در حالیکه صنعت فرش دستباف می‎تواند اشتغال قابل توجهی به خصوص برای بانوان گلستانی ایجاد کند اما وجود مشکلاتی موجب شده تا گره کور معضلات فرش دستباف گلستان به راحتی باز نشود.

گره کور مشکلات فرش دستباف در گلستان/ صادرات 2 میلیون دلاری فرش دستباف در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ گلستان از دیرباز مهد تولید فرش‎های دست‎باف از جمله فرش ترکمن بوده است.

براساس آمار حدود 60 هزار بافنده فرش در گلستان فعالیت دارند که از این تعداد 38 هزار نفر در قالب صدور کارت شناسایی قالی‎بافی ساماندهی شده‎اند.

در حالیکه صنعت فرش دست‌باف می‎تواند اشتغال قابل توجهی به خصوص برای بانوان گلستانی ایجاد کند و در صورت حمایت از صادرات این محصول با ارزش، ارزآوری مناسبی نصیب کشور و البته استان خواهد شد اما وجود مشکلاتی از جمله عدم تخصیص تسهیلات و سختگیری بانک‎های عامل برای ارائه تسهیلات، در دسترس نبودن مواد اولیه برای قالی‌بافان، مشکلات مربوط به بیمه قالی و بازاریابی موجب شده تا گره کور مشکلات فرش دست باف گلستان به راحتی باز نشود.

*صادرات 2 میلیون دلاری فرش دستباف در گلستان

در همین رابطه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به وضعیت قالی‎بافان گلستانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در سطح استان حدود 60 هزار نفر بافنده فعال هستند که تاکنون برای 38 هزار نفر در قالب صدور کارت شناسایی قالی‎بافی ساماندهی و سازماندهی انجام شده است.

درویش‎علی حسن‌زاده با بیان اینکه در مناطق شمالی استان نظیر شهرهای گنبدکاووس، آق‎قلا، گمیشان، مراوه‌تپه و بندرترکمن تعداد زیادی از قالی‎بافان فعالیت دارند، افزود: طی چند سال گذشته آموزش فرش دست‎باف از طریق فنی و حرفه‎ای رونق یافته و از این رو در شهرهای دیگر استان نیز شاهد فعالیت بافنده‎ها هستیم.

وی با اشاره به میزان صادرات فرش دستباف در گلستان گفت: در 9 ماه سال جاری بیش از 79 هزار متر مربع بافت فرش به وزن 318 تن در استان انجام شد همچنین در این مدت 14 هزار متر مربع با وزن 56 تن و ارزش 2 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال گذشته به دلیل یکسری مسائل در سیاست‎های ارزی شاهد اندکی کاهش در بخش صادرات بودیم.

به گفته معاون سازمان صمت گلستان برای حضور در بازارهای صادراتی بحث بازارشناسی موضوع مهمی است که باید هر تولیدکننده به آن توجه داشته باشد، حسن‌زاده بیان کرد: در حوزه فرش با توجه به نیاز و تغییر سلیقه که در بازارهای جهانی اتفاق افتاد ما نیز باید در حوزه تولید فرش براساس طرح، نقشه و رنگ، هدف‎گذاری و تولید را انجام دهیم در همین رابطه طی دو سال گذشته برای مدیران کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز دوره‎های آموزشی با حضور اساتیدی که در حوزه فرش فعال هستند و مسائل روز را دنبال می‎کنند، برگزار کردیم.

وی گفت: بحث دیگر در حوزه فرش، فروش و عرضه آن است که با برگزاری چندین نمایشگاه طی دو سال اخیر سعی شد تا برآوردی از تقاضای بازار داشته باشیم و از سویی آشتی میان مردم و فرش دست‌باف اتفاق بیفتد.

* اتحادیه صنفی فرش دست‌باف در گلستان راه‎اندازی می‌شود

معاون سازمان صمت گلستان در خصوص ساماندهی قالی‎بافان استان گفت: ایجاد کارگاه‌های متمرکز بافت فرش و کارگاه‌های غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز یکی از بحث‎هایی است که طی چند سال گذشته پیگیر آن بودیم، طی این سال‎ها قریب به 37 کارگاه در قالب پنج کارگاه متمرکز و 32 کارگاه غیرمتمرکز ساماندهی شدند و افرادی که در این حوزه‎ها مجوز اخذ کردند تعدادی بافنده را تحت پوشش خود قرار دادند، همچنین اتحادیه تعاونی فرش دست‎باف روستایی استان هفت تعاونی را زیرمجموعه خود قرار داده و از طرفی مقدمات کار برای اتحادیه صنفی فرش دست‎باف استان فراهم شده است.

حسن‌زاده اضافه کرد: در صورت تشکیل اتحادیه صنفی فرش دست‌باف مشکلاتی از جمله فراهم کردن مواد اولیه رفع خواهد شد تا چند ماه آینده این اتحادیه راه‌‎اندازی خواهد شد و دغدغه‎های امورات فرش دست‎باف استان بررسی و رفع می‎شود همچنین با کمک چند سازمان کارگاه‌های ریسندگی و رنگرزی در استان فعال خواهند شد تا بافت فرش از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد و بافندگان گلستانی مجبور نباشد مواد اولیه خود را از دیگر نقاط کشور تهیه کنند.

وی با اشاره به برنامه‎های سازمان صمت برای ماندگاری طرح‎ها و نقوش ذهنی گفت: یکسری نقوش در استان شناسایی شده است ضمن آنکه در گذشته قریب به 800 طرح و نقوش ترکمن توسط مرحوم «استاد نیازجان» گردآوری و اکنون در حفظ و حراست است همچنین یکسری دوره‎های طراحی فرش دست‎باف در استان برگزار کردیم در این دوره‎ها فعالانی که آشنایی بیشتری در این حوزه داشتند نقوش گذشته را با طرح‎ها و رنگ‌های روز آمیخته کردند که این امر موجب بازار پسندی بیشتری می‎شود.

*واگذاری یک سوم تسهیلات صنایع دستی گلستان به بخش فرش دستباف/ بیمه قالی‎بافان تمدید می‎شود

اما یک از دغدغه‎های اصلی بافندگان فرش در گلستان عدم برخورداری از تسهیلات مناسب است، در همین رابطه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان اظهار کرد: حمایت‎های تسهیلاتی از تولیدکنندگان به خصوص فرش و قالی‎بافی در گلستان با اقداماتی که در دو بخش تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و هم در بحث مشاغل خانگی انجام شد خوشبختانه به بیش از 700 نفر از طراحان سنتی فرش و طراحان فرش توسط رایانه تسهیلات خوبی اعطا شد.

سعید مازندرانی تصریح کرد: به طور کلی در بخش صنایع دستی در دو بخش مشاغل خانگی و اشتغال روستایی به بیش از 2 هزار و 280 نفر از افراد متقاضی تسهیلات ارائه شد که یک سوم تسهیلات در بخش فرش بوده است.

وی در خصوص عدم  پوشش بیمه قالی‎بافان از سال 1393 گفت: با تأکید دولت بر حمایت برخی از مشاغل که پایداری آنها کمتر و نیاز به توجه بیشتری دارد مانند بخش کشاورزی، قالی‎بافی، رانندگان تاکسی و کارگران ساختمانی سهمیه‎های استفاده از بیمه با پرداخت سهم کارگر انجام شد که سهم کارفرما را دولت پرداخت می‎کرد این اقدام انجام و تا سال 1393 بیش از 18 هزار نفر در گلستان بیمه بافندگی و فرش شدند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان اضافه کرد: بعد از بررسی‎های انجام شده توسط سازمان صمت و بیمه تأمین اجتماعی افرادی که در این زمینه مشغول به کار نبودند و عنوان فرش‎باف را نداشتند از لیست بیمه حذف شدند.

مازندرانی خاطرنشان کرد: بیش از 9 هزار و 500 نفر از افرادی که بافنده‎ بودن آنها تأیید شد بیمه آنها نیز تمدید شده است و از بیمه برخوردار هستند اما متأسفانه سهم کارفرما از چند سال اخیر که توسط دولت پرداخت می‎شد به دلیل مشکلات مالی دیگر پرداخت نمی‎شود امیدواریم با حمایت دولت افراد زیادی تحت پوشش بیمه قالی‎بافان قرار بگیرند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار