هر وقت مسیر بندرگز تا گنبد را می‌خواهم شبانه تردد کنم تاریکی محور در برخی از نقاط آن ذهنم را درگیر می‌کند که سرقت کابل‌های برق جاده‌ها در گلستان تا کی باید ادامه یابد؟ آیا میلیاردها خسارت این بخش تحمیل بر اقتصاد ملی نیست؟ برغم دغدغه های موجود اینبار نیز همراه جاده شدیم وادامه داستان.

سرقت کابل‌های برق جاده‌ها، تحمیل میلیاردها خسارت بر اقتصاد ملی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سه روزی می شد که همسرم به ماموریت یک هفته ای رفته بود، چهارشنبه بعد از اتمام کلاس ایمان باروبندیل سفر را جمع کردم تا با ترک شهرستان بندرگز آخر هفته را در کنار پدر و مادرم در جوار برج  قابوس بن وشمگیر در گنبد سپری کنم.

وسایل را در صندوق و دخترکم را روی صندلی کودک ماشین گذاشتم و همراه پسرم که در کنارش مشغول بازی با گوشی بود از شهر خارج شدیم. روزهای کوتاه ماه دی باعث شد تا زود حرکت کنیم، به گرگان که رسیدیم هوا کامل تاریک شده بود قرص کامل ماه در آسمان بود و نور ماه و چراغ های وسط جاده برای رخ نمایی از هم سبقت می گرفتند و این تلاقی نور طبیعی و مصنوعی چشم‌اندازی زیبا خلق کرده بود.

ساعت هشت شب به گنبد رسیدیم، پس از ۲ روز و برای حضور ایمان در کلاس درس،‌ حوالی ظهر جمعه بساطمان را جمع کردم تا وقتی هوا روشن است مجدد به بندرگز برسیم. از همان وقت ظهر زمزمه‌های پسرم شروع شد یک کم دیگه بمانیم، صبر کن بازی من تمام نشده بابا و سرانجام ساعت چهار و نیم عصر با بی میلی و اصرار من سوار ماشین شد و به سوی بندرگز به راه افتادیم.

باران روز گذشته جاده را خیس کرده بود از کمربندی گنبد که گذشتیم چراغ های وسط جاده یکی در میان خاموش بودند و کم کم تبدیل به چند تا در میان شدند به کمربندی آزادشهر که رسیدیم به طور کل اثری از روشنایی وسط جاده نبود. بچه ها از خستگی خوابشان برده بود، جاده خیس و تاریک باعث شد با سرعت پایین رانندگی کنم.

ترس و اضطراب تمام وجودم را در بر گرفته بود که گاهی نور شدید و استپ بالای چراغ اتومبیل که از روبرو می آمد برای چند ثانیه مرا دچار کوری لحظه ای می کرد. نمی‌توانستم به گنبد برگردم به امید اینکه فقط  برق این ناحیه قطع شده باشد به راهم ادامه دادم اما گویا تصورم خیالی باطل بود و امید به روشنایی هرگز محقق نشد.

اما به ناگاه چراغ های زیادی در جاده پدیدار شد، خوشحال شدم اما این چراغ ها سرابی بیشتر نبودند سرعت را کم و کمتر کردم نزدیک شدم دیدم که چندین خودرو در تاریکی مطلق جاده باهم برخورد کردند و تلفیق چراغ و آژیر گردان آبی و قرمز پلیس و آمبولانس، فضایی وهم برانگیز ترسیم کرده بود. آرام و بدون توقف به راهم ادامه دادم، کم‌کم به علی آباد که رسیدم چراغ ها روشن شدند.

سرقت تجهیزات روشنایی معابر معضل تکراری است که نه تنها در گلستان بلکه در دیگر معابر استانهای کشور هم وجود دارد، مشکلی که روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود ، کافی است برنامه ریزان امر اندکی در این بخش تامل کنند که علاوه بر خسارتها به نهادهای مربوط ، خسارت های جانی و مالی ناشی از تصادفات این بخش را که به خاطر نبود روشنایی در جاده ها حادث می شود در نظر بگیرند. 

بر اساس آمار موجود در یک سال اخیر تجهیزات و کابلهای روشنایی جاده‌های بین‌راهی این استان بدون احتساب خسارتهای جانی و مالی ناشی از وقوع تصادفات مربوط به ارزش ۸۰ میلیارد ریال به سرقت رفته است، معضلی که به تاکید کارشناسان باید برای رفع آن چاره ای اندیشید.   

سرقت ۸۰ میلیارد ریال تجهیزات روشنایی در معابر گلستان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: در یک‌ سال اخیر ۸۰ میلیارد ریال از تجهیزات مربوط به تامین روشنایی ۵۰ کیلومتر از راه‌های این استان به سرقت رفت.

غلامرضا بیکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: طبق برآورد انجام شده ، برقراری روشنایی این مقدار جاده‌های استان به تهیه ۳۰ دستگاه ترانس و کابل نیاز دارد.

وی اظهارداشت: از مرداد سال جاری تاکنون بیش از ۱۴ دستگاه ترانس به همراه کابل برق موردنیاز تهیه و با نصب این دستگاه ها، روشنایی ۳۰ کیلومتر از این مسیرهای ارتباطی گلستان برقرار شده است.

بیکی با اشاره به تجهیزات برق سرقت شده جاده آزادشهر - گنبد یادآور شد:  پنج کیلومتر از روشنایی جاده آزادشهر - نگین‌شهر واقع در مسیر آزادشهر - گنبدکاووس با نصب دوباره ۲ دستگاه ترانس برق به‌همراه کابل های موردنیاز دوباره وارد مدار شده است.

سرقت کابل‌های برق جاده‌ها، تحمیل میلیاردها خسارت بر اقتصاد ملی

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ادامه داد: پیگیری عملیات نصب سه پست برق به همراه کابل های موردنیاز به سرقت رفته در پنج کیلومتر باقی مانده محور نگین شهر- گنبدکاووس ادامه دارد که تا پایان امسال روشنایی دوباره این مسیر برقرار می شود.

بیکی با بیان این که تلاش برای اتمام برگشت دوباره روشنایی به محورهای ارتباطی تا پایان سال جاری ادامه دارد، افزود: اولویت نصب ترانس برای تامین دوباره روشنایی در جاده‌های استان با محورهای پرتردد، نقاط سکونتگاهی، مه‌گیر، پرتصادف و شریانی است.

سرقت تجهیزات روشنایی معابر مشکل اصلی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم تصریح کرد: بخش اندکی از قطع نورافکن های داخل بزرگراه ها به سبب اجرای طرح مدیریت مصرف است که در سطح استان رقم ناچیزی را تشکیل می دهد.

علی اکبر نصیری ادامه داد: مشکل اصلی مربوط به سرقت تجهیزات روشنایی راه های استان است که متولی آن راهداری استان است ولی با توجه به تاکید استان در تامین بخشی از اقلام به سرقت رفته همکاری لازم به راهداری صورت گرفته است.

رییس پلیس راه استان گلستان یادآور شد : تراکم جمعیت بویژه استقرار روستاها و شهرها  در حاشیه راه ها در سرزمین گلستان وضعیتی در جاده های این استان بوجود آورده که ترددهای زیادی از عابران پیاده را در حاشیه مسیرها رقم زده است؛ امری که در تاریکی شب نیاز به روشنایی بویژه در راه های پرتردد را دو چندان می کند.
سرهنگ علی عبدی اضافه کرد: گلستان از نظر کشته شدگان عابران پیاده برون و درون شهری در کشور وضعیت بغرنجی دارد و عمده این تصادفات در تاریکی شب اتفاق افتاده است.

وقوع تصادفات در محورهای دارای روشنایی کمتر است

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌ها و تجربیات، میزان تصادف در محورهای دارای روشنایی نسبت به محورهای فاقد روشنایی، کمتر است.

سرهنگ عبدی اظهارداشت: در محورهای تاریک به سبب نبود تسلط راننده به مناطق پیرامونی و شعاع دید اندک، امکان تصادف و بروز حادثه افزایش می‌یابد در حالی که روشنایی، احاطه راننده به سایر خودروها و موانع احتمالی و عابران پیاده را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: از نظر پلیس باید همه جاده‌ها از روشنایی کافی برخوردار باشند اما اگر به سبب محدودیت‌های مالی این امر میسر نیست باید حداقل در محورهای اصلی که از مراکز جمعیتی و سکونتگاه‌ها عبور می‌کند، روشنایی کافی وجود داشته باشد.

بیشترین وقوع تصادفات از ساعت ۱۶ تا سه بامداد 

عبدی اضافه کرد: آمارهای موجود بیانگر آن است که بیشترین سوانح حدود ساعت ۱۶ الی سه بامداد اتفاق می‌افتد یعنی علاوه بر افزایش تردد، تاریکی هوا هم در افزایش سوانح نقش دارد.

وی بر ضرورت توجه به بیشتر به چالشهای این بخش تاکید کرد.

مسوولان تدابیر ویژه اتخاذ کنند

یک شهروند گمیشانی به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از راه های استان که گاهی از مسیرهای پرتردد استان هستند، در خاموشی مطلق بسر می برند.
امان قلیچ کر افزود: این راه ها در حالی فاقد روشنایی هستند که دارای عرض کافی نبوده و جداسازی انجام نشده و زمانی که خودروها در شب از مقابل می آیند دید رانندگان بسیار کاهش می یابد و این امر آنها را دچار خطا می کند و تصادفات را رقم می زند.
وی با اشاره به تردد شترها در جاده های این شهرستان  ادامه داد: وجود این احشام  ضرورت روشنایی این مناطق را بیشتر می کند که مسوولان امر باید چاره ای بیندیشند. 

گلستان بیش از پنج هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، دو و سه دارد که حدود هزار و ۵۲۱ کیلومتر آن کوهستانی و یا سخت گذر است.

این استان شمالی با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت و ساکن در ۳۴ نقطه شهری و بیش از یک هزار روستا و آبادی، از غرب با مازندران، از جنوب با سمنان، از غرب با خراسان شمالی و از شمال با ترکمنستان همسایه بوده و بیشترین مبادی ورودی و خروجی آن هم با استان های سمنان، مازندران و خراسان شمالی است.

این استان سالانه پذیرای میلیون های مسافر و گردشگر از سراسر کشور است که از محورهای این استان برای زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) تردد می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار