توجه به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی اولویت‌های است که می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه گلستان ایفا کند و همچنین اشتغال را برای مردم استان به ارمغان بیاورد.

ضرورت توجه به دیوار تاریخی گرگان/صنایع دستی گلستان حمایت شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، عدم توجه به زیرساخت‌های گردشگری و میراث فرهنگی گلستان در چندین دهه گذشته از سوی مسئولان کشور باعث شده است که ما نتوانیم در این حوزه پیشرفت‌های خوبی را داشته باشیم، در صورتی که با توجه به این مسأله در بهبود وضعیت اقتصاد، ایجاد درآمد پایدار و فراهم شدن فرصت‌های شغلی متعدد برای استان و مردم نقش دارد.

گلستان به عنوان نگارستان ایران ظرفیت‌های فراوانی را در حوزه صنایع دستی دارد و با توجه به اینکه صنایع دستی حلقه تکمیل کننده توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود، توجه و تقویت این حوزه می‌تواند به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال بینجامد.

عدم توجه به بناها و مراکز تاریخی گلستان از جمله تپه‌های باستانی، دیوار تاریخی گرگان، شهر قدیمی جرجان و اختصاص ندادن بودجه برای کاوش‌های جدید باعث شده تا این میراث فرهنگی و تاریخی روز به روز به سمت نابودی پیش برود.

تخصیص بودجه برای آموزش و زیرساخت‌های گردشگری

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تخصیص بودجه برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مناسب در استان و همچنین تولید محتوا، تبلیغات، بازاریابی و گردشگری از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

یحیی جلالی فر افزود: یکی از معضلات ما وجود تورهای غیرمجاز در استان بوده که نیاز است به طور جدی با متخلفان در حوزه گردشگری برخورد شود، متأسفانه بسیاری از این افراد حامیان دولتی دارند.

وی افزود: همچنین شفاف سازی امور مرتبط با دولت مخصوصاً در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حذف موازی کاری‌های اداری از دیگر مشکلاتی است که نیازمند بررسی است.

بیمه راهنمایان گردشگری در کشور برای سال‌های آینده تثبیت شود

در ادامه تور لیدر و راهنمای گردشگری گلستانی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به تلاش‌های کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری طی چند سال اخیر برای بیمه این افراد، انتظار داریم تا برای سال‌های آینده این بیمه ادامه پیدا کند و تثبیت شود.

سمیه قدمنان گفت: خوشبختانه بخشی از راهنمایان گردشگری در گلستان بیمه شده‌اند و بخشی دیگر هم در حال بیمه شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه کرونا ضررهای زیادی را به این افراد وارد کرده است، تصریح کرد: بیشتر راهنمایان گردشگری طی این چند سال به دلیل وجود بیماری کرونا فشار زیادی را تحمل کردند، به طوری که ناچار به دریافت وام شده‌اند و با توجه به این شرایط مالی مشکلات زیادی برای آنها به وجود آمده است.

حمایت‌ها از راهنمایان گردشگری بسیار ناچیز است

قدمنان ادامه داد: متأسفانه حمایت مالی بلاعوض برای بخش گردشگری بسیار ناچیز و در حد یک میلیون تومان بوده است و بسیاری از آنها فشارهای مالی را به امید اینکه شرایط بهتر شود، تحمل می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در سال آینده گلستان میزبان این گردهمایی است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ضررهایی که مؤسسات خصوصی دیده‌اند، نیازمند توجه ویژه دولت برای ارائه بودجه هستیم.

کارشناس ارشد گردشگری گلستان گفت: همچنین به علت بیماری کرونا ضررهای مالی زیادی به هتلینگ ها و اقامتگاه‌ها وارد شده، به طوری که آنها فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید به زیرساخت‌های گردشگری توجه شود، عنوان کرد: تقویت زیرساخت‌ها از جمله اولویت‌های مهم استان است، البته یکسری کارها انجام شده، ولی نیاز به تقویت و توجه ویژه داریم.

قدمنان بر بهبود شرایط دسترسی به جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی با رعایت قوانین و محیط زیست تاکید کرد و افزود: البته ما نیازمند استانداردسازی نقاط گردشگری هستیم و احتیاج داریم تا بودجه جداگانه‌ای برای این موضوع اختصاص داده شود.

نیازمند ایجاد صندوق حمایت از فعالان گردشگری در گلستان

وی گفت: راهنمایان گردشگری در گلستان نیازمند صندوق حمایت از فعالان گردشگری هستند تا در مواقع حساس مانند کرونا بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند، هم اکنون هیچ منابع مالی برای کمک به راهنمایان گردشگری وجود ندارد.

تور لیدر و راهنمای گردشگری گلستانی افزود: راه اندازی خانه‌های گردشگری می‌تواند محلی برای راه انداختن کارها و نیازهای راهنمایان باشد، این موضوع از دیگر اولویت‌هایی است که تشکل‌های قانونی، انجمن‌های صنفی و انجمن‌های حرفه‌ای به این طریق بتوانند مشکلات کاری خود را حل کنند.

کاوش و مرمت بودجه ندارد

وی ادامه داد: هم اکنون تورهای غیر مجاز زیادی در کشور و بخصوص در استان هستند که دولت در این ارتباط باید تصمیم جدی بگیرد تا برای آنها جرم انگاری شود، چرا که از لحاظ کاری مشکلات و حاشیه‌های زیادی را برای بحث گردشگری به وجود می‌آورند.

قدمنان اضافه کرد: معافیت راهنمایان گردشگری از عوارض خروج از کشور از دیگر مواردی است که دولت می‌تواند به آن توجه داشته باشد، طبق قانونی که در مجلس تصویب شده هر ساله راهنمایان گردشگری باید یک مبلغی را برای خروج از کشور پرداخت کنند.

کارشناس ارشد گردشگری گلستان با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی اصلاً بودجه‌ای برای کاوش و مرمت نیست، ابراز کرد: هم اکنون خانه‌هایی که در بافت‌های تاریخی مرمت می‌شوند، صرفاً بخش خصوصی پای کار آمده و با توجه به اینکه آثار باستانی قابل توجهی در گلستان وجود دارد، دولت باید توجه ویژه‌ای را در این حوزه داشته باشد.

۱۴ بازارچه صنایع دستی در گلستان احداث شود

در ادامه سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، مهم‌ترین اولویت حوزه صنایع دستی استان را ایجاد یک بازارچه دائمی عنوان کرد و به خبرنگار مهر گفت: نیاز داریم تا در هر شهرستان یک بازارچه دائمی صنایع دستی برای هنرمندان داشته باشیم تا بتوانند محصولات فرهنگی و هنری خود را عرضه کنند.

رحمان فرمانی گفت: ما باید بتوانیم ۱۴ بازارچه صنایع دستی را در استان راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اولویت‌های حوزه گردشگری گلستان تصریح کرد: توجه ویژه به جزیره آشوراده از مهم‌ترین اولویت‌های گردشگری استان است، همچنین معتقدیم که اگر پیگیر راه آهن گرگان به شاهرود یا گرگان به مشهد باشیم، می‌تواند استان و شهر گرگان را در حوزه گردشگری چند پله جلوتر ببرد.

توجه به دیوار تاریخی گرگان از اولویت‌های ما است

فرمانی ادامه داد: دیوار تاریخی گرگان با طول ۲۲۰ متر و با توجه به شاخصه‌هایی که دارد، می‌تواند تحول شگرفی را در گردشگری کشور ایجاد کند، اگر بتوانیم بخشی از این دیوار را احیا کنیم، می‌توانیم عظمت و شکوه را به آن برگردانیم.

وی اضافه کرد: برج جهانی قابوس به عنوان یک میراث جهانی ثبت شده مطرح است و توجه ویژه به سایت موزه شهر تاریخی جرجان برای استان اهمیت زیادی دارد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: بافت تاریخی شهر گرگان با ۱۵۶ هکتار ثبت شده، هنوز هم جذاب است که باید به دنبال مرمت آن باشیم.

موزه تاریخی قرق می‌تواند دومین موزه منحصر به فرد کشور باشد

وی با اشاره به اینکه موزه تاریخی قرق جز پروژه‌های اولویت دار گلستان است، عنوان کرد: در حال حاضر مانند آن تنها در گیلان است و اگر چنین موزه‌ای در مسیر زیارتی راه اندازی شود، یک جاذبه گردشگری ملی می‌تواند، باشد.

فرمانی ادامه داد: همچنین راه اندازی موزه بزرگ گلستان در شهر گنبدکاووس به عنوان مرکزی منطقه‌ای می‌تواند جز موزه‌های بزرگ و پایگاه جذب گردشگر در کشور باشد.

وی گفت: توجه به بحث‌های آموزش و استانداردسازی برای توسعه گردشگری از دیگر موضوعاتی است که باید دنبال شود.

امیدواریم در دولت جدید شاهد شکوفایی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی گلستان باشیم، به طوری که مردم این استان رنگارنگ بتوانند با ایجاد اشتغال‌های پایدار در این حوزه، استان را به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار