دکتر سیدمحمود اسحاق‌حسینی، فوق تخصص گوارش و کبد درباره برنامه ها و سیاست های دولت آینده برای ارتقای حوزه سلامت می گوید: پاندمی کرونا تمام می شود ولی گرفتاری کرونا باقی خواهد ماند. بیماران دچار عوارض خواهند شد، در آینده عوارض این بیماری شدیدتر خواهد شد و چه بیماری های جسمانی و چه روانی تا سال ها باقی می ماند، چون ما شاهد مرگ و میر عزیزانمان بودیم و چندین خانوار پیرامون ما گرفتار و عزادار شدند و شاید این مشکلات نه یکی دو دهه بلکه در یک نسل تبعات خود را نشان بدهد.

عوارض کرونا تا یک نسل بعدی تبعات خواهد داشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر سیدمحمود اسحاق‌حسینی، فوق تخصص گوارش و کبد درباره برنامه ها و سیاست های دولت آینده برای ارتقای حوزه سلامت می گوید: پاندمی کرونا تمام می شود ولی گرفتاری کرونا باقی خواهد ماند. بیماران دچار عوارض خواهند شد، در آینده عوارض این بیماری شدیدتر خواهد شد و چه بیماری های جسمانی و چه روانی تا سال ها باقی می ماند، چون ما شاهد مرگ و میر عزیزانمان بودیم و چندین خانوار پیرامون ما گرفتار و عزادار شدند و شاید این مشکلات نه یکی دو دهه بلکه در یک نسل تبعات خود را نشان بدهد.

_ بعد از تجربه کرونا باید چه برنامه ریزی هایی در حوزه سلامت داشت؟

پاندمی کرونا تمام می شود ولی گرفتاری کرونا باقی خواهد ماند

در آینده عوارض کرونا شدیدتر خواهد شد

لازمه هر فعالیتی، سلامتی روحی و روانی و جسمانی است

کرونا که دست بردار ما نیست. پاندمی کرونا تمام می شود ولی گرفتاری کرونا باقی خواهد ماند. بیماران دچار عوارض خواهند شد، در آینده عوارض این بیماری شدیدتر خواهد شد و چه بیماری های جسمانی و چه روانی تا سال ها باقی می ماند، چون ما شاهد مرگ و میر عزیزانمان بودیم و چندین خانوار پیرامون ما گرفتار و عزادار شدند و شاید این مشکلات نه یکی دو دهه بلکه در یک نسل تبعات خود را نشان بدهد. بیماری های روان تنی، گوارشی و عفونی خود زمینه ساز سایر بیماری‌ها خواهد شد و هزینه ای که در کل دنیا برای دولت ها ایجاد می کند و باید برنامه ریزی کرد چون اگر جامعه سلامت نباشد نه در کار پویایی وجود دارد و نه در صنعت و نه در هنر پیشرفتی وجود دارد و لازمه هر فعالیتی، سلامتی روحی و روانی و جسمانی است. امروز می طلبد ابتدا واکسن را هر چه زودتر بزنیم و حداقل از مبتلایان جدید جلوگیری کنیم. امروز وظیفه همه دولت ها این است که این مساله را به هر قیمتی به ۶۰ تا ۷۰ درصد برسانند و سرمایه گذاری در این زمینه ارزش دارد بخصوص جوانان ما که به سلامت روحی و جسمی نیاز دارند تا بتوانیم جامعه ای پویا داشته باشیم. آنچه که بیش از پیش اهمیت دارد شناسایی و جدا سازی بیماران و تحت نظر گرفتن بیماران است، چون عوارض این بیماری باید در آینده هر دولتی در نظر گرفته شود و برای این موارد برنامه ریزی شود.

_ کرونا نشان داد بحث پیشگیری بسیار مهم است. بسیاری درگیر بیماری شدند و هزینه های زیادی صرف کردند. یک تست ساده کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. کسانی که کرونا گرفته اند در بیمارستان ها بار مالی زیادی بر دوش دولت و خانواده ها می گذارند. این مسائل چقدر بر لزوم کار بر حوزه پیشگیری تاکید می کند؟

پیش از کرونا نیز ما می گفتیم که پیشگیری مقدم بر درمان است

حتی پیش از کرونا نیز ما می گفتیم که پیشگیری مقدم بر درمان است. البته با اینکه کرونا کشتار زیادی داشت ولی خاصیت هایی داشت و افراد مساله بهداشت فردی و اجتماعی را بیشتر رعایت می کنند. هر چه مساله رعایت بهداشت با دقت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد در آینده ابتلا به بیماری ها کمتر خواهد شد. مخصوصا بیماری های غیر واگیر باید با رویکرد پیشگیری مورد توجه قرار بگیرد. در مورد سرطان ها نکشیدن سیگار می تواند باعث شود زندگی بهتری داشته باشیم.

_ به نظر می رسد برخی از بیماری ها به دلیل ترس از کرونا و عدم مراجعه به مراکز درمانی تشدید شده باشد یا اینکه مردم به دلیل عدم تحرک دچار دیابت شده اند..

بعد از پاندمی کرونا ۲۰ درصد بیماران دیابتی بیشتر شده اند

امروز بسیاری از بیماری ها آشکار شده است. اگر ما در گذشته ده میلیون دیابتی داشتیم امروز متاسفانه این رقم حداقل بیست درصد افزایش پیدا کرده است. اکثر بیماران ما که از بخش ها خارج می شوند اگر دیابتی داشتند آشکار شده است. چه با رژیم و چه قرص و چه انسولین چقدر هزینه بر دوش جامعه کوچک خانواده و جامعه بزرگتر کشور گذاشته است؟

_ کنترل بیماری ها در کشور ما به چه نوع برنامه ریزی نیاز دارد؟

باید برای افراد پرونده الکترونیک درست کنیم

پرونده الکترونیکی تا حدودی بار هزینه ها را کمتر می کند

در خوشبینانه ترین حالت بعد از کرونا بیست درصد هزینه سلامت افزایش پیدا خواهد کرد

ابتدا برنامه ریزی دراز مدت و دوم شناسایی بیماران. باید برای افراد پرونده الکترونیک درست کنیم. این وضعیت برای سازمان های بیمه گر و پزشکان و بیماران بهتر است. باید بدانیم وضعیت بیماران چیست و چه داروهایی دریافت می کردند. چون ما هیچ داروی بدون عارضه ای نداریم. پرونده الکترونیکی تا حدودی بار هزینه ها را کمتر می کند. مسلما در خوشبینانه ترین حالت بعد از کرونا بیست درصد هزینه سلامت ما افزایش پیدا خواهد کرد.

برنامه ریزی و مدیریت هر دو اهمیت دارند. مدیریتی نیاز است تا این برنامه ریزی را اجرا کند، کوچکترین خللی می تواند ما را خدای ناکرده با شکست مواجه کند.

_ در مورد سبک زندگی بفرمایید. کرونا باعث تغییر در سبک زندگی شد و بسیاری به خرید های اینترنتی روی آوردند همچنین آموزش های آنلاین و این موارد تحرک را پایین آورد..

نشستن پشت میز کامپیوتر ها خود می تواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند

باید مساله ورزش همگانی در کشور ما اجباری شود

البته این تغییر کمی به مردم کمک کرد. در کشور ما اجرای آموزش های آنلاین شاید ده ها سال به طول می انجامید اما نشستن پشت میز کامپیوتر ها خود می تواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند یا نویز ها و صدا ها همه در آینده بیماری هایی به وجود می آورد. مساله عدم تحرک نیز موضوعی جدی است. باید مساله ورزش همگانی در کشور ما اجباری شود. با توجه به زندگی ماشینی و خرید های آنلاین ما و وضعیت آپارتمان نشینی باید فضا های ورزشی در محلات پیش بینی شود و از این بابت نیز دولت باید برای تامین نیاز سلامتی و ورزش همگانی مردم هزینه هایی برای تغییر زندگی مردم در آینده پیش بینی کند.

 

منبع: شفقنا زندگی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار