بیمارستان های بزرگ در گرگان و گنبدکاووس فرسوده هستند؛ برخی شهرستان ها هنوز بیمارستان یا پزشک متخصص ندارند و مردم مجبورند علاوه بر درد بیماری، رنج عزیمت به شهرهای دیگر را هم تحمل کنند.

زخم کهنه کمبود سرانه‌های بهداشت و درمان بر تن نحیف گلستان/ بیمارستان های فرسوده و کمبود پزشکان متخصص بلای جان بیماران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، یکی از شاخص های توسعه یافتگی‌ مربوط به سرانه های بهداشتی و درمانی است و این شاخص ها در گلستان وضعیت خوبی ندارد.

 

پنجمین استان فقیر کشور با مردمی که درآمد سرانه آنها نصف میانگین کشوری است، جدا از درد و رنج بیماری باید رنج عزیمت به شهرهای دیگر را برای درمان به جان بخرند. برخی از شهرستان های استان هنوز بیمارستان ندارند، کمبود پزشک متخصص هم گرفتاری دیگر شهروندان گلستانی است به ویژه در شهرستان ها که مردم مجبورند برای رفتن به نزد یک پزشک متخصص بعضا چند صد کیلومتر را طی کنند و به مرکز استان بروند.

 

وضعیت تخت های بیمارستانی هم که روشن است، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از کمبود حدود ۳ هزار تخت بیمارستانی در استان می گفت و البته استاندار سابق هم قول داده بود با کمک بخش خصوصی بخشی از این کمبودها برطرف شود اما نشد. زخمی کهنه که سال هاست گلستان دچار آن است و در ماجرای همه گیری کرونا و نیاز شدید به تخت های بیمارستانی بر دیگر‌ این دمل چرکین سر باز کرد تا جاییکه نیروهای مسلح به ویژه نیروی زمینی سپاه با احداث بیمارستان های صحرایی به داد مردم این استان رسید‌.

 

از سال های دور هم چند بیمارستان از جمله بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی گرگان کلنگ زنی شد اما خبری از اجرای آنها نشد و حالا مسئولان قرار است دوباره به سراغ این طرح های بزرگ و اثرگذار بروند.

 

«رضا آریانپور»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: استان گلستان به رغم عنوان زیبایی که دارد اما در حوزه زیرساخت ها از جمله در بخش بهداشت و درمان با عقب افتادگی های زیادی دست به گریبان است.

 

وی افزود: یکی از شاخص های مربوط به سلامت تعداد تخت های بیمارستانی به ازای هزار نفر جمعیت بوده که این شاخص در گلستان حدود ۱.۴ تخت و پایین تر از متوسط کشوری است. ضمن اینکه برخی استان های همجوار که از قضا جمعیت کمتری هم دارند از ۳.۵ تا ۴ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت برخوردار هستند.

 

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر تعداد تخت های بیمارستانی فعال، استان گلستان جزو ۶ استان آخر کشور است و باید تدبیری برای رفع کمبودها در این بخش اندیشیده شود.

 

وی با اشاره به فرسودگی برخی از بیمارستان های استان ادامه داد: بیمارستان های ۵ آذر و طالقانی گرگان و بیمارستان های شهدا، شهید مطهری و طالقانی گنبدکاووس نیز فرسوده هستند و نیاز به بیمارستان جایگزین دارند.

 

آریان پور با اشاره به آغاز ساخت چند پروژه بیمارستانی در استان خاطرنشان‌ کرد: چند بیمارستان جایگزین از جمله در مرکز استان شروع شده اما به دلیل کمبود اعتبارات و کسری بودجه پیشرفت خوبی ندارند و بلاتکیلف هستند.

 

وی گفت: بیمارستان های ۹۱ تختخوابی گالیکش، رامیان و گمیشان هم به علت تخصیص نیافتن اعتبارات شرایط خوبی ندارند و پیشرفت کندی دارند یا در حالت رکود قرار گرفته اند.

 

عضو مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در بودجه ۱۴۰۱ نیز به علت کمبود منابع و کسری بودجه دولتی، منابع کافی برای ساخت و تکمیل فضاهای فیزیکی بیمارستانی دیده نشده است و امیدواریم در سفر رئیس جمهور به استان منابع خوبی به استان اختصاص پیدا کند یا وزارت بهداشت از راه های دیگر یا منابع بانکی برای تکمیل پروژه های بیمارستانی اقدام کند.

 

وی به کمبود پزشک در شهرستان ها هم اشاره کرد و گفت: اختصاص نیروی متخصص مانند پزشک و پرستار و حتی نیروی خدماتی براساس تخت فعال است و با توجه به پایین بودن سرانه تخت فعال در استان با کمبود نیرو به ویژه پزشکان فوق تخصص و متخصص مواجه هستیم و این مشکل در شرق استان جدی تر است.

 

آریان پور ادامه داد: متاسفانه در استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت حتی یک دستگاه ام آر آی دولتی وجود ندارد. سال گذشته مدیرعامل تامین اجتماعی دو دستگاه ام آر آی برای بیمارستان های  حکیم جرجانی گرگان و خاتم الانبیای گنبدکاووس وعده داد که هنوز خبری از آن نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار