امام جمعه قازانقایه مراوه تپه:

امام جمعه قازانقایه مراوه تپه گفت: ظهور انقلاب اسلامی ایران موجب جهش اقتصادی، علمی و فرهنگی در روستاهای اهل تسنن گلستان شد.

انقلاب موجب جهش اقتصادی در روستاهای اهل تسنن گلستان شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ناصر محمد آخوند قزل در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فقر و محرومیت شدید در روستاهای اهل سنت نشین منطقه حاکم بود.

امام جمعه قازانقایه مراوه‌تپه افزود: به طور مثال در روستای قازانقایه مردم از حداقل امکانات رفاهی مثل آب، برق و گاز محروم بودند.

وی در خصوص سطح سواد مردم روستا در دوران پیش از انقلاب گفت: در روستای قازانقایه تنها یک حوزه علمیه بود که سطح علمی بسیار پایینی داشت.

قزل اضافه کرد: در حوزه علمیه روستا خبری از علوم استدلالی نبود، صرفاً استاد مفاهیمی را با صدای بلند می‌خواند و شاگردان حفظ می‌کردند، زبان فارسی و عربی آموزش داده نمی‌شد و به همین دلیل طلبه‌ها حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند، تنها تعداد معدودی که هوش بالایی داشتند الفبا را می‌شناختند و می‌توانستند به صورت محدود بخوانند و بنویسند.

وی با تاکید این مطلب که با ظهور انقلاب اسلامی موجب جهش فرهنگی، اقتصادی و علمی در روستاهای اهل تسنن استان گلستان شد، افزود: در دوران طاغوت به علت نبود تجهیزات و نهاده‌های کشاورزی، کشاورزان در روستای قازانقایه در هر هکتار فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گندم برداشت می‌کردند اما با خدمات دولت جمهوری اسلامی امروزه کشاورزان در هر هکتار چهار تن گندم برداشت می‌کنند و محصولات تولیدی ما بسیار با کیفیت است.

امام جمعه قازانقایه در توضیح شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه در دوران پیش از انقلاب با بیان یک خاطره افزود: به یاد دارم یک روز بعد از اقامه نماز ظهر همراه تعداد نمازگزاران در راه برگشت از مسجد بودیم که دو نفر از جوانان که مشروب خورده و تعادل فکری نداشتند جلوی ما را گرفتند و حرف‌های ناشایست و رکیک می‌زند که یادآوری آن هم ناراحت کننده است و نمونه این موارد زیاد داشتیم.

وی با اشاره به نقش جوانان اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: جوانان اهل سنت گلستان در کنار برادران شیعه جنگیدند و از انقلاب خود دفاع کردند.

قزل خاطر نشان کرد: روستای قازانقایه سه شهید و چهار جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار