سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: درآمد سالانه یک خانواده در استان گلستان 28 میلیون و 500 هزار تومان است در حالی که میانگین کشوری 59 میلیون و 900 هزار تومان است که یک فاجعه است.

درآمد تاسف‌بار مردم گلستان در سال/ قاطعانه به موضوع تسهیلات بانکی وارد می‌شوم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، سیدمحمد دهنوی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: آنچه دولت سیزدهم در احکام مسوولیتی و سیاست‌های کلان به آن تاکید دارد موضوع مبارزه با فساد و توجه به مزیت‌های استان‌ها است.

وی ادامه داد: در استان گلستان موضوع روستا‌ها و مزیت‌های تجارتی استان از جمله مسائلی است که اگر می‌خواهیم جهش اقتصادی در استان اتفاق بیافتد باید به این دو موضوع به صورت ویژه توجه کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: ۷۵ درصد جمعیت ساکن در روستاهای استان در پنج دهک پایین قرار دارند و یا جزء اقشار آسیب‌پذیر یا در معرض آسیب هستند در حالی که نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت استان گلستان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

دهنوی با اشاره به وضعیت تولید ناخالص در شهرها و روستاهای استان، بیان کرد: اگر می‌خواهیم وضعیت درآمد و اقتصاد خانواره در گلستان افزایش یابد هدف را نباید افزایش تولید ناخالص بگذاریم، گرچه که این یک هدف میانی است اما نگاه ما باید افزایش سرانه درآمدی خانوار باشد.

وی گفت: درآمد سالانه یک خانواده در استان گلستان ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که میانگین کشوری ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که یک فاجعه است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: گلستان در موضوع سرانه درآمد سالانه خانوار در جایگاه ۲۹ کشور یعنی قبل از سیستان و بلوچستان قرار داریم و سوال اینجاست گلستان با این‌همه ظرفیت و توانمندی چرا باید در چنین جایگاهی قرار داشته باشد.

دهنوی با اشاره به لزوم توجه به مزیت‌های استان در حوزه تولید و تجارت، گفت: «تجمر» یا همان تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی تنها راه برون‌رفت گلستان از مشکلات فعلی و رسیدن به یک جهش اقتصادی است.

وی بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر رسانه در تحولات اقتصادی در استان اشاره و اضافه کرد: موضوع کشاورزی در گلستان مسئله‌ای است که باید به سمت شرایط ایده‌آل پیش برود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: ما باید به سمت کشاورزی نوین حرکت کنیم و نباید اجازه دهیم محصولات ما به این سادگی خام‌فروشی شود و حتی در برخی موارد، تولیدات استان پس از فرآوری با قیمت چند برابری به مردم استان فروخته شود.

وی به موضوع اشتغال به عنوان مهمترین راه برون‌رفت از شرایط امروز جامعه اشاره کرد و گفت: مگر هدف از پرداخت تسهیلات اشتغال این نبود که اشتغالزایی افزایش یابد و شرایط اشتغال جوانان بهتر شود؟ پس چرا شرایط اشتغال در استان گلستان اینچنین است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: به جرات می‌توانم این را بگویم که اگر مسیر پرداخت تسهیلات در کشور مسیر درستی بود، با این حجم از تسهیلات پرداخت شده نباید هیچ بیکاری در کشور دیده می‌شد.

دهنوی با تاکید بر اینکه ما ناچار به ایجاد یک جهش اقتصادی در استان و کشور هستیم، گفت: موضوع دیگری که در مسئله مزیت‌های استان به آن توجه نشده، مزیت ترانزیتی استان گلستان است که با غفلت از آن بسیاری از فرصت‌های اشتغال، صادرات، واردات، تجارت داخلی و جهانی از دست رفته و خواهد رفت.

وی افزود: از ۳۰ میلیون تن ظرفیت بندری ایجاد شده در شمال کشور تنها ۶ میلیون تن آن در حال بهره‌برداری است چون در کنار توسعه ظرفیت بندری شمال کشور ظرفیت ترانزیتی آن گسترش پیدا نکرده و جاده‌های کشور هم دیگر بیش از این جوابگو نیست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: به هر نحو ممکن برای توسعه این بخش که نه تنها به نفع گلستان بلکه به نفع کل کشور است، راه‌اندازی خط آهن شمال به جنوب است که برای این اتصال راه آهن اینچه‌برون به گرگان، شاهرود و طبس بهترین، به صرفه‌ترین و معقولانه‌ترین مسیر خط آهنی است که به سادگی شمال کشور را به جنوب متصل خواهد کرد.

دهنوی گفت: با اجرای این خط آهن، مسیر انتقال بار از ۱۲ روز به پنج روز کاهش پیدا خواهد کرد و از نظر تجاری و اقتصادی نیز جهش اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهمیت به خواسته‌های روز مردم که توسعه اقتصاد و وضعیت معیشتی آنها است، بیان کرد: خط قرمز ما مردم هستند و هر جایی که نیاز باشد قدمی برداریم که مردم کمتر به زحمت بیافتند با قدرت این کار را خواهیم کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با اشاره به پرونده تسهیلات ۹۲ میلیون یورویی که روزهای گذشته نسبت به آن مطالبی را عنوان کرده بود، متذکر شد: پس از انتشار این موضوع برخی به ما گلایه کردند که چرا این موضوع را بیان کردی و این پرونده رسیدگی شده و آن فرد محکوم شده است.

دهنوی گفت: موضوع من اصلا محکوم شدن این فرد و یا مجازات او نیست، هدف من بازگشت منابعی است که به سادگی از استان خارج شده و در متن حکم هیچ نکته‌ای در خصوص رد مال بیان نشده و همین امر باعث شده هر سال، مبلغ این تسهیلات جزء منابع استان محاسبه شده و چون بازگشت نخورده نمی‌توانیم از این ظرفیت منابع استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع تسهیلات بانکی موضوعی است که تا زمان حضورم در این مسوولیت با جدیت به آن ورود خواهم داشت، چون همین بانک است که کمر تولید و اقتصاد را شکانده و بسیاری را با مشکل مواجه کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار