مسوولان انقلابی برای تقویت تولید و برداشتن موانع از پیش روی تولیدکنندگان باید با اقدامات جهادی و انقلابی در سالی که مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است تولیدکنندگان را به ادامه راه دلگرم کنند نه اینکه نسبت به مشکلات آنان بی‌تفاوت بوده و قدم از قدم برندارند چرا که این اتفاق در تضاد با مسوولان دولت مردمی و انقلابی است.

بلاتکلیفی زمین‌های رها شده در شهرک‌های صنعتی گلستان/ تولید کننده گلستانی 10 سال در انتظار حل موانع تولید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در شهرک‌های صنعتی گلستان بلاتکلیفی زمین‌های رها شده معضلی است که ناله تولیدکنندگان را بلند کرده است دغدغه‌ای که سال ها در میدان تولید سنگ بزرگی شده و انگار کسی گوش‌شنوای حل مشکلات تولیدکنندگان نیست.

در تور رسانه‌ای که به همت بسیج رسانه گلستان در بازدید از شهرک‌های صنعتی علی‌آبادکتول صورت گرفت پای درد و دل‌های چند ساله برخی تولیدکنندگان در این شهرک‌ها نشستیم که دل پردردی از وضعیت حمایت‌ها و پشتیبانی از تولید دارند که انتظار است بازتاب این گزارش بتواند حلال مشکلات بخشی از تولیدکنندگان استان گلستان باشد.

*اداره بازرسی مکلف کند تا زمین‌های رها شده در شهرک‌های صنعتی زیر قیمت به فروش برسد تا زمینه اشتغال فراهم شود/ بانک‌ها نباید فقط به فکر سود باشند

سیدرضا مهاجر تولیدکننده وسایل اداری و منازل است که بیش از ۳۰ سال در این حرفه سابقه دارد او می گوید به دلیل وجود برخی مشکلات به این واحد صنعتی پناه آوردم با این که به این مکان آمدم بازهم نتوانستم نصف دیگر وسایل مورد نیاز را به این مکان منتقل کنم و نصف وسایل من در شهر است.

این تولیدکننده با گلایه از بلاتکلیفی زمین در شهرک‌های صنعتی گفت: پشت این واحد تولیدی ملکی بلااستفاده افتاده است که مالک آن آقای «شربت‌خوری» است و در تصرف بانک صادرات است بارها به بانک مراجعه کردم و گفتم این ملک را می‌خواهم حتی به بانک گفتم حاضرم تمام قسط‌های ملکی که آقای شربت‌خوری با وام خریده را بپردازم و ملک را بگیرم اما بانک به من می‌گوید می‌خواهیم ملک را مزایده بگذاریم.

مهاجر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت «شرکت پیشرو صنعت مهاجر» فعال است، ادامه داد: من بارها در تهران مزایده شرکت کردم و سه الی چهار ماشین خریداری کردم در مزایده معمولا چیزی که برای فروش می‌گذارند زیر قیمت واقعی است و قیمت پایه می‌گذارند چند نفر جمع می‌شوند و فردی که بیشترین رقم را داده است صاحب آن می‌شود متاسفانه بانک قیمت پایه نگذاشته و قیمت سقف زمین را برای مزایده گذاشته و هیچ کس خریدار این ملک نیست.

وی گفت: این ملک به مدت ۱۰ سال است که رها شده و اداره بازرسی باید مکلف کند تا زمین‌های رها شده در شهرک‌های صنعتی زیر قیمت به فروش برسد تا زمینه اشتغال فراهم شود بانک‌ها نباید به فکر سود باشند اگر قرار باشد بانک به فکر سود کردن باشد کار کردن در شهرک صنعتی چه فایده‌ای دارد برای بانک‌ها باید اشتغالزایی مهم باشد آنها از من تعهد اشتغال بگیرند اگر من نتوانستم ۲۰ نفر اشتغالزایی کنم ملک را از من پس بگیرند.

مهاجر گفت: ملک‌های تحت پوشش بانک باید فروخته شود این افراد برای اینکه رفع تکلیف کنند قیمت زمین را بالا می‌برند تا کسی توان خرید نداشته باشد اکنون این قسمت بیش از سه بار است که مزایده گذاشته شد اما به دلیل قیمت بالا کسی نخریده است.

این تولیدکننده علی‌آبادکتولی از استاندار گلستان خواست تا مشکل تملک زمین را برای این واحد شهرک صنعتی حل کند و بیان کرد: من قول می‌دهم ۲۰ کارگر دیگر به این واحد اضافه کنم و کمتر از یک هفته یک خط تولیدی راه‌اندازی کنم چون ماشین‌آلات، جنس و نیروی کارگری را دارم.

وی افزود: از استاندار درخواست می‌کنم که با بانک‌ها هماهنگی کند تا با تولیدکنندگان بیشتر راه بیایند متاسفانه درصد سودهایی که نسبت به ملک‌های تملک شده به افراد می‌خواهند واگذار کنند خیلی بالاست و توان پرداخت آن را نداریم امیدوارم استاندار به صورت حضوری به واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی بیاید و از نزدیک مشکلات تولیدکنندگان را ببیند.

*۶۴ واحد در شهرک‌های صنعتی علی‌آبادکتول به بهره‌برداری رسید/ شهرک علی‌آبادکتول تنها شهرک گلستان است که زیرساخت آنها تکمیل شده است

 

محمود زنگانه مدیر منطقه سه شهرک‌های صنعتی گلستان تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی علی‌آبادکتول با ۷۱ هکتار زمین در اختیار و ۶۴ واحد به بهره‌برداری رسید و تاکنون ۴۳ واحد آن در حال فعالیت هستند و یکی از شهرک‌هایی است که طی چند ماه گذشته زیرساخت طرح توسعه این شهرک تامین شد و دو واحد بسیار خوب «فولاد رسام» و «ماهوت شمال» در این شهرک مستقر کردیم.

زنگانه با بیان اینکه «فولاد رسام» تازه واگذار شده است، خاطرنشان کرد: واحد تولیدی «ماهوت شمال» اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد امیدواریم طی یک سال آینده حدود ۵۰۰ نفر از اشتغال شهرستان علی‌آبادکتول را فراهم کند.

 

وی با اشاره به اینکه شهرک علی‌آبادکتول تنها شهرک استان گلستان است که زیرساخت آنها تکمیل شده است، اظهار کرد: استارت مجتمع‌های کارگاهی در گلستان زده شد و یکی از این شهرک‌ها، شهرک صنعتی علی‌آبادکتول است که در حال بستن قرارداد آن هستیم.

مدیر منطقه سه شهرک‌های صنعتی گلستان با بیان اینکه آمادگی پذیرش واحدهای تولیدی در شهرستان علی‌آبادکتول را داریم، افزود: تاکنون ۹۱۵ نفر در شهرک صنعتی علی‌آبادکتول مشغول به کار هستند حدود چهار الی پنج واحدهای این شهرک تملک بود بانک تجارت، بانک سپه و بانک صنعت و معدن تملک کرده بود و به صورت مناقصه واگذار شد بانک رفاه واحد «پارتانا» را تملک کرد.

زنگانه با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی ۶۹۵ میلیارد تومان است، ابراز کرد: بیشتر مشکلات شهرک‌های صنعتی به مشکلات بانکی برمی‌گردد ما این را نمی گوییم که واحدهای تولیدی درست می‌گویند و بانک اشتباه می‌کند نگاه باید دوطرفه باشد واحدهای تولیدی باید معوقات بانکی خودشان را پرداخت کنند و همچنین بانک نگاه مثبتی به واحدها داشته باشند تا نگرانی پرداختی را نداشته باشند.

وی از بانک ها خواست موقعی که می‌خواهند تسهیلات بدهند قبل از اینکه مسوول واحدهای تولیدی قرارداد امضا کنند مشاوره‌ای به صنعتگر ارائه دهند.

مدیر منطقه سه شهرک‌های صنعتی گلستان گفت: ما آمادگی داریم هر واحدی که در شهرک صنعتی علی‌آبادکتول تحت تملک است را به ما بدهند تولیدکنندگان ما یک ماهه آن خط تولید را فعال می‌کنند.

*ظرفیت ایستگاه پمپاژ تصفیه‌خانه شهرک صنعتی علی‌آباد‌کتول ۹۰ متر مکعب است/ روزانه ۳۰۰ متر مکعب فاضلاب تصفیه می‌شود

مسوول تصفیه‌خانه شهرک صنعتی علی‌آبادکتول تصریح کرد: ظرفیت ایستگاه پمپاژ تصفیه‌خانه شهرک صنعتی علی‌آباد‌کتول ۹۰ متر مکعب است اگر همراه فاضلابی که به این محل می‌آید آشغالی از واحدهای تولیدی به سمت تصفیه خانه وارد شود به وسیله اپراتورها جمع آوری و در یک محلی به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

 

مردانی افزود: این فاضلاب از ایستگاه پمپاژ به سمت کانال دانه‌گیر هدایت می‌شود و دانه‌های درشت ته نشین شده و آب فاضلاب وارد حوضچه متعادل‌ساز می‌رود چون میزان آلودگی در واحدهای تولیدی یکنواخت نیست این حوضچه میزان آلودگی را به تعادل می‌رساند و ph آن را بین ۶.۵ الی ۸.۵ تنظیم می‌کند.

وی گفت: داخل حوضچه متعادل ساز دو میکسر داریم که فاضلاب را با هم مخلوط می‌کند و به سمت حوضچه بی‌هوازی هدایت می‌کند و فاضلاب از بستر لجن بالا می‌آید و ۷۰ درصد از آلودگی فاضلاب در حوضچه بی‌هوازی گرفته می‌شود.

مسوول تصفیه‌خانه شهرک صنعتی علی‌آبادکتول ابراز کرد: رنگ قهوه‌ای لجن نشان‌دهنده فعال بودن آن است اگر لجن فعال نباشد حالت تیره به خودش می‌گیرد و هیج تصفیه‌ای نمی‌تواند انجام دهد.

مردانی گفت: روزانه ۳۰۰ متر مکعب فاضلاب تصفیه می‌شود و لجن‌های غیرقابل استفاده را به هاضم لجن منتقل می‌کنیم و برخی از واحدهایی که تصفیه فاضلاب دارند این لجن‌ها را درصورت نیاز به آنها می‌دهیم به عنوان مثال در سال گذشته این لجن برای شرکت پگاه ارسال شد تا از آن در تصفیه خانه خودشان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فاضلاب بعد از تصفیه به کانال خروجی تصفیه خانه هدایت می‌شود و این آب تصفیه شده برای کشاورزی استفاده می شود.

* روزانه ۷۰ تن لغایت ۱۰۰ تن دان پرت آماده برای مرغداری تولید می‌کنیم

محمد الهی مسوول فنی شرکت شهرک صنعتی علی‌آبادکتول گفت: روزانه ۷۰ تن لغایت ۱۰۰ تن دان پرت آماده برای مرغداری تولید می‌کنیم خوراک طیور به صورت پرس شده است ما موظف هستیم این نهاده را در داخل استان توزیع کنیم.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بین ۶۰ الی ۷۰ کارخانه در گلستان وجود دارد با ظرفیت خوبی کار می‌کنند اما تعدادی از این کارخانه‌ها با ظرفیت ۲۰ درصد مشغول به کار هستند ممکن است این کارخانجات روزانه ۱۰ تن هم تولید نداشته باشند ممکن است برخی مواقع سامانه برای خرید نهاده باز نشود و با تاخیر صورت بگیرد ما باید سعی کنیم این نهاده را از قبل تهیه کنیم و در اختیار مرغدار قرار دهیم.

*خوراک آماده باعث صرفه جویی صد درصدی ارز و ارتقای صنعت دامداری می‌شود/ در کشور خام‌فروشی و مصرف خوراک غیرفرآوری شده رایج است

مدیر عامل شرکت شهرک صنعتی علی‌آبادکتول گفت: در بدو تاسیس با ۱۲ نفر این مکان تاسیس شد و اکنون ۶۰ نفر اشتغال مستقیم صورت گرفته است و فاز دوم در حال تاسیس است قرار است کار تخصصی ما برای دام و آبزیان در فاز دو انجام شود و حدود ۴۰ نفر اشتغالزایی پیش بینی شده است.

 

رضا عابدی تصریح کرد: این مکان از سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و میزان تولید ما به صورت ماهانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن است که تا ۵ هزار تن هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه استفاده از خوراک آماده می‌تواند بسیار به صنعت دام و طیور کمک کند، ابراز کرد: خوراک آماده علاوه بر اینکه شاخص کیفیت بالایی دارد ضریب تبدیل بهتری ایجاد می‌شود و باعث صرفه جویی صد درصدی ارز و ارتقای صنعت دامداری هر کشور می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک صنعتی علی‌آبادکتول خاطرنشان کرد: هنوز اجازه ندادند خوراک مصرفی از کانال کارخانجات تامین شود به اعتقاد من یک معضل بزرگ برای این صنعت است در کشورهای پیشرفته این کار صورت می‌گیرد متاسفانه در کشور ما هنوز خام فروشی و مصرف خوراک غیرفرآوری شده رایج است شاید ۵۰ درصد مرغدار و دامدار از خوراک سنتی استفاده کنند هنگامی که سلامت دام تامین شود به همان میزان سلامت مصرف کننده نیز تامین خواهد شد.

 

عابدی گفت: از سال گذشته مجموعه‌ای به نام بازارگاه تاسیس شد که تمام خریدهای کشاورزان و دامداران از این طریق صورت می‌گیرد کسانی که بازارگاه شان را با کارخانه‌جات همراه کردند و کارخانجات به آنها سرویس می‌دهند معمولا مشکلی در تامین نهاده ندارند.

وی افزود: کسانی که اعتراض زیادی به تامین نهاده دارند به خاطر این است که آنها از فرمول‌های خام استفاده می‌کنند و با روش سنتی پیش می‌روند.

مدیر عامل شرکت شهرک صنعتی علی‌آبادکتول ابراز کرد: اکنون این واحد صنفی با ۲ میلیون قطعه زیرمجموعه فعالیت می‌کند و از هنگامی که بازارگاه ایجاد شده است هیچگاه با تامین بار و نهاده مشکلی نداشتیم کارخانجات معمولا طرح‌هایی دارند در زمانی که بار نمی‌آید یا تاخیری در ارسال بار پیش می‌آید دامدار را تامین می‌کنند.

عابدی مدیریت درست واحدهای تولیدی را بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: خیلی از افرادی که در این زمینه با مشکل مواجه هستند به خاطر این است که به صورت سنتی کار می‌کنند و حاضر نیستند با روش امروزی و منطقی پیش روند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که دولت روی آن دست گذاشته این است واحدهایی که راکد است و توسط بانک گرفته شده احیا کند باید به صورت ریشه‌ای نگاه کنیم که چرا این واحدها به این وضع دچار شدند واقعا برخی واحدها باید به دست اهلش سپرده شود تا استفاده درست و منطقی کنیم اگر به زور بخواهیم واحدی را که نمی تواند فعالیت کند را وارد چرخه تولید کنیم غیر از این که بیشتر در باتلاق فرو برود کمک بیشتری به آن نمی‌کنیم.

به گزارش فارس، در تور رسانه‌ای یک روزه که به همت بسیج رسانه گلستان در بازدید از شهرک‌های صنعتی علی‌آباد کتول صورت گرفت به درد و دل‌های چند ساله تولیدکنندگان در این شهرک‌ها نشستیم انتظار است بازتاب این گزارش بتواند حلال مشکلات بخشی از تولیدکنندگان استان گلستان باشد.

برای تقویت تولید و برداشتن موانع از پیش روی تولیدکنندگان باید با اقدامات جهادی و انقلابی در سالی که مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است تولیدکنندگان را به ادامه راه دلگرم کنند نه اینکه نسبت به مشکلات آنان بی‌تفاوت بوده و قدم از قدم بر ندارند چرا که این اتفاق در تضاد با مسوولان دولت مردمی و انقلابی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار