به بازیافت کاغذ، کار خود را آغاز کردم.

کتاب را به افراد نیازمند تحویل می‌دهیم

این فعال فرهنگی در خصوص نحوه دریافت این کتاب‌ها ادامه داد: افراد نیازمند لیست کتاب‌های موردنیاز خود را برای ما ارسال می‌کنند و پس از اینکه کتاب‌ها موجود شد کتاب را به آنها تحویل می‌دهیم.

سپهری با بیان اینکه کتاب‌های درسی بیشترین نوع کتاب اهدایی هستند تصریح کرد: کتاب‌های کمک درسی بیشترین سهم در اهدا و بیشترین تقاضا را در بین مردم دارد.

این فعال فرهنگی یادآور شد: افزایش قیمت کتاب‌های کمک آموزشی موجب شده تا تعداد زیادی از دانش آموزان پشت کنکوری برای تهیه آنها در پی شغل باشند؛ ولی خوشبختانه ما توانستیم با شناسایی این دانش آموزان و تحویل کتاب‌های اهدایی به آنها کمک کنیم.

وی در خصوص نحوه مبادله کتاب با گلدان گل در این فروشگاه گفت: پس از تحویل کتاب و کاغذهای باطله، وزن آنها محاسبه می‌شود و به هر کس بر اساس وزن کتاب و پسماندی که به فروشگاه اهدا می‌کند یک گلدان تحویل داده می‌شود.

سپهری همچنین عنوان کرد: در دوران پیش از کرونا که مدارس به صورت حضوری بود، به دانش آموزان اطلاع رسانی می‌کردم و اگر آنها کتاب یا کاغذ باطله را به من تحویل می‌دادند، مطابق با سن و سال و سلیقه شأن وسایل ورزشی مثل توپ یا بلیط استخر و سینما می‌دادم.

وی بیشترین حجم کاغذ باطله که بیش از یک تن بود را مربوط به شعب یکی از بانک‌های گرگان عنوان کرد و افزود: ماهانه بیش از پنج تن کاغذ باطله توسط شرکت ما جمع اوری شده و به کارخانه بازیافت ارسال می‌شود.

این معلم گرگانی ادامه داد: بیشترین اهدا کتاب توسط یک خانواده گرگانی انجام شد که پس از فوت فرزندشان تمام کتاب‌های کتابخانه وی را اهدا کردند.

بیشترین اهدا کتاب توسط یک خانواده گرگانی انجام شد که پس از فوت فرزندشان تمام کتاب‌های کتابخانه وی را اهدا کردند

سپهری در انتها با بیان اینکه علاوه بر گرگانی‌ها مردم سایر شهرستان‌های استان نیز در این طرح شرکت می‌کنند، ادامه داد: از استقبال بی نظیر مردم گرگان تشکر می‌کنم و امیدوارم این طرح در سراسر استان و کشور گسترش یابد چرا که حفظ محیط زیست و ترویج فرهنگ عمومی وظیفه تمام مردم است.

با توجه به استقبال خوب مردم گلستان و شهروندان گرگانی از این طرح، نیاز است تا مسئولین ذیربط زیرساخت‌هایی را برای اجرا و توسعه چنین طرح‌هایی مهیا کرده تا زمینه ساز اتفاقات مثبتی در استان باشند.

تبلیغات حفظ محیط زیست بیشتر شود

در همین رابطه رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهرگرگان در خصوص ایجاد انگیزه بین مردم برای بازیافت کاغذهای باطله گفت: نیاز است تا در سطح شهر تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی‌هایی انجام شود تا مردم نسبت به بازیافت کاغذهای باطله خود اقدام کنند.

حجت مقسم ضمن تشکر و قدردانی از زحمات محمدحسن سپهری برای اجرایی کردن طرح تعویض کتاب با گلدان، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این طرح یک ایده‌ی پسندیده است که در حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در بین اقشار جامعه تأثیر فراوانی خواهد داشت.

وی در خصوص احداث یک کتابخانه با کتاب‌های اهدا شده به این فروشگاه، تصریح کرد: کتاب‌های دریافتی توسط این فروشگاه نیاز به ساماندهی دارد و شورای شهر، طرح احداث یک کتابخانه محلی در منطقه‌ی چناران، که فروشگاه آقای سپهری در آن محله قرار دارد، پس از بررسی و مطرح شدن با امور کتابخانه ها در دستور کار شورای شهر گرگان قرار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در انتها خاطرنشان کرد: نیاز است که در مدارس سطح استان مدیران و معلمان با ایجاد انگیزه‌هایی دانش آموزان را ترغیب به بازیافت کاغذهای باطله کنند.

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی بوده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. اما در این بین حفاظت‌های زیست محیطی و حمایت از نیازمندان در کنار یکدیگر می‌تواند زمینه ساز یک جامعه سالم و رو به رشد باشد.

همه ما می‌توانیم با مشارکت در این طرح در حفظ سرمایه‌های طبیعی سرزمین خود گام برداریم. باشد که مسئولیت امر با ایجاد تمهیداتی زیرساخت‌های فرهنگی و زیست محیطی استان گلستان را توسعه داده و در حفظ محیط زیست این استان قدم‌های ارزشمندی بردارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار