تولید گل و گیاه می‌تواند نقش موثری در تولید، اشتغال و ثروت ملی داشته باشد، اما تولید کنندگان این عرصه و گلخانه داران با چالش‌هایی در تولید این محصولات زیبا، روبرو هستند.

تولیدکنندگان گل و گیاه گلستان در پیچ و خم مشکلات/ آیا گرانی بذر و واسطه‌ها اجازه جهش تولید را می‌دهد؟
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور از زمان‌های گذشته با توجه به تنوع آب و هوایی اش، منشا طبیعی رویش و پرورش انواع گل و گیاه بوده است.
 
هر سال مصادف با روز ملی گل و گیاه در برخی شهر‌های استان گلستان مانند شهر‌های مختلف کشور نمایشگاه‌های گل برگزار می‌شود. در این میان افرادی هستند که گلخانه دارند و به پرورش گل و گیاه مشغولند که از این راه هم ارتزاق و اشتغالزایی می‌کنند و هم به چرخه اقتصاد سود می‌رسانند.

با وجود همه مزایایی که تولید گل و گیاه دارد این صنعت، اما با بی مهری‌هایی روبرو شده و گلایه مندی گلخانه داران در این حوزه را به همراه آورده است.

در همین راستا برای آگاهی از چالش‌ها و فرصت‌هایی که در تولید گل و گیاه وجود دارد به سراغ یکی از گلخانه داران رفتیم.

آقای اعتراف، یکی از گلخانه داران استان گلستان گفت: مساحت این گلخانه ۲ هزار مترمربع است که سالانه ۳۵ هزار گلدان گل، مانند شمعدانی، سینره، کالانکوا، کوکب، ژربرا و سنبل، مناسب برای فضای باز تولید می‌شود.
 
او ادامه داد: بیشتر گل‌های ما در استان گلستان به فروش می‌رسد و بخشی از تولیدات نیز به استان‌هایی مانند، خراسان رضوی، مازندران و سمنان فرستاده می‌شود.

اعتراف گفت: یکی از مشکلاتی که در این حوزه داریم قیمت بسترکشت است، که قبلا هر قالب ۱۲ هزار تومان قیمت داشت، اما اکنون به قالبی ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

او گفت: کوکوبیت یا بستر کشت الیافی فشرده است که به صورت قالب فشرده به فروش می‌رسد این بستر، رطوبت آب را حفظ کرده و اکسیژن رسانی هم انجام می‌دهد، بیماری ندارد و برای رشد گیاه بسیار مناسب است.
 
او با بیان اینکه قیمت بذر وارداتی نیز چند برابر شده است افزود: بذری که دانه‌ای ۳۵۰ تومان خریداری می‌شد اکنون هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد و با احتساب هزینه سالانه بذرکه ۲۰ میلیون تومان است قیمت گل تنها ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

اعتراف همچنین از گرانی قیمت گلدان، گله کرد و گفت: قیمت هر گلدان از ۲۵۰ تومان به هزار تومان افزایش یافته است.

او همچنین گفت: از لحاظ تسهیلات بانکی مشکلی نداشتم و ۲ سه سالی است که جهاد کشاورزی و بانک‌های عامل مساعدت خوبی انجام دادند.

واعظی یکی دیگر از تولید کنندگان گل و گیاه که گلخانه اش در یکی از روستا‌های شهرستان گرگان واقع است در این باره گفت: در فضایی حدود ۷ هزار متر مربع به تولید گل و گیاه مشغول هستم که ۲ هزار و ۸۰۰ متر فضای گلخانه و ۴ هزار متر نیز مربوط به پرورش گل در فضای باز است.
او ادامه داد: سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار گلدان گل در این گلخانه تولید می‌شود که ۶۰ درصد داخل استان و ۴۰ درصد نیز به استان‌های مازندران، خراسان شمالی و رضوی فرستاده می‌شود.

واعظی گفت: این گل‌ها از نوع شمعدانی، بگونیا، کاکتوس، ختمی، کاغذی، پوشیا و کالانکوا است.

او بخش اعظمی از چالش‌های این حوزه را واسطه گری عنوان کرد و افزود: واسطه‌هایی که در این حوزه وجود دارند تولیدات مان را با قیمت پایین خریداری می‌کنند و در بازار به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

او همچنین گفت: در استان گلستان تولیدکنندگان گل و گیاه معدودند و این واسطه‌ها هستند که از استان‌های دیگر گل و گیاه وارد می‌کنند و بر روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند.

او بیان کرد: با توجه به قیمت بالای بذر و هزینه حمل و نقل و کاشت آن، تکثیر گل و گیاه را متوقف کردیم و به روش قلمه زنی روی آوردیم.

واعظی گفت: ما به مدت ۲ ماه، به دلیل شیوع بیماری کرونا، هیچ فروشی نداشتیم و از طرف جهاد کشاورزی نامه‌ای برای ما ارسال شد که خسارت را برآورد کنند، اما ۳ ماه گذشته و هنوز خبری نیست.

او همچنین در مورد درآمد خود از تولید گل و گیاه گفت: با توجه به داشتن تخصص در این زمینه و تلاش مضاعف با این میزان گلخانه، می‌توان سالانه ۱۵۰ میلیون تومان درآمد داشت.
خانم رضاعرب مجری طرح گلخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این باره گفت: تولید انواع گل و گیاهان زینتی مانند، انواع گل‌های شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی گلدار و زینتی، گیاهان فصلی، نشایی، درخت و درخچه‌های زینتی در سال گذشته در استان گلستان به ۲۱ میلیون شاخه، اصله و گلدان رسید.
 

او ادامه داد: این تعداد، در مساحت ۵۵ هکتاری گلخانه‌های فعال تولیدکننده گل و گیاهان زینتی که در مناطق مختلف استان پراکنده است تولید شد.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری اتحادیه گل و گیاه و تشکل‌های مرتبط بحث واردات بذور و اندام تکثیری مورد نیاز واحد‌های تولیدکننده را پیگیری کرده و طبق هماهنگی‌های انجام شده، مقرر شد که بذر تهیه و به طور مستقیم در اختیار پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گیرد تا به این صورت از ورود واسطه‌ها به این حوزه جلوگیری شود.
 
او همچنین گفت: با بانک کشاورزی نیز رایزنی‌ها و توافقاتی برای بحث سرمایه در گردش انجام شد و آن‌ها منتظر تخصیص اعتبار هستند که گلخانه داران بتوانند با این سرمایه، بخشی از مشکلات خود را رفع کنند.

خانم رضاعرب گفت: بر این اساس فعلا تشکیل پرونده در بانک انجام می‌شود تا زمانی که اعتبار به بانک تخصیص یابد.

او گفت: با شرکت تعاونی گل و گیاه زینتی استان با توجه به اینکه خصوصی است هماهنگی‌هایی انجام شد که البته باید به توافق‌هایی برسیم و در بخش‌هایی مانند تولید کاکتوس توافق انجام شده است.

او گفت: استان گلستان ظرفیت بالایی در تولید کاکتوس دارد و قیمت تمام شده در تولید کاکتوس به صرفه و قابل رقابت کشوری است بر این اساس مقرر شد که تولید کاکتوس در استان هدفمند باشد.
 
 
او گفت: با توجه به اینکه، اوج فروش واحد‌های تولیدی گل و گیاهان زینتی نزدیک عید سال نو است، نوروز ۹۹ به علت شیوع کرونا خسارت زیادی دید، اما جز رسته مشاغل خسارت دیده از کرونا قرار نگرفته بود که مدیریت باغبانی استان با همکاری تولیدکنندگان برآورد خسارت را به وزارت متبوع ارسال و با رایزنی و پیگیری آن‌ها تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی نیز مشمول بسته‌های حمایتی شدند.

امید است، مشکلات و چالش‌هایی که سد راه تولیدکنندگان گل و گیاه استان گلستان است از میان برداشته شود و راهی برای توسعه این صنعت گشوده شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار