در حالی برخی مدیران شهری در گرگان خود را ملزم به اجرای قانون برخورد با سد معبر و دستفروشان می‌دانند که در این شهر هنوز زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی دستفروشان فراهم نیست.

از برخوردهای سلبی تا ساماندهی؛ راهکار مدیران شهری گرگان برای دستفروشان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، چند روز گذشته ویدیوئی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از مأموران سد معبر شهرداری گرگان برخورد نامناسبی با یک شهروند دستفروش داشت، این اتفاق باعث جریحه‌دار شدن احساسات بسیاری از مردم شد و بار دیگر این سؤال را در اذهان عمومی متبادر کرد  تا چه زمانی باید شاهد چنین رفتارهایی در سطح شهرها بود؟

البته معضل دستفروشی تنها مربوط به شهر یا استان خاصی نیست بلکه در اکثر نقاط شاهد چنین چالشی هستیم، چالشی که هنوز برنامه خاصی برای آن در دست اجرا نیست با این وجود برخی از نهادها هم­چون شهرداری تنها با تکیه بر یک بند قانونی خود را الزام به برخورد با دستفروشان می­‌دانند بدون آنکه زیرساختی برای رفع این معضل در دستور کار آنها قرار گرفته باشد.

معضل دستفروشی از جنبه­‌های مختلفی قابل بررسی است؛ مشکلات اقتصادی و از سویی شیوع کرونا طی دو سال گذشته معیشت بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دارد، با توجه به شرایط کنونی برای برخی از شهروندان چاره­ای جز دستفروشی باقی نمی­‌ماند از سویی طبق قانون هرگونه سد معبر در سطح شهر تخلف محسوب شده و شهرداری موظف است تا جلوی چنین مواردی در سطح شهر را بگیرد با این وجود برای ساماندهی درست دستفروشان و حفظ کرامت انسانی آنها نباید متوسل به برخوردهای سلبی شد و هر از گاهی شاهد برخورد نامناسب برخی مأموران شهرداری با این افراد باشیم در واقع مأموران شهرداری زمانی می‌­توانند ادعای اجرای قانون سد معبر را داشته باشند که زیرساخت­ها برای ساماندهی دستفروشان فراهم باشد.

*گرزین: ملاک شهرداری و شورای شهر گرگان اجرای قانون جمع‌آوری سد معبر است/ ایجاد بازارچه‌های محلی به ساماندهی دستفروشان کمک می‌­کند  

 در همین رابطه عضو شورای شهر گرگان یکی از معضلات شهرهای امروزی را بحث دستفروشان و وانت­‌بارها دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: وجود دستفروشان و وانت­‌بارها در ورودی و خروجی شهرها چهره شهر را نازیبا کرده و از سویی مشکلاتی را برای شهروندان در بحث امنیت جانی ایجاد کرده است.

ناصر گرزین تصریح کرد: در تمام شهرها دستفروشی به یک معضل اساسی تبدیل شده و شهرداری به عنوان کسی که متولی اجرای قانون با سد معبر است باید به این موضوع ورود پیدا کند.

وی افزود: در بحث دستفروشان و وانت­‌بارها دو دیدگاه وجود دارد، نخست وضعیت اقتصادی این افراد و دوم مطالبه برخی از مغازه‌داران برخورد با دستفروشان است چرا که مغازه‌دار اجاره بها، پول آب، برق و مالیات پرداخت می­‌کند و اگر قرار به حضور دستفروشان باشد آنها نیز باید کار خود را تعطیل کنند.

عضو شورای شهر گرگان خاطرنشان کرد: آنچه که باید ملاک شهرداری و شورای شهر گرگان باشد بحث اجرای قانون است و قانون شهرداری را موظف به جمع‌آوری سد معبر کرده است از این رو شهرداری این امر را در دستور کار خود قرار داده و با برخی دستگاه‌های متولی نیز اقداماتی انجام شده است.

 گرزین با بیان اینکه  جمع‌آوری سد معبرها همواره با چالش‌­هایی همراه است، افزود: اگر مأمور شهرداری اقدام به جمع‌آوری فرد دستفروش کند دستفروش آرام نمی­‌ماند هر چند ما معتقدیم حفظ کرامت انسانی جز ضروریات کار ماست اما از طرفی باید پذیرفت وقتی یک کارمند شهرداری می‌خواهد اقدام به جمع‌آوری دستفروش داشته باشد حتمأ مقاومت­‌هایی نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: بارها مشاهده شده حتی وقتی به فرد دستفروش تذکر داده می­‌شود با پرخاشگری جواب می­‌دهد در واقع نمی­‌توان گفت جمع‌آوری دستفروشان همیشه با درگیری همراه نیست.

عضو شورای شهر گرگان افزود: راهکاری که در حال حاضر در دستور کار شهرداری قرار گرفته و فاز نخست آن نیز آغاز شده در نظر گرفتن مکان­‌هایی برای انتقال دستفروشان است وقتی مکانی برای حضور دستفروش وجود داشته باشد دیگر هیچ عذری  برای حضور آنها در سطح شهر پذیرفته نیست.

گرزین بیان کرد: در قدم نخست، بحث ساماندهی وانت­‌بارها را شروع کرده­ایم و چهارشنبه بازار را را مکانی برای ساماندهی وانت‌­بارهایی که در حاشیه شهر بحث فروش میوه و صیفی‌جات را داشتند قرار دادیم این طرح با همکاری دستگاه‌ها شروع شده و امیدواریم در قدم نخست بتوانیم وانت­‌بارها را ساماندهی کنیم، در فاز دوم نیز جنب مرکز بهداشت در خیابان رازی  غرفه‌­هایی تعبیه کرده‌­ایم تا دستفروشان در آنجا استقرار داشته باشند.

وی گفت: شهرداری بحث بازارچه­‌های محلی را به جد پیگیری می‌­­­کند اگر بتوانیم زمین­‌هایی در محله‌­های مختلف شهر در نظر بگیریم و در قالب بازارچه­ در محلات مختلف داشته باشم می‌توان به اجرای ساماندهی دستفروشان بسیار امیدوار بود.

*سبطی: مدیریت شهری گرگان در ساماندهی دستفروشان بر پایه قوه قهریه نیست/ آغاز طرح ساماندهی دستفروشان در گرگان

بعد از برخورد ناشایست مأمور شهرداری گرگان با یک شهروند دستفروش شهردار گرگان از اجرای ساماندهی دستفروشان و وانت­‌های بار فروش با همکاری دادستانی، نیروی انتظامی و پلیس راهور خبر داد.

محمدرضا سبطی با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در ساماندهی دستفروشان بر پایه قوه قهریه و یک طرفه نیست، افزود: برای جلوگیری از ایجاد اختلال ترافیکی و رفع مشکل تردد شهروندان در بعضی از معابر طرح ساماندهی دستفروشان از نهم بهمن ماه سال جاری آغاز شده است.

وی افزود: شیوع کرونا بر مشکلات معیشتی دستفروشان دامن زده است بنابراین مکان­‌هایی برای استقرار این قشر زحمتکش جانمایی شده است.

شهردار گرگان، مکان‌­های جانمایی شده برای استقرار دستفروشان را بازارچه سبزی واقع در خیابان پاسداران کوچه درمانگاه سپاه، بازارچه رازی واقع در خیابان رازی جنب مرکز بهداشت برای ساماندهی دستفروشان ۱۵ متری پاسرو و بازار هفتگی سعدآباد همه روزه برای ساماندهی وانت‌های بارفروش و شب بازار در انتهای خیابان شهید رجایی مسیر کانون طه و میدان کریمی خیابان مطهری شمالی در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار