سبزی گفت: دولت باید مشخص کند که آیا بعد از حذف ارز ترجیحی می خواهد مبلغ آن را به تولید کننده کمک کند و به چه شکلی و یا چگونه می‌خواهد به مصرف کننده اختصاص بدهد و به چه صورتی می خواهد این کار را انجام دهد.

برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی مشخص نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از افکارنیوز، حجت‌الاسلام محمد سبزی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه می‌گوید: ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاخره باید حذف شود و راه دیگری وجود ندارد. منتهی زمانی که این ارز حذف شود یک آثار تورمی برای جامعه دارد و دولت باید در ابتدا بررسی کند و کار کارشناسی انجام دهد و برنامه مشخص برای بعد از حذف ارز ترجیحی داشته باشد که چگونه می خواهد از اقشار ضعیف جامعه حمایت کند.

*حذف ارز ترجیحی فشار مضاعفی به تولیدکننده و مصرف ‌کننده خواهد داشت

وی افزود: چرا که این موضوع مهمی است و این حذف به طور حتم یک فشار مضاعفی را هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده وارد می کند. امروز 80 درصد تا 100 درصد نهاده های مرغداری با ارز 4200 تومانی تامین می شود و اگر این بخواهد از قیمت 2000 تومان به 10000 تومان افزایش پیدا کند چه تبعاتی خواهد داشت؟

سبزی ادامه داد: یا در بحث دام سبک یا سنگین که البته آن ها کمتر از ارز 4200 استفاده می کردند اما به هر صورت تاثیر گذار است. دولت باید مشخص کند که آیا بعد از حذف ارز ترجیحی می خواهد مبلغ آن را به تولید کننده کمک کند و به چه شکلی و یا چگونه می‌خواهد به مصرف کننده اختصاص بدهد و به چه صورتی می خواهد این کار را انجام دهد.

 

او تاکید کرد: آیا می خواهد خدمات کارتی بدهد و یا می خواهد یارانه نقدی بدهد. امروز هنوز این موضوعات مشخص نیست و دولت یک برنامه مدونی برای این موضوع ندارد و ارائه نکرده است. باید این موضوع در ابتدا مشخص شود و کارشناسی شود در غیر اینصورت مجلس با حذف بدون برنامه و ناگهانی این ارز مخالف هستند و قطعا هم رای نخواهد آورد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: قطعا راهکارهای خوبی برای حذف ارز ترجیحی وجود دارد اما باید کار کارشناسی انجام شود و جوانب بررسی شود به عنوان مثال نظرم این است که می شود یارانه را به تولید کننده بدهند به جای اینکه به جیب دلال برود و تولید کننده هم قیمت های گوشت و مرغ را افزایش ندهد.

او یادآورشد که البته در ابتدا اگر یارانه به تولید کننده هم داده شود باز هم امکان فساد دارد که مثلا اسما تولید کننده باشند اما رسما خروجی نداشته باشند و بهتر است به ازای آن گوشت یا مرغی که تحویل می گیرید یارانه بدهید و با این مدل دیگر کسی نمی تواند تخلفی کند.

سبزی می‌گوید: البته این هم یک راه است اما موضوع اصلی این است که در این مسیر بن بست وجود ندارد فقط شاید احساس می شود بعضی مواقع با لجاجت می خواهند برخی کارها پیش برود که اینطور قطعا نمی شود.

او درانتها خاطرنشان کرد: در دوره های گذشته هم شاهد بودیم که زمان هایی که با برنامه و تدبیر این موارد پیش رفت مشکلی پیش نیامد اما در دوره قبلی مثل موضوع گرانی بنزین و آبان ماه چون بی برنامه و بی تدبیر کار انجام شد نتیجه آن را دیدیم که چه شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار