مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: عملیات حدنگاری عرصه‌های منابع طبیعی استان با همکاری ادارات مرتبط از جمله ثبت اسناد و املاک با صدور سند تک برگ برای یک میلیون و ۲۹۱ هزار هکتار از اراضی به طور رسمی پایان یافت.

حدنگاری عرصه‌های منابع طبیعی گلستان پایان یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: یک میلیون و ۲۷۸ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گلستان دارای سند دفترچه و کروکی برآورد شده بود که در پایان حدنگاری برای یک میلیون و ۲۹۱ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی سند تک برگ به نام دولت صادر گردید.

 وی افزود: طرح حدنگاری عرصه‌های مانبع طبیعی در گلستان مرداد ماه سال جاری پایان یافته بود ولی به دلیل اضافه شدن اراضی مستثنیات به این طرح، تا میانه اسفندماه به طول انجامید.

وی ادامه داد: با پایان رسمی اجرای طرح حدنگاری عرصه های منابع طبیعی گلستان، اجرای مقررات و ساماندهی عرصه ها در ۱۴ شهرستان وارد مرحله اجرایی می شود و با کسانی که این عرصه ها را تصرف کرده اند، برخورد قانونی صورت می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اجرای طرح حدنگاری در استان که از سال ۹۴ کلید خورده بود طی ۲ سال اخیر با همکاری دستگاه های مرتبط در استان شتاب چشمگیر به خود گرفته است.

گلستان در اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی مطابق طبق تفاهم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان ثبت اسناد املاک کشور، جزو استان های برتر کشور به شمار می رود.

کاداستر (حدنگاری) منابع طبیعی شامل نقشه های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد است که بر اساس شیوه نامه کاداستر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و در سامانه شمیم ( شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می شود.

اجرای حدنگاری جزو طرح های ملی و از برنامه های اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شمار می رود که تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی از محل اعتبارات ملی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات از جمله اهداف اصلی اجرای آن است.

مسوولان دستگاه های مرتبط در گلستان معتقدند اجرای کامل طرح حدنگاری (کاداستر) از مشکلاتی مانند ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می کند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار