سرپرست انتقال خون استان گلستان از کمبود ذخایر خونی گروه‌های A منفی و B مثبت خبر داد.

کمبود ذخایر ۲ گروه خونی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گرگان، فاطمه محمدی گفت: به همه گروه‌های خونی  به ویژه گروه‌های A منفی و B مثبت نیاز فوری  داریم.

به گفته محمدی همکاران ما در پایگاه مرکزی واقع در خیابان ۵ آذر گرگان همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ آماده دریافت خون اهداکنندگان هستند.

او گفت: واکسیناسیون کرونا باعث کاهش اهدای خون شده است چرا که برخی از واکسن‌ها براساس مکانیسم اثرشان باعث یک معافیت موقت برای اهدای خون می‌شوند و کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق می‌کنند تا دو هفته نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.

فاطمه محمدی گفت: دریافت کنندگان بقیه‌ واکسن‌ها از جمله واکسن سینوفارم، برکت و باهارات هندی به دلیل مکانیسم اثرشان که یک ویروس غیرفعال است، هیچ منعی برای اهدای خون ندارند.

او می گوید: افرادی که به کرونا مبتلا شدند ۲۸ روز پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های اهدای خون سراسر استان مراجعه کنند.

سرپرست انتقال خون استان گلستان گفت:نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز مستمر و دائمی است.

او گفت: بیش از ۴۰۶ بیمارتالاسمی  از مصرف‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی در استان گلستان هستند .

او گفت: آمار بالای تصادفات، افزایش اعمال جراحی و ... باعث مصرف بالای خون در استان گلستان می شود.

فاطمه محمدی گفت:  از هر واحد خونی که اهدا می‌شود سه فرآورده استخراج می‌شود و هر اهداکننده با اهدای خون جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

او گفت:عمر برخی فرآورده‌ها مانند پلاکت ۳ تا ۵ روز است و اگر مراجعه‌ مداوم وجود نداشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار