کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد؛

خواجه، کارشناس حوزه مسکن استفاده از اراضی موجود در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را برای اجرای طرح جهش تولید مسکن مفید دانست و گفت: این امر در کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت زندگی نقش دارد.

امکان بازآفرینی شهری با اجرای طرح جهش تولید مسکن

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدمهدی خواجه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: کمبود اراضی دولتی یکی از چالش های طرح جهش تولید مسکن در استان گلستان است.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: بهترین محل برای اجرای طرح جهش تولید مسکن، اراضی موجود در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر است که از این طریق هم بخشی از شهر نوسازی شده و توسعه نامتوازن کاهش خواهد یافت و هم می‌توان از تاسیسات زیربنایی و خدمات شهری موجود استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ویژگی بافت های فرسوده و ناکارمد شهری ریزدانه بودن آن ها است که این موضوع کار در این بخش را مشکل کرده است و اگر بخواهیم اقدامات نوسازی در مقیاس سایر محلات انجام دهیم لازم است همکاری مردم و ساکنان را جلب کنیم و به دلیل اینکه بخشی از ساکنان این محلات، از اقشار کم برخوردار هستند ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که می توان با ایجاد تنوع در طرح ها زمینه استقبال مردمی را فراهم کرد.

خواجه اضافه کرد: در گرگان یک نمونه فعالیت بازآفرینی شهری با مشارکت مردم و ساکنان در خیابان سرخواجه موسوم به طرح آفتاب انجام شده که عرصه بزرگی از ساکنان محله تملک و مابه ازای آن وجوهی پرداخت و یا واحد مسکونی و تجاری ساخته شده در همان اراضی به آن ها واگذار شد.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: این مسأله می‌تواند در سایر محلات فرسوده و ناکارآمد شهر هم انجام شود و می توان در این زمینه با جذب سرمایه گذار خصوصی و مشارکت مردمی در تامین مالی، همکاری ساکنان را خواستار شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر با این دیدگاه موضوع بازآفرینی محله قلعه حسن گرگان مطرح و اجرایی شود، این امکان وجود دارد که بخشی از طرح جهش تولید مسکن در آن محله برنامه ریزی شده تا هم ساکنان از آسیب های بافت ناکارآمد رهایی یافته و هم متقاضیان طرح به منفعت بیشتری برسند.

خواجه تاکید کرد: استفاده از اراضی بافت های فرسوده در طرح جهش تولید مسکن هزینه های دولت و متقاضیان را کاهش می دهد و این موضوع در طرح مسکن مهر مشخص شد و مطابق اظهارنظر مدیران وزارت راه و شهرسازی، در طرح مسکن مهر برای اجرای آماده سازی زمین، تامین تاسیسات زیربنایی مانند خطوط انتقال و توزیع آب، برق، گاز و تامین خدمات روبنایی مانند مدرسه، مسجد و غیره هزینه هایی بیشتر از احداث واحدها انجام شد.

این کارشناس حوزه ساختمان با بیان این که در بسیاری از این نقاط، خدمات در دسترس نبوده و باید تاسیسات و امکانات از اساس و پایه ایجاد می‌ شد، گفت: هم اکنون هم بیشتر متقاضیان طرح جهش تولید مسکن تمایل دارند در پروژه هایی که در مناطق شهری زنده و پویا احداث می شوند ثبت نام و زندگی کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار