اختصاص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای پایان گازرسانی به مناطق روستایی و تکمیل فرآیند دسترسی همه ساکنان گلستان به گاز طبیعی، حرکت جهادی دولت سیزدهم برای توزیع عادلانه امکانات ، جبران محرومیت‌ چند دهه‌ای بخش‌های دورافتاده و محروم و تکمیل چرخه خدمت جمهوری اسلامی در این بخش است.

گازرسانی به شهرها و ۹۸.۵ درصد روستاها رهاورد انقلاب اسلامی به گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، برخورداری ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی استان ۱.۹ میلیون نفری گلستان از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم و اقوام شیعه و اهل سنت ساکن این استان شمالی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارگزاران، مسوولان و مدیران ادارات و نهادهای مختلف نظام، خدمات رسانی به مردم برای جبران محرومیت‌های بجا مانده از رژیم طاغوت را آغاز کردند و موفق شدند طی ۴۳ سال با صرف اعتبار و سرمایه‌ گذاری‌های کلان، خدمات شایانی در بخش‌های گوناگون از جمله گازرسانی به مناطق شهری و روستایی کشور و استان گلستان ارائه دهند.

استان گلستانی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ منطقه شهری و روستایی برخوردار از گاز طبیعی نداشت اکنون به‌برکت انقلاب اسلامی و تلاش متولیان وزارت نفت و شرکت گاز ملی ایران شاهد برخورداری ۶۲۴ هزار و ۶۲۷ خانوار از اهالی استان خود از این انرژی است.

تاریخچه گازرسانی در گلستان

خط لوله گاز طبیعی پالایشگاه گاز سرخس سال‌های ۵۳ تا ۵۵ برای گازرسانی به نیروگاه شهید سلیمی نکا از گلستان که آن زمان بخشی از محدوده استان مازندران بود عبور کرد و سال ۶۰ گرگان به‌عنوان نخستین شهر و روستاهای امیرآباد (گرگان)، قزلجه (آزادشهر) و یساقی (کردکوی) به‌عنوان اولین روستاهای استان از گاز طبیعی برخوردار شدند.

سال ۷۸ با تشکیل استان گلستان، شرکت گاز این استان شمالی در مرداد همان سال تاسیس و چند ماه بعد فعالیت خود را  آغاز کرد ضمن اینکه تا قبل از آغاز به‌کار شرکت گاز گلستان اهالی ۱۶ شهر و ۲۴ روستای این استان شامل ۱۱۷ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند شده بودند که برای گازرسانی به آنها هزار و ۴۹۰ کیلومتر شبکه انجام و ۷۶ هزار و ۵۰۰ انشعاب نصب شده بود

بهره‌مندی ۹۸.۵ درصد روستاهای گلستان از گاز

مدیرعامل شرکت گاز گلستان به ایرنا گفت: مطابق آخرین ارزیابی‌های انجام شده ۹۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای شرایط گازرسانی بودند که با تلاش و سرمایه گذارای انجام شده طی ۴۳ سال اهالی ۹۲۱ روستا معادل ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی گلستان از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

علی طالبی افزود: گازرسانی به روستاهای باقی مانده نیز که اغلب در مناطق کوهستانی و مرزی و دور افتاده گلستان در شهرستان‌های آزادشهر، گرگان، گنبدکاووس و مراوه‌تپه قرار دارند تا پایان سال آینده انجام خواهد شد.

به گفته وی، امسال ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های گازرسانی به مناطق روستایی بویژه روستاهای کوهستانی، مرزی و دور افتاده، توسعه شبکه شهری و شهرک‌های صنعتی استان گلستان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: با اعتبارات ابلاغی امسال گازرسانی به ۲۱ روستا در چهار شهرستان‌ گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر و مراوه‌تپه درحال انجام است و ۱۸ روستای دیگر نیز در مرحله طراحی، مناقصه و انتخاب پیمانکار هستند که تا پایان سال جاری عملیات گازرسانی به آنها آغاز خواهد شد.

به گفته طالبی گازرسانی به ۳۰ روستای دیگر گلستان هم که به دلائل مختلف از جمله طرح جابجایی یا واقع شدن در حریم تاکنون از گاز بهره‌مند نشدند پس از بررسی و انجام مطالعات لازم در دستور کار قرار خواهند گرفت.

گازرسانی به ۱۰۰ درصد شهرهای گلستان

مدیرعامل شرکت گاز گلستان همچنین گفت که این شرکت طی سال‌های گذشته و در راستای توسعه گازرسانی به مناطق شهری به تمامی ۳۵ شهر این استان شمالی با جمعیت تقریبی ۴۰۰ هزار خانوار گازرسانی کرده است.

طالبی افزود: شرکت گاز گلستان از زمان تاسیس تاکنون ۱۰ هزار و ۱۱۳ کیلومتر شبکه اصلی گازرسانی را در استان اجرا کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اقدامات گازرسانی به روستاها و شهرهای گلستان، سه هزار و ۳۳۸ واحد تولیدی و صنعتی این استان شمالی از گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی با تبریک دهه مبارک فجر پیروزی انقلاب گفت: گازرسانی به مردم در مناطق روستایی و شهری، صنایع و جایگاه‌های سوخت از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف کشور از جمله گلستان است. 

طالبی افزود: در ایام دهه فجر امسال گازرسانی به ۱۵ روستا، ۱۰۴ پروژه صنعتی و پنج پروژه عمرانی در شهرهای مختلف استان افتتاح شده و عملیات گازرسانی به ۲ روستا نیز آغاز خواهد شد.

به گفته وی، برای پروژه‌های افتتاحی و کلنگ زنی شرکت گاز گلستان در دهه فجر امسال هزار و ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده یا خواهد شد.

محرومیت‌زدایی سرفصل خدمات دولت جهادی سیزدهم

 استاندار گلستان هم با اشاره به خدمات ۴۳ ساله جمهوری اسلامی در بخش های گوناگون گفت: انقلاب اسلامی در همه زمینه ها باعث پیشرفت ایران شده که باید دستاوردهای آن به نسل جدید معرفی شود.

علی محمد زنگانه همچنین تاکید کرد: محرومیت زدایی سرفصل خدمات دولت جهادی و مردمی سیزدهم است که این هدف در گلستان به طور جدی دنبال می شود.

 وی افزود : با وجود خدمات فراوان ارائه شده در ۴۳ سال اخیر، گلستان همچنان در برخی بخش ها دارای مشکلات و کمبودهایی است که تلاش می کنیم با تزریق اعتبارات کافی بخشی از عقب‌ماندگی‌های منطقه برطرف شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان هم گفت: نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری به سمت محرومان و گسترش عدالت و نیز برخورداری همه مناطق از امکانات است که این نگاه برخلاف نگاه حاکمان رژیم گذشته بود.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی با اشاره به پشت سر گذاشتن افزون بر چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با تکیه بر تجربه سال های گذشته خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی نیز باید انجام شود گفت: محبوب ترین کارها اقداماتی است که به حق نزدیک تر ، دارای عدالت فراگیرتر و رضایت مندی عمومی بالاتری باشد.

استان ۱.۹ میلیون نفری گلستان افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار