هزاران نفر به پشتیبانی از قانون اساسی به گنبدکاووس حمله کردند و این شهر را به آتش و خون کشیدند. این گروه که به انواع سلاح‌های سرد و گرم مجهز بودند در حالی که به طرفداری از قانون اساسی شعار می‌دادند با شلیک گلوله و ضربات چماق شیشه‌های مغازه و خانه‌های مسیر خود را در هم شکستند

۲۰ بهمن حمله چماغ‌داران شاه به مردم گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، فردای آن روز _جمعه ۲۰ بهمن_جمعیتی حدود ۴۰_۳۰ هزار نفر، شهدا را به سوی امام‌زاده عبدالله گرگان تشییع کردند و ضمن بیعت با آرمان‌های شهدای مظلوم، انزجار شدید خود را نسبت به عُمال رژیم شاه اعلام کردند و برای تداوم نهضت اسلامی امام تا پیروزی نهایی مُصمم‌تر شدند.

اما عوامل حکومتی که طبع سیری‌ناپذیر در مردم‌آزاری داشتند دست‌بردار نبودند، چنان که مردم گرگان هنوز در حال وداع با شهدایشان بودند که در همان روز_۲۰ بهمن_ چماقداران شاه‌دوست زیر چتر حمایت ماموران به مردم انقلابی گنبدکاووس حمله کردند و به ضرب و شتم آنان و آتش زدن مغازه‌ها و اتومبیل‌هایشان پرداختند.

یکی از مطلعین ترکمن در اوایل انقلاب طی نامه‌ای به مقامات استان گلستان یادآور شد که پیش از حمله چماقداران در بیستم بهمن ماه ۵۷، فرمانده «پادگان نوده‌خاندوز» به منزل یک آخوند شاهدوست ترکمن منطقه رفته و به آنها دستور داده که به گنبدکاووس بروند و به نفع قانون اساسی راهپیمایی کنند.

این روحانی‌نما حتی فتوا داده که این شاه عادل است و اطاعت از این حکومت بر ما واجب است و اینهایی که مخالف حکومت شاه باشند، نه تنها مرگشان بیهوده است و شهید محسوب نمی‌شوند، بلکه میت هم نمی‌باشند.

اون با این فتوا چند هزار نفر جمعیت چماقدار را در گنبدکاووس جمع کرد، که به نفع قانون‌اساسی و شاه تظاهرات انجام دادند. آنها حتی از حمله به حمام زنانه و بی‌حرمتی به آنها دریغ نکردند که در نتیجه، مردم قهرمان گنبدکاووس شجاعانه به دفاع از دین و ناموس و انقلاب خود پرداختند.

هزاران نفر که ظاهر روستایی داشتند به پشتیبانی از قانون‌اساسی به گنبدکاووس حمله کردند و این شهر را به آتش و خون کشیدند. این گروه که به انواع سلاح‌های سرد و گرم مجهز بودند در حالی که به طرفداری از قانون اساسی شعار می‌دادند با شلیک گلوله و ضربات چماق شیشه‌های مغازه و خانه‌های مسیر خود را در هم شکستند و با حمله به یک گرمابه زنانه و وارد آوردن خساراتی سبب وحشت مردم شدند و با غارت اموال این خانه‌ها منازل مذکور را به آتش کشیدند.

آنها همچنین تعدادی  اتومبیل را آتش زدند و سپس به سوی مردم شلیک کردند.

در این هجوم وحشیانه پنج نفر از مردم مسلمان شهید و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند.

* شهدای حمله چماغ‌داران شاه به مردم گنبدکاووس عبارتند از:

۱-شهید حسین طایفه حیدری در سال ۱۳۰۷ در مشهد مقدس و در فضای آکنده از شمیم مرقد مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام دیده به جهان گشود.

او در ایام جوانی به بجنورد رفت و به شغل کارگری پرداخت. او فردی معتقد و مذهبی و شیفته نماز جماعت بود. کمک به مستمندان و همکاری با هیئت‌های مذهبی از دیگر ویژگی‌های او بود.

زیر بار زور نمی‌رفت و از تبعیض و بی‌عدالتی‌های ناشی از رژیم شاه بیزار بود. او فعالیت‌های سیاسی خود را از سال ۱۳۳۰ و در جریان نهضت ملی آغاز کرد و حتی در سال ۳۲ در حمایت از مبارزات حق‌طلبانه مردم بر ضد حکومت پهلوی سخنرانی کرد،

به طوری که متعاقب کودتای ننگین ۲۸ مرداد آن سال تحت تعقیب قرار گرفت که مجبور شد به غم فرار کند و باز پس از شناسایی توسط ساواک، به دهات سبزوار رفت و مدتی بعد از آنجا به تهران سفر کرد.

در روزهای اوج انقلاب او جهت دیدار با خواهران و برادرانش به گنبدکاووس مسافرت کرد. تا اینکه در روز ۲۰ بهمن او  با حمله شاه‌دوست‌ها به مردم این شهر مواجه می‌شود و لذا برای دفاع از مردم مسلمان به مقابله با چماقداران طرفدار شاه می‌پردازد ولی عاقبت مهاجمان او را به شهادت می‌رسانند و اولین شهید شجاع این روز می‌شود.

۲- شهیده خانم طیبه صداقت متولد سال ۱۳۲۴ شهرستان سراب است که پس از ازدواج به همراه شوهرش به گنبدکاووس مراجعت و ۱۷ سال در این شهر زندگی کرد و صاحب یک پسر و چهار دختر شد که (در سال ۵۷) بزرگترین 16 ساله و کوچکترین‌شان پنج سال بود.

او زنی مومنه و علاقمند به نهضت امام بود روز ۲۰ بهمن سال ۵۷ چماقداران شاه‌دوست وحشیانه به خانه‌اش حمله کردند و او که خود را در خطر دید و در حالی که باردار بود، شجاعانه به مقابله با آنان پرداخت.

اما مهاجمان شاه‌پرست با قمه شکم او را در خانه‌اش و در مقابل چشم فرزندان معصومش دریدند و با شلیک گلوله او را به شهادت رساندند. از سوی دیگر در جریان جنگ ضدانقلاب در گنبد و ترکمن صحرا، باز پیروان همان شیاطین از خدا بی‌خبر، کمتر از دو ماه بعد یعنی در ۱۵ فروردین سال ۵۸ شوهر او_ عوض شفاهی_ را نیز به شهادت رساندند.

۲- شهید شفاهی متولد سال ۱۳۱۶ سراب می باشد و در گنبد، کارگری ساده و زحمتکش بود.

۳-شهید محمد بهمنی‌شیره‌جینی، او در سال ۱۳۳۸ در شهر گنبدکاووس به دنیا آمد و در پناه فرهنگ دینی خانواده پرورش یافت. با آنکه شغل بنایی بود و ایمان و اراده قوی داشت. لذا با آشنایی نسبت به حقانیت قیام حضرت امام، به خیل عظیم عاشقان شب پیوسته و مشارکت در مبارزات مردم علیه رژیم شاه، و الگوی انقلابی برای جوانان منطقه گنبد شد تا اینکه عاقبت در همین مسیر به دست عوامل سر سپرده طاغوت در گنبدکاووس به شهادت رسید.

۴-شهید اصغر بهره‌مند، او در سال ۱۳۲۲ در سراب چشم به جهان گشود. فقر و محرومیت ناشی از سیاست‌های غلط رژیم را از نزدیک در زندگی خود و جامعه‌اش لمس کرد و با مشاهده اقدامات ضددینی، و فساد و بی‌عدالتی، نسبت به رژیم متنفر شد.

به طوری که او به خاطر همین فقر و محرومیت مدتی بعد به همراه خانواده‌اش به گنبد مهاجرت کرد و پس از شناخت عمیق نسبت به مبارزات اسلامی مردم به رهبری حضرت امام، وارد جرگه انقلابیون شد و با مشارکت در مبارزات مردم منطقه، نقش بسزایی در پیروزی انقلاب ایفا کرد.

تا اینکه در روز ۲۳ بهمن توسط چماق‌داران شاهدوست به شدت مجروح می‌شود و در نتیجه پس از چند روز بستری در بیمارستان به شهادت می‌رسد.

 

۵-شهید عباس قدرتی، او در سال ۱۳۰۶ در شهرستان زابل متولد شد و در کودکی پدرش را از دست داد و باید تیمی و فقر شدید مادی و معیشتی مواجه گشت. لذا چند سال بعد به گنبد مهاجرت کرد.

با آنکه کارمند شهرداری گنبدکاووس و حقوق‌بگیر رژیم بود، ولی با شرکت در قیام مردم مسلمان منطقه، بدون ترس و واهمه به مبارزه علیه حکومت منحوس پهلوی پرداخت و نشان داد که حتی کارمندان دولت هم مخالف دولت شاه هستند.

ایمان و اعتقاد قوی او نسبت به انقلاب اسلامی موجب شد که روز حمله چماقداران شاه دوست به مقابله با آنان بپردازد و تا پای جان در مقابل آنها بایستد.

آقای یوسف‌علی شکیبا در مورد این حمله می‌گوید:
 « چند روز قبل از این حمله، خدمت مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیمی_ رئیس حوزه علمیه منتظریه گنبدکاووس _نشسته بودیم. ایشان اعلام کردند که در روز جمعه [۲۰ بهمن] قرار است که عده‌ای تحت عنوان حمایت از قانون اساسی مشروطه به خیابان‌ها ریخته و با لباس‌های مختلف تظاهرات کنند که در میان آنها نیروهای انتظامی مخصوصاً شهربانی به صورت مسلح با لباس مبدل حضور داشتند.

ایشان تاکید داشتند که ما سعی کنیم به اطلاع مردم در محلات مختلف شهر برسانیم که آن روز از خانه بیرون نیایند، برای اینکه چماقداران قصد دارند مردم را قتل‌عام کنند.

ولی ما چند نفر به عنوان تماشا در روز جمعه به خیابان پهلوی سابق (امام خمینی فعلی) رفتیم که متاسفانه نزدیکی‌های ظهر بود که چماقداران با چوب و چماق به ما حمله کردند و شیشه ماشین ما را هم شکستند و ما مجبور به فرار شدیم. خیلی از آنها سوار است و ماشین و موتور و پیاده بودند ۹۹ درصدشان از روستاها آمده بودند.

به ماشین‌ها و مغازه‌های مردم حمله می‌کردند و شیشه ها و تابلوی آنها، اعم از ترکمن و فارس را می‌شکستند و برایشان فرقی نمی‌کرد که صاحبان آنها انقلابی هستند یا شاهدوست».

علاوه براین آقای محمد صفایی نیز می‌گوید:
 « حرکت چماقداران توسط ساواک ژاندارمری و پادگان «نوده‌خاندوز» انجام شد. آنها را از روستاها آورده بودند که منظور دفاع از رژیم شاهنشاهی وارد شهر گنبد شدند و بعضی از خانه‌ها را خراب و بعضی از مغازه‌ها را غارت کردند از بین بردن و حتی در همان روز در خیابان بهار به حمام زنانه حمله کردند. البته چماق‌داری در همه جای ایران بود، قبل از آن در آزادشهر و گرگان هم انجام شده بود.»

برگرفته از کتاب استان گلستان در نهضت امام خمینی (ره) به قلم غلامرضا خارکوهی تاریخ‌نگار انقلاب 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار