صنعت دامپروری گلستان در ماه‌های اخیر به سبب خشکسالی و افزایش نهاده‌های دامی، شرایط بغرنجی را سپری می‌کند و تعلل در حمایت از دامداران امنیت غذایی و اشتغال منطقه را تهدید خواهد کرد.

صنعت دامپروری گلستان زیر تیغ مشکلات/ گرانی نفس دامداران را گرفت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، نوسانات قیمت و وابستگی صنعت دام به نهاده‌های وارداتی و از دیگر سو خشکسالی‌های اخیر موجب شده تا صنعت دامپروری در کشور با چالش‌های جدی روبرو شود.

کمبود نهاده‌های دامی معضلی است که عموماً در ۶ ماه دوم سال بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ دامداران در بهار و تابستان این معضل را با چرای گوسفند و گاو در دشت حل می‌کنند که البته با توجه به خشکسالی‌های اخیر در ۶ ماه ابتدایی سال هم دام‌ها با کمبود علوفه و خوراک مواجه هستند. جهاد کشاورزی موظف است برای این معضل تمهیداتی بیندیشد.

یکی از دامداران گلستانی با گلایه از شرایط موجود برای تهیه نهاده دامی، به خبرنگار مهر گفت: جهاد کشاورزی یک کیلوگرم نهاده برای هر گوسفند در نظر گرفته که حجم بسیار کمی است.

محمود قره‌خانی افزود: من در یکی از روستاهای سرسبز استان زندگی می‌کنم و در فصل‌های بهار و تابستان مشکل زیادی برای تهیه علوفه ندارم ولی مشکل از نیمه دوم سال آغاز می‌شود که مجبور به خرید نهاده دامی به صورت آزاد هستیم.

این دامدار علی آبادی تصریح کرد: جهاد کشاورزی برای هر گوسفندی که پلاک داشته باشد یک کیلوگرم نهاده دامی در نظر گرفته که با توجه به تعداد گوسفندان، در ماه ۱۰۰ کیلوگرم نهاده به دام‌ها تعلق می‌گیرد.

قره‌خانی با گلایه از پایین بودن حجم این نهاده‌ها، گفت: این یک کیلوگرم خوراک یک روز گوسفند بوده و من باید خوراک ۲۹ روز باقی مانده حیوان را به صورت آزاد خریداری کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما دامداران در ماه هزینه زیادی صرف خرید خوراک دام می‌کنیم و در صورتی که خوراک آن کافی نباشد، میزان شیردهی و وزن حیوان پایین آمده که این امر موجب ضرر دامدار می‌شود.

این دامدار گلستانی همچنین اظهار کرد: جهاد کشاورزی قول تخصیص تسهیلاتی برای تهیه نهاده دامی به دامداران داده بود که پس از مدتی از لغو آن به دلیل کمبود بودجه خبر داد.

دامدار کارت

کمبود نهاده‌ها معضلات زیادی را در صنعت دام استان به همراه دارد. چه بسا، بسیاری از دامداران به دلیل کمبود خوراک دست به کشتار دام می‌زنند و به دنبال تغییر شغل هستند چرا که آنها برای تهیه خوراک دام خود به صورت آزاد باید هزینه‌های زیادی صرف کنند. افزایش میزان نهاده و اختصاص تسهیلات با سود پایین برای تهیه نهاده می‌تواند قدمی در جهت رونق صنعت دام استان باشد.

جهاد کشاورزی قول تخصیص تسهیلات برای تهیه نهاده را داده بود اما به دلیل کمبود بودجه لغو شدمعاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان در خصوص تأمین نهاده‌های دامی به خبرنگار مهر گفت: این نهاده‌ها توسط وزارتخانه و از طریق سامانه بازارگاه به هر استان و بر اساس ظرفیت دامی آن استان تخصیص داده می‌شود.

مهدی رضوی نیا افزود: نهاده‌های تخصیص یافته به استان بر اساس تعداد ظرفیت دامی شهرستان‌ها بین دامداران توزیع خواهد شد.

وی از عدم افزایش نهاده‌ها سخن گفت و ادامه داد: نهاده دامی باید از طریق سامانه بازارگاه و وزارتخانه افزایش پیدا کند و تحقق این امر و امکان خرید نهاده و افزایش حجم آن توسط دستگاه‌های مربوطه در استان امکانپذیر نیست.

رضوی نیا در خصوص تخصیص تسهیلاتی به دامداران جهت خرید نهاده، تصریح کرد: برنامه‌هایی جهت تهیه خوراک دام از کارخانجات با «دامدار کارت» برای دامداران داریم که پس از بررسی و کارشناسی‌های بیشتر این امر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه «یارگر» جهت تخصیص و توزیع کنسانتره به صورت اینترنتی از اقدامات اخیر جهاد کشاورزی است که دسترسی آسان‌تر دامدار به کنسانتره و توزیع عادلانه آن از محسنات این سامانه است. با وجود این سامانه امکان دریافت بیشتر کنسانتره وجود ندارد و به نوعی دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود.

وی حذف ارز دولتی را یکی دیگر از راهکاری کوتاهی دست دلالان در بازار عنوان کرد و افزود: تا زمانی که به طور مثال کنجاله سویای دولتی دو هزار تومان و در بازار آزاد ۱۲ هزار تومان باشد این جذابیت برای دلالان وجود خواهد داشت و حذف ارز دولتی می‌تواند موجب حذف دلالان شود.

رضوی نیا خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار حذف دلالان از بازار افزایش نهاده‌های موردنیاز استان است و هنگامی که به تعداد دام موجود در استان نهاده وارد کشور و استان شود، دست واسطه‌ها را از بازار کوتاه خواهد شد.

در این روزها که خشکسالی تأثیر فراوانی بر اقتصاد کشور گذاشته، کشاورزان و دامداران نیازمند توجه بیشتری از جانب دولت هستند زیرا دام‌ها امکان استفاده از مراتع را نداشته و باید به صورت دستی تغذیه شوند. این امر به یک نگرانی بزرگ برای دامداران تبدیل شده که هزینه‌های قابل توجهی برای آنها به همراه داشته است لذا ضروری بوده که مسئولان امر نسبت به تحقق درخواست‌های دامداران اقدام کنند چرا که کمبود و افزایش قیمت نهاده برابر با افزایش قیمت دام و در ادامه حذف این ماده پروتئینی از سفره مردم کشور و استان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار