کارگاه مشاوره روانشناسی خانواده‌ با عنوان تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد انسان با حضور بانوان قرآنی و طلاب خواهر در مدرسه علوم دینی ام‌الابرار آق‌قلا و خدیجه کبری سیمین‌شهر برگزار شد.

کارگاه مشاوره و روانشناسی خانواده‌ در گلستان برگزار شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از رابط خبری مرکز اسلامی گلستان، آناهیتا مهشیدی، معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در‌ کارگاه مشاوره روانشناسی خانواده‌ با عنوان تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد انسان که روز ۶ اسفندماه در مدرسه علوم دینی ام‌الابرار آق‌قلا و خدیجه کبری سیمین‌شهر در جمع بانوان قرآنی و طلاب خواهر برگزار شد، گفت: هیچ انسانی رها آفریده نشده ولی آزاد آفریده شده است.

معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان با بیان اینکه آزادی انسان محدود و مشروط است و هر انسانی که به دنیا می‌آید یک سری قوانین و احکامی وجود دارد که باید آنها را رعایت کند، افزود: انسان آزاده، آزاد هست که تصمیم بگیرد و تا جایی آزادی دارد که نخواهد آزادی کسی دیگر را به مخاطره بیاندازد.

وی با بیان اینکه نباید کودک را با تفکر روشن فکری رها کرد و تربیت آنها از عهده خانواده سلب مسئولیت شود، گفت:‌ برای نمونه در تربیت کودکان و فرزندان حتما باید شیوه تربیتی را رعایت کنیم.

مهشیدی افزود: انسان در طول زندگی یک سری محدودیت‌ها به‌خاطر محیط و یک سری را با توجه به پتانسیل‌های موجود در باطن خود دارد. برای نمونه انسان در زمستان نمی‌تواند لباس نازک بپوشد چون سردش می‌شود و یا برعکس در تابستان نمی‌تواند کاپشن یا لباس‌های زخیم بپوشد یا اینکه در دیدار با بیماران کرونایی نمی‌توان بدون ماسک و بدون رعایت نکات بهداشتی باشد چون محیط کنترل انسان را در بر‌گرفته است.

معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ گلستان با اشاره به مدیریت خود انسان‌، گفت: مرکز کنترل برای توصیف احساس مسئولیت یک فرد در قبال رویدادهای زندگی‌اش استفاده می‌شود، اینکه او چقدر خودش، دیگران یا شرایط محیطی را مسئول رویدادهای تلخ و شیرین زندگی‌اش می‌داند.

مهشیدی در رابطه با منابع کنترل درونی و بیرونی، گفت: در منبع کنترل درونی انسان رخدادهای زندگی‌اش را بیشتر حاصل توانایی‌ها، کارها و تلاش و اشتباهات خودش می‌‌داند و در منبع کنترل بیرونی، عوامل محیطی، شانس و رخدادهای تصادفی یا اقدامات دیگران را علت وقایعی می‌داند که در زندگی‌اش اتفاق افتاده است.

وی درخصوص تفاوت‌های مرکز کنترل بیرونی و درونی، افزود: مرکز کنترل درونی شامل: مسئولیت پذیری در قبال اقدامات، تأثیرپذیری کمتر از نظرات دیگران، عملکرد بهتر در مشاغلی که آزادی و ابتکار عمل بیشتری نیاز دارند، احساس خودکارآمدی بالا، تمایل به سخت‌کوشی برای به‌دست‌آوردن اعتماد به نفس بالا هنگام رویارویی با چالش‌ها و تمایل بیشتر به حفظ سلامت جسمانی و مرکز کنترل بیرونی نیز شامل: متهم کردن عوامل بیرونی و تمایل کمتر به مسئولیت‌پذیری، موفقیت‌ها را اغلب به شانس و اقبال نسبت‌دادن، احتمال بالای ابتلا به درماندگی ‌‌آموخته‌ شده و باور نداشتن به توانایی‌های خود برای تغییر دادن شرایط است.

مهشیدی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که مرکز کنترل یک طیف پیوسته است. هیچ‌کس مرکز کنترل کاملاً درونی یا کاملا بیرونی ندارد. اغلب افراد جایی بین دو سر طیف قرار می‌گیرند. همچنین نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد این است که مرکز کنترل بیرونی الزاما بد نیست. این درست نیست که بگوییم مرکز کنترل درونی خوب است و دیگری بد! هرچند درونی بودن این مرکز نقش بیشتری در موفقیت افراد دارد، اما گاهی اوقات نیز اتکا به شکل بیرونی آن مفید‌تر است.

معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان بیان کرد: محققان دریافته‌اند که درونی یا بیرونی بودن این مرکز، نقش مهمی درموفقیت و شادکامی افراد در حوزه‌هایی مانند تحصیل، کار و روابط اجتماعی دارد. به‌طور کلی، کسانی که مرکز کنترلشان درونی است، افرادی موفق‌تر و شادتر هستند.

مهشیدی افزود: برای نمونه فردی به‌دلیل نیروی جسمانی، در یک مسابقه ورزشی، بسیار ضعیف عمل می‌کند. اگر مرکز کنترل چنین فردی درونی باشد، او مدام خودش را سرزنش کرده و حتی تحقیر می‌کند. نتیجه این رویکرد استرس و اضطراب خواهد بود؛ درحالی‌که اگر همین فرد با رویکرد بیرونی به ماجرا نگاه کند، خود را به‌خاطر ضعف ذاتی‌اش در این ورزش سرزنش نکرده و با این واقعیت کنار خواهد آمد.

مهشیدی با بیان اینکه، مرکز کنترل انسان تأثیر‌ زیادی روی زندگی‌اش دارد، گفت: به‌طور کلی، وقتی که شایستگی‌ها و توانایی‌های‌ ما با کاری که قرار است انجام دهیم، همخوانی نداشته باشد، اتکا به رویکرد کنترل بیرونی برای ما سودمندتر است.

معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان اظهار کرد: اگر نگرش انسان بیشتر مبتنی بر مرکز کنترل بیرونی باشد باید نگاه خود به رویدادها را تغییر دهد و به‌جای آنکه خود را یک فرد منفعل بدانید که تلاشش بیهوده است، به این فکر کند که با چه اقداماتی می‌تواند شرایط را تغییر دهد و روی نتیجه تأثیر بگذارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار