افزایش ۶۷ درصدی صادرات، انهدام شبکه فساد در توزیع نهاده‌های دامی، برگزاری هفت جشنواره قرآن و عترت و پرداخت ۶ هزار میلیارد ریال وام کم بهره برای اشتغالزایی از جمله اخبار هفته گذشته گلستان بود

افزایش ۶۷ درصدی صادرات امسال گلستان و دیگر رخدادهای خبری هفته قبل

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مدیرکل گمرکات گلستان گفت: در سال جاری حدود ۳۶۶ هزار و ۵۹۵ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۶۶ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۳۷ دلار از مبادی گمرکی استان به خارج کشور صادر شد که از لحاظ وزنی و ارزش ۶۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

سیدابراهیم حسینی افزود: "پلی استایرن، پنیر، خرما، یُد، پسته، انواع لوله و پروفیل‌ها، هیدرو کربن سنگین، سیمان، رب گوجه فرنگی و انواع پوشش‌ها و رنگ‌ها" به ترتیب ۱۰ قلم کالای صادراتی گلستان در این مدت است.

وی قزاقستان، عراق، ترکمنستان، بلغارستان، افغانستان، رومانی، لهستان، قرقیزستان، ازبکستان و ارمنستان" را به ترتیب ۱۰ کشور نخست مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان اعلام کرد.

**

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان به دستگاه‌های دولتی یک هفته مهلت داد تا ساخت و سازهای واقع در حریم و بستر رودخانه منطقه گردشگری روستای زیارت گرگان را تخریب کنند.

 محمود اسپانلو اظهار داشت: تعدادی از دستگاه های اجرایی که در حریم این رودخانه ساخت و ساز کرده اند دستگاه‌هایی هستند که وظایف نظارتی در این زمینه به عهده دارند.

وی به این دستگاه‌ها یک هفته‌ مهلت داد از بستر و حریم رودخانه عقب‌نشینی کنند در غیر این صورت، قهری اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

وی همچنین از کشف شبکه فساد در توزیع نهاده های دامی در این استان خبر داد و گفت : در این پرونده سه متهم که از مدیران دولتی و بخش خصوصی بازداشت شده اند.

اسپانلو اظهار داشت: اعضای این شبکه خوراک دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومان برای مصرف دام وارد استان می شد، به جای توزیع بین دامداری ها با سندسازی به نام دامداران، صوری ترخیص می کردند.

**

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گلستان گفت: ۱۲ درصد جمعیت بیش از ۹۰۰ هزار نفری زنان این استان سرپرست خانوار هستند که کمک به اشتغال آنان در اولویت قرار دارد.

آزاده رجبی اظهارداشت: طرح‌هایی را برای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار باید آماده کنیم که منجر به دست‌گیری امور توسط خود این اقشار شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گلستان افزود: اگر زنجیره تامین موضوع اشتغال کامل شود و هر کدام از بانوان سرپرست خانوار با شبکه‌ای که خودشان ایجاد می‌کنند یک قسمت از امور را در دست گیرند به این معنی که یک عده مسوولیت فروش و عده‌ای دیگر تولید و افرادی سایر مسائل را در این حوزه انجام دهند خیلی از مشکلات‌شان حل خواهد شد.

**

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: برنامه های متنوعی با موضوعات قرآنی از جمله هفت جشنواره از نهم تا شانزدهم اسفند ماه در"هفته قرآن و عترت" برگزار می شود.

محمد رعیت افزود: برگزاری جشنواره های فرهنگی، قرآنی و هنری با موضوعات و مفاهیم خانواده، سبک زندگی ایرانی و اسلامی با تاکید بر سیره پیامبر اکرم (ص)، فرهنگ عفاف و حجاب، مکتب مقاومت شهید سلیمانی و نماز و نیایش در هفته قرآن و عترت به میزبانی استان انجام می شود.

وی اظهارداشت: در هفته قرآن و عترت برنامه های متنوعی چون حفظ و قرائت و نغمات قرآنی، کاروان قرآنی وحدت در بعثت نبوی، کرسی‌های تلاوت و تفسیر، همایش علمی، حمایت و رونمایی از مقالات و پایان نامه ها و کتب قرآن و عترت، یادواره شهدای قرآنی، اکران فیلم های قرآنی، اجرای نمایش های خیابانی، رونمایی از المان های قرآنی، نمایشگاه قرآن و عترت، تجلیل از فعالان قرآنی، نشست کارگاه های تربیتی و آموزشی و هنری برگزار می شود.

**

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان گفت: با پرداخت ۶ هزار میلیارد ریال وام کم بهره طی ۳۰ ماه اخیر ۱۶ هزار و ۳۳۹ فرصت شغلی مستقیم در استان ایجاد شد.

محمدمهدی سلمان‌زاده  اظهارداشت: متقاضیان بخش دامپروری ، کشاورزی، صنایع دستی، خدمات فنی از جمله افرادی بودند که از این تسهیلات بهره مند شدند و در این میان بخش دامپروری با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داد.

وی از اجرای طرح جهش تولید در محصولات زراعی گلستان خبر داد و گفت : این برنامه اجرایی در ۹ شهرستان آق‌قلا، گمیشان، بندرترکمن، علی آبادکتول، گنبدکاووس، گالیکش، مینودشت، کلاله و مراوه تپه برای کشت محصولاتی نظیر گندم، جو، کلزا، علوفه، کاملیا و گیاهان دارویی اجرا شد.

**

سیدعلی اصغر موسوی شهردار گنبدکاووس گفت: ساکنان این شهر ۲۰۰ میلیارد ریال عوارض امسال و سال‌های گذشته در ۲ بخش "نوسازی و خدمات" به شهرداری بدهکارند که با پرداخت آن بخشی از مشکلات مالی این نهاد در انجام وظایف و ارائه خدمات بهتر به مردم برطرف خواهد شد.

**

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به ثبت بارش ۱۹۶.۳ میلی متر باران در سال زراعی جاری گفت: نزولات آسمانی این استان در فصل زراعی امسال تاکنون ۵۹ درصد بیشتر از پارسال بوده است.

نوربخش داداشی اظهارداشت : متوسط بارش ها نسبت به دوره آماری ۱۴ درصد کاهش دارد و بیانگر آن است که گلستان تا سطح مطلوب و متوسط بارش ها نرسیده است.

**

جانشین سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که امسال حدود ۲۵۰ تن پرتقال و سیب درختی ویژه عید نوروز ذخیره شد که در قالب طرح تنظیم بازار از اواخر اسفندماه در استان توزیع می‌شود.

سعید حسن‌پور اظهار داشت: در این طرح ۱۰۰ تن سیب درختی و ۱۵۰ تن پرتقال برای توزیع در شب عید در مناطق شهری و روستاهای پرجمعیت گلستان تدارک دیده است.

**

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان با اعلام افزایش ۲۰ درصدی پرونده‌های کشف احتکار امسال استان گفت: ارزش کالاهای کشف‌شده در ۱۱ ماه امسال بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شد.

سرهنگ عباسعلی پهلوانی‌نسب  افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ مرحله طرح سراسری مقابله با احتکار کالاهای اساسی، اقلام ضروری خوراکی و محصولات استراتژیک در گلستان اجرا شد و در نتیجه آن ۸۸ متهم دستگیر شدند.

وی بیان کرد: عمده‌ترین کالاهای کشف‌شده امسال در گلستان برنج، قند و شکر، مواد شوینده، لوازم خانگی، روغن خوراکی، گندم، نهاده های دامی و تخم مرغ بود.

**

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: خلیج گرگان که طی سال‌های اخیر به دلیل خشکی و قطع‌شدن ارتباط آبی با دریای خزر دچار مرگ تدریجی شده به طرح‌های گوناگون برای نجات احتیاج دارد که لایروبی آخرین راه‌حل آن است.

سمیه رفیعی اظهار داشت: مدیران گلستان برای کمک به احیای خلیج گرگان باید در کنار هم با برنامه‌ریزی مناسب زیرساخت‌های لازم برای احیای این پهنه آبی را اجرا کنند که تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و لایروبی از جمله آن‌هاست اما این فعالیت‌ها در کنار هم می‌تواند به نتیجه برسد و به تنهایی کارگشا نیست.

رفیعی تصریح کرد: لایروبی آخرین راه‌حل احیای خلیج گرگان است و پیش از آن باید به دنبال تامین نیاز آبی خلیج از حوضه آبریز بالا دست بود.وی بیان کرد: ایران در کمربند خشک زمین قرار دارد که توجه به منابع آبی از جمله تالاب‌ها ضروری است.

**

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان گردشگری و صنایع دستی استان به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

مجید رحمانی گفت: تسهیلات مصوب شده از محل منابع "بند الف تبصره ۱۸ " قانون بودجه امسال به ۵۰ متقاضی احداث یا راه‌اندازی واحدهای بوم گردی روستایی و برخی فعالان صنایع دستی گلستان پرداخت می‌شود.

رحمانی اضافه کرد: امسال سهم استان گلستان از تسهیلات اشاره شده هزار میلیارد ریال است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار