مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: روزانه ۸.۵ تا ۱۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان تولید می‌شود که سه برابر نیاز مردم منطقه است.

روزانه ۱۰ تن گوشت مرغ در گالیکش تولید می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ برات آشور فارسیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۱۳ مزرعه مرغ گوشتی با تولید ۵۴۰ هزار قطعه در هر دوره در گالیکش فعال است که طیور آنها با هماهنگی دامپزشکی و اتحادیه مرغداران برای کشتار به کلاله و مینودشت حمل می‌شود.

وی مصرف روزانه گوشت مرغ در گالیکش را ۲.۵ تا سه تن اعلام  و اضافه کرد: مرغ مصرفی مردم بعد از کشتار در کشتارگاه‌های مینودشت و کلاله بر اساس آخرین نرخ تنظیم بازار کیلویی حدود ۳۱۰ هزار ریال در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: با وجود ظرفیت بالای این شهرستان در تولید مرغ، ۲ معقوله‌ زیست محیطی ناشی از موقعیت جغرافیایی از جمله وصل بودن به جنگل‌های هیرکانی و لزوم رعایت فاصله پنج کیلومتری با روستاها شرایط را برای ایجاد کشتارگاه در گالیکش سخت کرده است. 

آشور فارسیانی ادامه داد: در شمال شهرستان با رعایت این موارد زمینه ایجاد کشتارگاه وجود دارد اما به دلیل هزینه‌ اولیه و نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری تاکنون اعلام آمادگی نکرده است.

وی تصریح کرد: ۷۵ هزار راس دام سبک گوسفندی و پنج هزار و ۳۰۰ راس دام سنگین در گالیکش وجود دارد اما فقط چهار واحد دامداری صنعتی سبک فعال است و بقیه دام‌ها به صورت سنتی نگهداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش یادآور شد: از دهه ۷۰ تا ۸۰ حدود ۲۲ واحد دامداری صنعتی سنگین فعال در این شهرستان به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در پرداخت سود تسهیلات بانکی به مرور تعطیل شد.

آشور فارسیانی بیان کرد: حدود ۲۰ سال است که دامداری صنعتی سنگین در گالیکش فعال نیست و افراد متقاضی با توجه به نرخ سود ۱۸ درصد و همچنین دوره تنفس یک ساله، پیگیری خود را متوقف می‌کنند چراکه معتقدند دوره برگشت ۲ تا سه ساله سرمایه با دوره تنفس همخوانی ندارد.

معرفی ۶ واحد متخلف گالیکش به تعزیرات

وی گفت: بر اساس قانون انتزاع که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد مسوولیت تهیه، تولید و نظارت بر توزیع هشت سرفصل محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم به جهاد کشاورزی محول شد.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: از ۱۵ آذر تاکنون تیم‌های نظارتی با همکاری قرارگاه ۱۷ ربیع ۴۴۳ مورد از صنوف بخش کشاورزی مانند نانوایی‌ها، قصابی‌ها، برنج فروشی‌ها، روغن فروشی‌ها و عرضه میوه بازدید و به ۶۵ واحد متخلف اخطار دادند و در نهایت برای ۶ واحد نانوایی و مرغ فروشی پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

آشور فارسیانی ادامه داد: در این مدت ۳۲ تن برنج تایلندی، ۷۲ تن روغن خوراکی و ۱۰ تن روغن صنف، ۱۱ تن شکر، ۴.۵ تن مرغ منجمد، ۱۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم تخم مرغ و ۳۰ تن برنج هندی با قیمت تنظیم بازار در گالیکش توزیع شد و ۳۰ تن برنج هندی دیگر به‌زودی توزیع می‌شود.

شهرستان گالیکش با حدود ۶۴ هزار نفر جمعیت مشکل از اقوام و مذاهب گوناگون ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی و هزار هکتار باغ دارد و مهمترین محصولات تولیدی آن گندم، کلزا و چغندر قند است.

گالیکش با برخورداری از مزیت گردشگری و وجود جنگل و آبشارهای فراوان، پارک ملی گلستان را نیز در حوزه خود دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار