رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان از کاهش کشت سیب زمینی در گلستان خبرداد و گفت: عدم ارائه الگوی کشت درست به کشاورزان باعث ضرر کشاورزان و این صنعت شده است.

کشاورزی گلستان از فقدان الگوی کشت ضرر می کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضان مقصودلو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عدم ارائه الگوی کشت درست به کشاورزان باعث می‌شود که مقدار کشت سیب زمینی در کشور با نیاز مردم تناسب نداشته باشد، یا مثل سال گذشته در استان گلستان، محصول روی دست کشاورز بماند و خوراک دام شود و یا مثل امروز به قیمت ۲۰ هزار تومان هم برسد و موجب نارضایتی مصرف کنندگان شود.

رییس انجمن سیب زمینی کاران گلستان افزود: باید سایر محصولات رقیب قیمت واقعی پیدا کنند تا کشاورزان نسبت به کاشت آنها رغبت داشته باشند، به طور مثال قیمت واقعی گندم باید حداقل ۱۱ هزار تومان باشد تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل آنکه قیمت خرید محصول استراتژیکی مثل گندم چهار هزار تومان بود، کشاورزان گلستانی به جای کشت گندم به سمت سیب زمینی روی آوردند و در بیش از شش هزار هکتار از اراضی استان، سیب زمینی کشت کردند که این میزان بیشتر از نیاز استان بود و موجب ضرر و زیان کشاورزان شد.

مقصودلو با انتقاد از عملکرد جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تصریح کرد: تعاون روستایی باید مازاد سیب زمینی کشاورزان را به موقع خریداری و در سردخانه نگهداری می‌کرد تا هم شاهد ضرر و زیان کشاورزگلستانی نبودیم و هم با ارائه به موقع سیب زمینی‌ها به بازار از قیمت سرسام‌آور سیب زمینی امروز بازار جلوگیری می‌شد.

وی با بیان اینکه اگر کشاورزان آگاه شوند و به سمت کشت ارقام صنعتی بروند قطعاً سود بیشتری خواهند داشت افزود: کشاورزان گلستانی باید ۳۰ درصد ارقام تازه خوری، ۳۰ درصد صنعتی و ۳۰ درصد هم ارقام صادراتی کشت کنند تا با توزیع درست محصولات جلوی ضرر و زیان احتمالی گرفته شود.

حضور کشاورزان غیربومی در اراضی گلستان

رییس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان ادامه داد: مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن باید اطلاعات لازم در مورد نوع ارقام و میزان کشت را در اختیار کشاورزان قرار دهند و اطلاع رسانی هم باید به موقع و در اوایل مهرماه که هنوز کشت صورت نگرفته، انجام شود.

مقصودلو تصریح کرد: امسال توان کشت کشاورزان گلستانی به دلیل ضرر و زیان انباشته از سال گذشته و عدم پرداخت وام‌های خود کاهش یافت و میزان کشت سیب زمینی از شش هزار هکتار در سال گذشته به کمتر از چهار هزار هکتار رسیده است و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان به وسیله کشاورزان غیر بومی از دیگر استان‌ها به زیر کشت سیب زمینی رفته است.

وی در پاسخ به ادعای رئیس جهاد کشاورزی استان که در نشست خبری عامل ضرر و زیان کشاورزان این حوزه را ارائه بذرهای غیر تجاری و بیش از نیاز استان توسط انجمن سیب زمینی کاران اعلام کرده بود گفت: کار انجمن فروش بذر نیست، وظیفه ما مشاوره، ارائه آمار کشت سیب زمینی به وزارت جهاد کشاورزی، دفع آفات، توصیه به کشت ارقام و رساندن صدای کشاورزان به کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان است.

رییس انجمن سیب زمینی کاران گلستان بار دیگر بر ارائه الگوی کشت در سراسر کشور و به ویژه در استان گلستان تاکید کرد و افزود: نبود الگوی صحیح کشت باعث شده که یک سال مانند سال گذشته محصول گلستانی‌ها خوراک دام شود و کشاورز مجبور شود محصولش را شخم کند و یک سال هم مثل امسال به دلیل کمبود و گرانی بذر، کشاورز توان کشت نداشته باشد و میزان کشت در کل کشور به نصف کاهش یابد و نتیجه این باشد که سیب زمینی آن قدر گران شود که مردم قدرت خرید نداشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار